Artemiakläckare

#1 - 28 augusti 2006 07:47
Hej
Finns det någon som har en bild på en artemiakläckare av modell "Pet-flaska".Jag har gjort en men den fungerar inge bra.Jag har säkert gjort fel.Tänkte om det är någon som har gjort en som fungerar bra, kunde visa hur den ser ut.Det finns mängder med beskrivningar hur man bygger en, men det är dåligt med bilder på hur de ser ut.
#2 - 28 augusti 2006 08:48
Jag har ingen bild atm men jag har en som fungerar bra enligt mig. Det är ifösig ingen pet-flaska men ungefär samma sak.
Den har ett "in" rör som går ner till botten samt ett "ut" rör som är ovan vattenytan. Sedan så koppar jag en luftpump till inröret med en slang och låter det bubbla så att det blir en bra cirkulation. När jag ska ha ut artemierna (man kan även locka dem med en lampa till botten/hörnet om det behövs) så tar jag och lossar luftslangen från pumpen och sätter den mot en artemiasil med en burk under. Om så behövs så blåser jag i "ut" röret eller kopplar pumpen till den, alt skapar en hävert effekt i "in" röret.
Sedan är det bara att koppla fast allting igen och mata.

Hoppas detta hjälpte, om du vill så kan jag föröka skaffa bild senare...
#4 - 28 augusti 2006 11:51
Uppochnedvända PET'ar med avskuren botten är seriös överkurs... En enkel PET set-up är helt enkelt en 1.5 liters pet flaska fylld till hälften med saltat vatten, ett kryddmått till en tesked ägg, och sen sticker man ned en luftslang och bubblar på så pass kraftigt att äggen inte ligger still på bottnen. That's it.

Äggen kläcks på cirka ett dygn, man använder lampa för att dra dem till cirka mitten av flaskan (där det är minst skal & okläckta ägg), sen suger man ut dem via en slang ned i ett såll.
#5 - 28 augusti 2006 13:00
Kolla också det här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76177

Själv kläcker jag i glasslådor!
#6 - 28 augusti 2006 18:40
Här har du en till modell, som funkar bättre än Pet-flaskan. (tycker jag!)http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
Vi syns på torsdag!

Annons