Artemiakläckningsmaskin någon fördel?

#1 - 20 juni 2005 21:32
Jag kläcker min artemia med glasspaketsmetoden och tycker det fungerar hyfsat. Letade lite efter artemiakläckare och hittade en på PWSS som verkar göra hela proceduren lite mindre tidskrävande. Det stod följande om manicken:

"Placeras inuti yngelakvariet och levererar automatiskt nykläckt artemia till ynglen! Man slipper håva och sila artemian och den blir automatiskt aklimatiserad till sötvatten. Myckel enkel att sköta. Måttskopa, pipett och rengöringsborste medföljer."

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna eller någon annan kläckare, är de värda pengarna eller ska jag fortsätta med glasspaketen???
Förresten! Hur kommer artemian automatiskt ut utan att saltet också gör det...?
#2 - 22 juni 2005 01:23
Vet inte hur den där fungerar, är skeptisk.
Vattenlager med olika salthalt tror jag kan ligga mot varandra utan att blandas alltför mycket, tror jag...
Största nackdelen är väl att du måste ha en grej för varje akvarie!
Själv matar jag rätt många fiskar med en skvätt artemia och har 25-30 burkar...
Jag kör med pet-flaskor av returtyp (4 kronor). Har gjort hål i botten och ställt dem upp och ner i en ställning. I korkarna har jag kranar (Gardena Microdrip). Ett plaströr ner genom toppen (f.d. botten) med luftsten och så bubblar det och låter hemtrevligt...
Det finns en annan kläckare som är tyst och fristående, märke Hobby, på pwss. Den lär fungera om man inte behöver kläcka så mycket artemia.
#3 - 22 juni 2005 20:35
[QUOTE=join4t]Jag kläcker min artemia med glasspaketsmetoden och tycker det fungerar hyfsat. Letade lite efter artemiakläckare och hittade en på PWSS som verkar göra hela proceduren lite mindre tidskrävande. Det stod följande om manicken:

"Placeras inuti yngelakvariet och levererar automatiskt nykläckt artemia till ynglen! Man slipper håva och sila artemian och den blir automatiskt aklimatiserad till sötvatten. Myckel enkel att sköta. Måttskopa, pipett och rengöringsborste medföljer."

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna eller någon annan kläckare, är de värda pengarna eller ska jag fortsätta med glasspaketen???
Förresten! Hur kommer artemian automatiskt ut utan att saltet också gör det...?[/QUOTE]

Är du ute efter att föda upp yngel kan det kanske vara värt det, men bara för hemmabruk och matning några perioder när dina fiskar ynglat av sig så skulle jag nog fortsätta med glasspaketet.
#4 - 23 juni 2005 07:50
Jag har 3 st sådana kläckare och är mycket nöjd.Jag kommer hem ganska oregelbundna tider och är borta i 13 timmars pass,så då kan det vara svårt med foder till yngel.Min lösning var just dessa kläckare.I kläckaren finns 2 olika kammare där den första är själva kläckningen(med salt) nästa kammare innehåller akvarievatten.När artemian kläcks så söker den sig till ljus,och då måste den passera kammare 2 där det bara är akvarievatten.för högre upp i denna kammare sitter en sil där de simmar ut(silen hindrar ynglen att simma in)för att det är ljusare i akvariet.Ynglen lär sig snabbt att stå och vänta vid silen.
#5 - 23 juni 2005 14:37
Det låter superbra riverhorse! Tack alla för svaren!
#6 - 1 september 2005 06:38
[QUOTE=riverhorse]Jag har 3 st sådana kläckare och är mycket nöjd.Jag kommer hem ganska oregelbundna tider och är borta i 13 timmars pass,så då kan det vara svårt med foder till yngel.Min lösning var just dessa kläckare.I kläckaren finns 2 olika kammare där den första är själva kläckningen(med salt) nästa kammare innehåller akvarievatten.När artemian kläcks så söker den sig till ljus,och då måste den passera kammare 2 där det bara är akvarievatten.för högre upp i denna kammare sitter en sil där de simmar ut(silen hindrar ynglen att simma in)för att det är ljusare i akvariet.Ynglen lär sig snabbt att stå och vänta vid silen.[/QUOTE]
tror jag har två sånna som du beskriver.. men är inte säker. Fick med dom när jag köpte mina akvarium men säljaren mindes inte hur dom fungerade så han kunde inte förklara.
på mina är det tre fack, en sil i mitten, en transparent hårdplast som ligger mellan facken och locket och antagligen gör det möjligt för ljuset/artemian? att flytta sig mellan facken. Ska jag fylla ändä till locket med vatten och sedan lägga hela kläckaren i akvariet? kommer inte saltet ut i karet då? det är inte tätt mellan silen och locket, ska det vara det?
fattar inte riktigt hur den här fungerar. ska ta med den till fiskaffären och fråga om dom vet men kanske nån här som kan hjälpa oxo?
#9 - 1 september 2005 11:18
tyvär står det ju heller inte där hur den används?

nån?
#10 - 1 september 2005 11:27
Du har den utanför akvariet. Skulle gissa att man fyller den med saltvatten, precis som när man kläcker i glassburkar. Det dyker säkert snart upp någon som vet.

Annons