Artemia som husdjur???

#1 - 28 februari 2005 15:58
Är det möjligt att ha Artemia som husdjur i ett 60l akvarium??? De är ju så fina, precis som triops, skillnaden är då att Artemia förökar sig (hade triops också gjort detta så hade jag hellre haft det)...

Men är det någon som kan ge lite tips om hur jag gör för att ha sådana här som husdjur, alltså INTE mat??? Här är lite funderingar jag har:

1)Har läst att de ska ha saltvatten, men var kan man läsa hur mycket salt de ska ha, hur ofta osv... Är det svårt att reglera saltmängden???

2)Jag vill helst ha ett stort stim med Artemia, nu vet jag inte hur stora de blir, men blir de bara ungefär 1-2cm så är väl inte 20-25 stycken iaf för många? Är de möjligtvis kannibaler så att det blir svårt att få så här många?

3)Förökar dem sig lätt eller akvariet måste vara precis perfekt för att de ska vilja göra detta, och hur ofta kan de föröka sig?

4)Vad äter dessa? Kan man smula vanligt flingfoder till dem eller det ska vara specialmat?

Som ni kanske förstår så vill jag veta allt om dessa fina små varelser! Hoppas att någon är villig att hjälpa mig här!!!
#2 - 28 februari 2005 16:24
Jag vet, detta låter verkligen urkorkat, vadå "Artemia som husdjur", men jag tycker att det är lite speciellt jämfört med vanliga, enligt mig "tråkiga" fiskar...

Jag tänkte också ha dem i ett växtrikt akvarium så de har lite "frihet" och kan gömma sig bland växter m.m.

Jag ÄLSKADE bara triopsen som jag hade, men som sagt så är det ett "engångsdjur", eller GÅR det verkligen att få dem att föröka sig???

Hoppas någon där ute är villig att hjälpa mig utan att klaga över denna "fåniga" idén!!!

OBS!!! DET JAG MEST VILL VETA ÄR:
1) OM DET KOMMER ATT FUNKA ÖVER HUVUD TAGET
2) SALTMÄNGDEN!!! KLARAR DEN SIG TYP EN VECKA PÅ ETT PAR MSK SALT ELLER HUR ÄR DET???
#3 - 28 februari 2005 16:31
Jag hittade dessa:
http://www.captain.at/artemia/
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8302&LOPNR=2

Kanske kan vara till hjälp?
MVH
Magnus
#4 - 28 februari 2005 16:54
Jag tänkte också ha dem i ett växtrikt akvarium så de har lite "frihet" och kan gömma sig bland växter m.m.

Jag har svårt att tänka mig att några växter överlever vid de salthalter som artemia trivs bäst i.

Jag ÄLSKADE bara triopsen som jag hade, men som sagt så är det ett "engångsdjur", eller GÅR det verkligen att få dem att föröka sig???

Triops är väldigt lätta att föröka, däremot är jag väldigt tveksam till om det är så lätt med artemia. Du tror inte att du kan ha förväxlat dom?

Lite om triops:
http://filebox.vt.edu/users/channum/triops_care.htm

1) OM DET KOMMER ATT FUNKA ÖVER HUVUD TAGET

Det kan funka. Från ciklidsällskapets artikel:

"De nykläckta naupliuslarverna kan, om de inte skall användas som yngelfoder, även uppfödas till vuxna djur. Av 40 g ägg, eller cystor, kan på två veckor 20 kg (torrvikt) vuxna djur produceras"

Jag är dock lite fundersam över hur man får dom att föröka sig. Om det var lätt skulle iallafall alla odlare ha en egen kultur istället för att köpa svindyra ägg. Men med ovan nämnda statistik kanske det inte blir så farligt dyrt att dra upp varje gång dom gamla dör.
#5 - 28 februari 2005 17:27
[QUOTE=Tropfrog]

Jag är dock lite fundersam över hur man får dom att föröka sig. Om det var lätt skulle iallafall alla odlare ha en egen kultur istället för att köpa svindyra ägg. Men med ovan nämnda statistik kanske det inte blir så farligt dyrt att dra upp varje gång dom gamla dör.

Enligt Christina på akvarieguiden så är dom levandefödare
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=74

Jag har några som är lite drygt 5 mm i en exprimentburk med 28 ppt salt.
#6 - 28 februari 2005 17:53
Om dom är levandefödare....Hur kan det komma sig att man kan köpa artemiaägg i handeln?
MVH
Magnus
#7 - 28 februari 2005 18:09
Hehe, ja Topfrog, det blev ju lite komiskt =)
#8 - 28 februari 2005 18:12
mm.. triops förökar sig.. vet itne om artemia gör det.. inte testat precis...
#9 - 28 februari 2005 18:22
Jaså, där ser man!!! Då undrar jag lite om triops:
1) Kan man mata dessa med smulat flingfoder???
2) VAR köper man dessa (faktum är att jag försökt leta efter dem men inte lyckats hitta)??? Jag vill alltså (om de äter smulat flingfoder) ENDAST ha ägg, inte i småpåsar då utan helst i större påsar/burkar!!! Finns det så att man kan beställa???
3) Är de SVÅRA att få att föröka sig, och är förhållandena för förökning extra krävande???
#10 - 28 februari 2005 18:35
[QUOTE=Tropfrog]Om dom är levandefödare....Hur kan det komma sig att man kan köpa artemiaägg i handeln?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Bra fråga men enligt artikeln så är dom normalt levandefödare men i dåliga tider producerar dom en sorts ägg som samlas upp och säljs.
Jag har inte provat och tror inte jag kommer göra det heller eftersom jag behöver burken till annat.
#11 - 28 februari 2005 18:44
[QUOTE=Tropfrog]Om dom är levandefödare....Hur kan det komma sig att man kan köpa artemiaägg i handeln?
MVH
Magnus[/QUOTE]Om du läser artikeln så vet du...
;-)
#12 - 28 februari 2005 18:48
Triops kan man köpa hos Hands-On Science i järfälla.
http://www.hos.se/

Tydligen måste man regga sig för att kolla deras katalog på nätet.
Jag har deras papperskatalog hemma och där kostar ett triopspaket innehållandes näring, mat, handledning 89 kr ex moms.
Jag gissar att många djuraffärer kan ta hem triops annars.
#13 - 28 februari 2005 18:51
Jag har läst artikeln och vet svaret. Skulle bara kolla om ni andra har gjort det också.

Bra fråga men enligt artikeln så är dom normalt levandefödare men i dåliga tider producerar dom en sorts ägg som samlas upp och säljs.

Studera meningen igen.......Är den inte lite komisk?
MVH
Magnus
#14 - 28 februari 2005 19:08
Jou...lite kounstig formuleert...Men annars var det intressant läsning...Har funderat på det nåra gånger men aldrig kommit till skott.
#15 - 1 mars 2005 08:23
Så då kan jag alltså bara beställa hem 2 förpackningar triops så är jag nästan säker på att de förökar sig eller???

Sedan har jag någon fråga till:
1) Som sagt, när maten tagit slut, KAN man mata dem med smulat flingfoder för vanliga fiskar???
2) Går det att ha växter tillsammans med triops då??? Jag har två stora stenar i mitt akvarium och vill ha en liten växtdjungel!!! Jag tycker nämligen att det är lite synd att se dem växa upp i en tom guldfiskskål eller något liknande, här bör de ju få lite mer frihet och kanske är chansen till förökning större då!? Dessutom är ju akvariet ändå på 60l så risken för kannibalism är ju inte så jättestor jämfört med att ha dem i en liten skål!!!
3) Sedan angående det här med växter igen: Blir det inte väldigt smutsigt i akvariet med bara triops, eller de filtrerar vattnet??? Kan man möjligtvis ha någon liten mal eller något liknande där också som hjälper till att rensa upp UTAN att käka triopsen???
#16 - 1 mars 2005 08:27
Christina Ghiasvand (f.d. Pawelzik) har skrivit en artikel om hur man odlar (inte kläcker) artemia. Kanske den kan vara av intresse: http://hem.passagen.se/mikeno/iartemiao.htm
#17 - 1 mars 2005 09:22
Precis som vanliga svenska vattenloppor är Artemia levandefödare (med sexuell förökning) under goda förhållanden, men övergår till att producera resistenta vilocystor ("ägg") då förhållandena försämras. På dafnier kan man se en svart prick under ryggskölden - det är vilocystor som kommer kläckas nästa säsong.
Jag har experimenterat lite med artemior: lämnade några nauplier i en vanlig tvåliters glasburk på fönsterbrädan, gav dem någon gång emellanåt lite Liquifry men oftast fick de klara sig på alger (sporer från hemmasjön sitter på cystorna, praktiskt & bra). Ibland glömde jag bort burken, men det var bara att fylla på vatten så kläcktes vilocystorna! Salthalt etc. var jag inte så noga med, men ska du odla artemia lite mer seriöst rekommenderas Christina Ghiasvands artikel.
Mvh Cecilia
#18 - 1 mars 2005 10:07
Sedan har jag någon fråga till:
1) Som sagt, när maten tagit slut, KAN man mata dem med smulat flingfoder för vanliga fiskar???

om jag inte minns fel så står det att du om maten tar slut kan köpa pellets för fiskar.. inte flingforder men pellets.. möjligt att flingfoder går med men det står pellets i bruksanvisningen för triops.. och typ.. litet levandefoder om de ska bli stora.
#19 - 2 mars 2005 19:59
Om du läser artikeln om artemia ovan så beskrivs några olika sorters mat du kan använda.
MVH
Magnus
#20 - 3 mars 2005 08:20
Jo, men jag menade för Triops... När jag nu fick reda på att de FAKTISKT förökar sig, så vill jag ju hellre ha såna!
#21 - 3 mars 2005 11:11
http://filebox.vt.edu/users/channum/contents_triops.htm
Lite svårnavigerad, men verkar innehålla det mesta om triops.
Mvh Cecilia

Annons