artemiakläckningsexperiment

#1 - 12 juli 2005 18:20
har ingenting att göra i sommarvärmen så jag tänkte köra igång ett experiment med olika salter vid artemiakläcknig,kanske kan bli kul att slå ihjäl gamla myter om alla dyra "jättebra" salter som säljs,så här har jag gjort,
flaska nr 1 vanligt hushållssalt med jod (600g 8kr)
flaska nr 2 jbl novo sal artemiasalt med mikroalger för artemiauppfödning (260g 48kr)
flaska nr 3 broxosalt för vattenavhärdning (25 kg 75kr)
flaska nr 4 ektozonsalt för akvariebruk (1 kg 220kr)
flaska nr 5 tropical artemiasalt (650g 40kr)
flaska nr 6 salttabletter (1 kg 15kr)
jag har haft 2 teskedar salt+2krm artemia i alla flaskor,temp ca 28 grader,normal genomluftning(dvs kraftig)
återkommer med resultat
#2 - 12 juli 2005 18:54
Alltid skoj med experiment. :)
Vad jag läst mej till - inte experimenterat - så bör saltet i sej inte ha någon större betydelse bara det är någon form av koksalt - använder själv för närvarande sk Jozo havssalt som billigaste alternativ.
Vad gäller koncentrationen kan detta kanske bero kläckningsmetod (genomluftning eller ej).
Jag kollade tidigare upp några varierande saltkoncentrationer utan någon större skillnad egentligen.
Men eftersom jag inte använder genomluftning kör jag med 4 tsk per liter vatten eftersom det gått bra tidigare (=tradition).
1 tsk per liter vatten anger somliga som optimalt vid genomluftning. :)
#3 - 12 juli 2005 18:57
Jag är imponerad iaf. dokumentera väl och skicka in det som en artikel!.
#4 - 12 juli 2005 19:22
tänkte även prova på både mer o mindre saltkoncentration+ öka o minska genomluftningen,det här första testet genomförs med "normalvärden" på både salt o luftmängden(iallafall enligt min åsikt)det som är absolut viktigast för en lyckad kläckning är renligheten i flaskorna,skölj ur noga efter varje gång som man tömt flaskan o även ta fram en flaskborste åtminstone en gång i veckan så man kan diska ur flaskan ordentligt,har märkt ett kraftigt försämrat resultat när jag har fuskat med detta,man kan använda samma saltvatten till flera kläckningar,men jag personligen byter varje gång då jag har fått för mig att jag uppnår bättre resultat då,kan även bero på att jag kläcker så pass stor mängd i varje flaska,ca 2teskedar i en liter vatten.
#5 - 12 juli 2005 20:41
Som om du inte har nog att göra redan, tänkte jag föreslå att du även kunde jämföra hur bra luftning funkar jämfört med denna metod:
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#6 - 12 juli 2005 21:43
Hur ska du jämföra resultaten, inte räkna antal kläckta eller hur ? :p
#7 - 12 juli 2005 23:07
Varför inte? ;)
#8 - 13 juli 2005 03:15
Azur! det blir nästa projekt:D

Tangoman!jag har som sagt var VÄLDIGT lite att göra;)
HazelCR
#9 - 13 juli 2005 03:50
Jag har en kvinlig bekant som är gymnsielärare i Biologi och Naturkunskap. Hon lät sina elever experimentera med artemiakläckning. Det är möjligt att det var fler än hennes elever som nappade på detta experiment eftersom det har blivit hårdare regler för vad de får laborera med för djur. Om ja så borde det finnas en hel del att ta del av. Jag skall fråga nästa gång vi träffas, men det dröjer nog lite i dessa semestertider.
#10 - 13 juli 2005 16:13
här kommer det första resultatet,

flaska nr 1,3,5,6 har i princip exakt samma kläckningsresultat,
men flaska nr 2 har lite sämre andel kläckta,kanske det kan bero på att det även innehåller mikroalger???
sämst gick det för flaska nr 4,väldigt hög andel okläckta,det saltet kanske kräver några timmar längre för att ge bra resultat,jag har hållt exakt 24 timmar på alla flaskor,vill bara tillägga att det är ett helt amatörmässigt experiment för att kolla om det funkar lika bra med ett billigt som ett dyrt salt.
nu till försök nr 2.
den här gången testar jag med 4 teskedar salt+2krm artemiaägg i alla flaskor,
temp 28 grader,+VÄLDIGT kraftig genomluftning,jag har fått för mig att man får bättre resultat med en kraftig genomluftning,det visar sig om ca 24 timmar.
PatrikMalmo
#11 - 13 juli 2005 20:29
Bra jobbat, killen. Intressant att spana in. När det gäller att dra upp yngel så är alla tips välkomna.

Hilsen,

P
#12 - 19 juli 2005 19:44
nu har det gått ett par dygn...
#13 - 19 juli 2005 19:58
Låt Uffe rapportera när han känner för det!
#14 - 19 juli 2005 20:42
ursäkta fördröjningen:o
här kommer resultatet,

flaska nr 1,3,5,6 ger fortfarande bäst resultat efter 24 timmar
flaska nr 2 artemiasaltet var sämst,men det är nog inte till för att kläcka fram artemia med,det är nog tänkt att föda upp artemia med eftersom det innehåller mikroalger
flaska nr 4,bra resultat,men det tog ett halvt dygn till innan dom kläcktes,vet ej vad det beror på.
min uppfattning är att det blir större mängd färdigkläckt artemia med högre salthalt+kraftigare genomluftning,men det kanske finns andra orsaker som påverkar,tex vattenvärdena där man bor,men det tänker jag inte gå in på.
alltså billigt salt(både med o utan jod)funkar absolut lika bra som dyrt salt[:O]
#15 - 19 juli 2005 23:02
kul! tackar för infon!
#16 - 20 juli 2005 02:11
kalas.. sånt vi vill höra..
#17 - 20 juli 2005 11:55
Det är roligare att köpa salt som nästan är gratis utan att känna sig snål =)
#18 - 20 juli 2005 22:08
Tackar för exp och resultat bekräftar det med salthalten Kul grej jag hoppas att fler roliga exp kommer.

mvh Erik l
#19 - 21 juli 2005 17:47
mitt nästa experiment kommer att bli att testa Azurs metod http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm i jämförelse med med min pet metod,kommer att köra båda metoderna med exakt lika mycket salt & ägg,
tänkte även prova azurs metod både med och utan genomluftning för att se om det blir nån skillnad,förhoppningsvis så kommer jag att börja testet nu till helgen.
#20 - 21 juli 2005 18:32
vi väntar med spänning,, vilka ägg använder du? Om jag har förstått allting rätt så diffar kvaliteten på ägg,,
#21 - 21 juli 2005 21:02
ska bli skoj å se resultatet av dina experiment Uffe :)
#22 - 29 juli 2005 17:41
[QUOTE=uffe]mitt nästa experiment kommer att bli att testa Azurs metod http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm i jämförelse med med min pet metod,kommer att köra båda metoderna med exakt lika mycket salt & ägg,
tänkte även prova azurs metod både med och utan genomluftning för att se om det blir nån skillnad,förhoppningsvis så kommer jag att börja testet nu till helgen.[/QUOTE]
[QUOTE=erikthur]Låt Uffe rapportera när han känner för det![/QUOTE]
OK - jag vet att jag skrev ovanstående.
Men nu är jag mer nyfiken än tidigare... ;)
Jag gissar att genomluftning är bättre ...
Men jag kör som Azur och fortsätter nog med detta (eftersom det är enklare) om inte genomluftning visar sej vara mångdubbelt bättre...
:confused:
#23 - 7 augusti 2005 19:05
den som väntar på nåt gott,,,,,,(får tydligen vänta) äntligen har jag på börjat experiment nr 3 Azurs metod,jag har tagit 2 st glasspaket o byggt dom som Azur beskriver http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm,
båda är fyllda med samma mängd salt(broxosalt) och samma mängd artemianauplier (1tesked)temp ca 27 grader
en låda är helt utan genomluftning och den andra är med normal genomluftning,ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklas.
#24 - 7 augusti 2005 19:16
En tanke bara - finessen med den här metoden som Azur rekommenderar är att undvara genomluftningen för att minska skaltillblandningen vid skörden.
Jag väntar idogt på en jämförelse mellan den traditionella genomluftningsmetoden och den som Azur använder. :)
#25 - 9 augusti 2005 16:30
kan konstantera att det gick inte alls,ca 95%okläckta ägg i båda behållarna,
förmodligen så var det alldeles för stor mängd (1 tesked)
har kört igång ett nytt försök idag med bara ett krm i varje,får se hur det funkar,annars så är det samma förutsättningar som tidigare försök.
#26 - 6 september 2005 10:43
Hur gick det Uffe?!?
#27 - 6 september 2005 17:59
jo så här gick det!
stor artemiamängd funkar inte alls i glasslådemetoden,varken med eller utan genomluftning,
liten mängd artemia(1 krm)funkar precis lika bra med eller utan genomluftning i glasslådemetoden,
slutsumman av experimentet blir alltså,
stor mängd artemia=petmetoden med kraftig genomluftning
liten mängd artemia=glasslådemetoden utan genomluftning
vad jag inte riktigt kan förstå är varför man inte kan kläcka fram en stor mängd artemia i en glasslåda med genomluftning,den innehåller ju lika mycket artemiaägg o lika mycket vatten o salt som i petmetoden,någon som har nån teori om detta?
#28 - 6 september 2005 22:21
[QUOTE=uffe]jo så här gick det!
stor artemiamängd funkar inte alls i glasslådemetoden,varken med eller utan genomluftning,
liten mängd artemia(1 krm)funkar precis lika bra med eller utan genomluftning i glasslådemetoden,
slutsumman av experimentet blir alltså,
stor mängd artemia=petmetoden med kraftig genomluftning
liten mängd artemia=glasslådemetoden utan genomluftning
vad jag inte riktigt kan förstå är varför man inte kan kläcka fram en stor mängd artemia i en glasslåda med genomluftning,den innehåller ju lika mycket artemiaägg o lika mycket vatten o salt som i petmetoden,någon som har nån teori om detta?[/QUOTE]

nej det har jag inte, men nu kan jag iaf lungt glassa vidare :D

tack för infon uffe!

Annons