Artemia (nytt rör)

#1 - 8 maj 2008 22:29
Nu har jag varit på zoogiganten och kirrat ett nytt rör artemia ägg.
Nu SKA det funka!!!
Måste ha fått tag på stendöda ägg innan, fick inte en enda kläckning på typ 10 försök... olika salthalter, olika sorters salt, med syresten, utan syresten, med aquasafe, utan aquasafe osv...
Hoppfull [:o]
#2 - 9 maj 2008 06:49
Röret ska förvaras i kylen va?
#3 - 9 maj 2008 06:52
Vi har aldrig förvarat äggen i kylen iaf.
Kanske därför det inte funkat ;)
#4 - 9 maj 2008 06:53
Nina82 skrev:
Vi har aldrig förvarat äggen i kylen iaf.

Kanske därför det inte funkat ;)

Har inte heller gjort det, läste nånstans att de skulle förvaras svalt.. var är det svalt nu...? Nu har jag de bara i vardagsrummet.
#5 - 9 maj 2008 07:01
Vi förvarar den i en låda under akvariet. Men lägg den i ett skåp i köket eller nåt då. Typ, skåpet under vasken brukar väl vara lite svalare.
#6 - 9 maj 2008 07:04
Artemiaägg skall förvaras svalt eller till och med i frysen. Nisstänker att du köpte dåliga ägg.
#7 - 9 maj 2008 07:07
Guy Palm skrev:
Artemiaägg skall förvaras svalt eller till och med i frysen. Nisstänker att du köpte dåliga ägg.

E det sant. Eller klart det är. Litar ju på dig ;)

Men vi har bra kläckning varje gång utan att den stått i kylen/frysen. :confused:
#8 - 9 maj 2008 07:12
Guy Palm skrev:

Japp, de lär ha varit stendöda!!
Har också hört att de ska förvaras svalt, har 8 grader i kylskåpet, ska de in där då?
#9 - 9 maj 2008 07:13
Nina82 skrev:
E det sant. Eller klart det är. Litar ju på dig ;)

Men vi har bra kläckning varje gång utan att den stått i kylen/frysen. :confused:

Vissa har det bra... :p
#10 - 9 maj 2008 09:18
Kylskåpet är perfekt. Se bara till så att ingen fukt kommer in i behållaren, då är de stendöda inom kort hur som helst ;)
#11 - 9 maj 2008 18:23
24 timmar har gått...[:-103]
#12 - 9 maj 2008 18:33
Jag förvarar mina artemiaägg i en plastmugg i en tillsluten plastpåse i frysen. Äggen ska hålla längre om man förvarar dem i frysen och här hemma funkar det alldeles utmärkt.
#13 - 10 maj 2008 09:20
ÄNTLIGEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!
Kläckning efter ca 30 timmar!!!
#14 - 10 maj 2008 12:32
NIC skrev:
ÄNTLIGEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!

Kläckning efter ca 30 timmar!!!

Grattis :D

Snacka om jobb för födan :p Synd bara att inte du tycker det är lika gott :p
#15 - 10 maj 2008 13:05
Har ni inte smakat på artemian?
Det har jag gjort - av misstag - men ändock.
Mest smakar det bara salt....
#16 - 10 maj 2008 18:55
erikthur skrev:
Har ni inte smakat på artemian?

Det har jag gjort - av misstag - men ändock.

Mest smakar det bara salt....

Du ser ju ut att vara av den typen som smakar på allt [:-99] [:-124] Med tanke på din avatar [:-92]
#17 - 10 maj 2008 19:43
Jag har t o m smakat på koncentrerad saltsyra och det var definitivt av misstag.
Minimal mängd men tillräckligt för att känna att emaljen på tänderna luckrades upp.
Don't try this at home...
Bilagor:
#18 - 10 maj 2008 21:51
Jag fick höra att det skulle finnas artemia ägg som kom förpackade i salt. Och det skulle tydligen vara för att underlätta för akvaristen (bara att blanda ut med vatten så har du perfekt salthalt).
#19 - 10 maj 2008 23:34
Nina82 skrev:
Grattis :D

Snacka om jobb för födan :p Synd bara att inte du tycker det är lika gott :p

Tackar tackar! :D
Ja, sikket slit... men nu funkade det äntligen, shiiit vad små de är!!!
Är förvånad över hur ynglen kan se de ens...
De kläcktes ju också mitt på dagen så de var ju typ överallt i ena halvan av plastlådan... Får nog testa att låta de växa sig större, hade tänkt mata med de i det större karet. (silverhajar, skalarer och svärdbärare)
Men i vilket fall, det funkade :D:D:D
#20 - 10 maj 2008 23:35
erikthur skrev:
Jag har t o m smakat på koncentrerad saltsyra och det var definitivt av misstag.

Minimal mängd men tillräckligt för att känna att emaljen på tänderna luckrades upp.

Creepy...
#21 - 13 maj 2008 06:52
erikthur skrev:

Jösses [xx(] Nej jag lovar, ska aldrig testa ;)
#22 - 17 maj 2008 10:47
Jag förvarar alltid mina ägg i frysen ..
Samt förpackade i salt?
alltså blir ju typ en blandning på 0.01%artemia o resten salt ,,, käns onödigt.
jag återanvänder vattnet/saltblandningen en gång innan den kaseras funkar lika bra men 2ggr så märker man försämrad kläckning

Annons