Artemia i olika saltlösningar.

#1 - 30 maj 2007 20:16
Har i ett experiment försökt få fram med lite artemia med olika saltlösningar och en med vanligt vatten.

0%
7,5%
15%
22,5%
30%

Proven har stått i ett öppet rum med vanlig belysning, och det har fortfarande inte blivit något resultat överhuvudtaget i någon av lösningarna (proverna planterades i måndags).
Är det värt att vänta längre? Vad kan ha gått fel och vad borde ändras? Vad påverkas artemian av väldigt lätt?

Om jag har förstått det rätt trivs artermian väldigt bra i normala saltvattennivåer, dock fick jag nyligen reda på att medelnivån egentligen ligger på 3,5% enligt Wikipedia. Jag har ju haft ganska så extrema saltnivåer, men som sagt det var ett experiment där även extrema nivåer skulle testas.
Dock kanske jag borde göra om det med lite mer normala halter.

Någon som vet någon bra informationssida?
#2 - 30 maj 2007 20:36
Optimal salthalt för kläckning är 10 - 20 promille (dvs 1 - 2%, dvs 10-20 gram per liter).
Vid mycket höga salthalter, som t.ex. 7.5% ;) kläcks inte äggen.

En rågad matsked bordssalt till en liter vatten blir rätt lagom, kör på det så skall du få bra kläckning; får du inte det är det troligen fel på äggen. Ägg som blivit fuktiga förstörs snabbt, t.ex; äggen skall lagras torrt och kallt.
#3 - 30 maj 2007 20:54
Tack för svaret!

Den optimala salthalten som du pratar om, är även den så att säga "optimalare" än vanligt vatten?

Det konstiga var ju att vi inte hade fått något utslag på det vanliga vattnet heller, därför bestämde vi oss för att i varje fall vänta tills imorgon och se då.

Då får jag helt enkelt göra om testet med en maxnivå av 5% eller något liknande.
Jag trodde att artemia trivdes bra i relativt höga salthalter, men det är alltså inte fallet?
Då kanske man kan se en viss speciell utspridning av artemian geografiskt sett, då salthalten har en så stor påverkan?
#4 - 30 maj 2007 23:20
Ja, artemia klarar sig inte i rent sötvatten (i alla fall inte länge), och vid för höga salthalter kläcks inte äggen (artemian "tror" att den befinner sig i en salt-sjö och höga salthalter innebär att den håller på att torka ut, dvs artemian väntar). Bästa kläckningen är 10-20 promille (inte procent!), det är salthalter artemian "förväntar sig" efter regnen.

Vuxna artemior klarar mycket vidare salthalter, men även de använder salthalten som mätare på om de befinner sig i en sjö som håller på att torka ut: vid "normala" salthalter lägger de ägg som kläcks direkt, över en viss salthalt börjar de lägga tork-härdiga viloägg.
#5 - 31 maj 2007 07:43
Vad är anledningen till att artemian inte trivs i sötvatten?
Kläckningsfrekvensens optimala nivå ligger alltså på 1-2%, där för lite får artemian att inte kläckas och lika så med en hög salthalt.
Finns det någon pedagogisk förklaring till sötvattnet a lá fin fina förklaring till höga salthalter; "artemian "tror" att den befinner sig i en salt-sjö och höga salthalter innebär att den håller på att torka ut, dvs artemian väntar"?

Nog för att experimentet blev totalt misslyckat såklart, så borde man i framtida experiment kanske tänka på att ha artemian i en torr och kall miljö, påverkar ljus mycket?

Många frågor och jag är tacksam till att du tar dig tid att svara!
#6 - 31 maj 2007 09:39
Artemian lever i saltsjöar. Det är en saltvattensorganism. Optimal salthalt när de väl är kläckta är 35 promille, dvs samma som havet.

_Äggen_ bör förvarast torrt och kallt för att hålla så hög kläckprocent som möjligt så länge som möjligt. Själva kläckningen går bäst vid 25-27 grader. Ljus ökar kläckprocenten, men är inte nödvändigt.

Väldigt mycket info finns här: http://www.fao.org/DOCREP/003/W3732E/w3732e0n.htm

(Kanske skall nämna att de värden jag gett är ett slags "medelvärde"; nästan allting kring Artemia varierar med vilken sjö de kommer ifrån, och därmed vilken "stam" de tillhör)
#7 - 31 maj 2007 10:46
Okej, så artemian anpassar sig beroende på omständigheterna runt om i världen ganska så lätt? Såsom ljus, temperatur, salthalt osv.

Men fortfarande så skulle de aldrig överleva/kläckas överhuvudtaget i sötvatten?

Tack för länken, den får jag granska senare!

Om jag nu ska göra ett försök med mer realistiska nivåer, skulle detta fungera bra som grund?
1%
2%
3%
4%
5%

Vilken skulle du tro vara bäst, skulle det vara i ordningen 2,1,3,4,5 eller något sådant? Kan man förvänta sig en relativ frekvens som kanske uppnår över 50% på den bästa blandningen?

Edit: Vi kollade till artemian idag, och fantastiskt nog hade ett fåtal kläckts i salthaltnivån 7,5%, dock var de flesta endast halvt ute, men fortfarande ett oväntat resultat! Kommentar på vad det berodde på?
#8 - 31 maj 2007 11:46
Artemia kan kläckas från 5 promille (0.5%) till nånstans 65 promille (6.5%).

Jag tror säkert du kommer att få märkbar skillnad mellan de där salthalterna, och jag skulle tippa du får bäst kläckning i 2%.

Vid mycket höga salthalter, t.ex. 7.5% (75 promille), kan inte artemia-ägget ta upp tillräckligt med vatten, och det blir svårt för larven att bryta sig ut. Att kläckningen misslyckas med larven halvvägs ute är ett rätt väntat resultat vid så höga salthalter.
#9 - 31 maj 2007 16:50
Så för att odla upp artemia i full storlek vore det bäst att kläcka i 1-2% och sedan ha dom i 3.5% salthalt? Jag hade fått för mig att man skulle sänka salthalten efter kläckning. Tänker testa inom kort iaf... :)
#10 - 31 maj 2007 20:11
Olivin skrev:
Så för att odla upp artemia i full storlek vore det bäst att kläcka i 1-2% och sedan ha dom i 3.5% salthalt?
Det är vad jag skulle göra, ja. Var beredd på att Artemia är rätt känsliga för vattenkvaliteten, bara.
#11 - 1 juni 2007 14:07
Hur många artemier räknas egentligen som en bra "skörd" (relativ frekvens alltså), i optimal saltnivå med 2%, 75%?

Det här med ljuset, jag antar att FÖR starkt ljus (mer än 300 lux kanske) inte blir optimalt, men fortfarande bättre än inget ljus alls?
#12 - 2 juni 2007 20:40
Har lite biologirelaterade frågor som ni får svara på om ni vill.

*Hur många artemiaembryion klarar sig till vuxen ålder t.ex. i naturen/ i laboratoriet (med så att säga bra omständigheter i labbet då), är fortfarande den naturliga miljön bäst anpassad eftersom att artemian anpassar sig från vilken stam de tillhör?

*Varför massförökar sig egentligen artemia, de flesta embryon dör väl innan de blir vuxna?

*Vilka anpassningar till sin miljö uppvisar artemia. Hur uppstår dessa.

*Vilka biotiska samt abiotiska faktorer visar artemian, hur är ekosystemet uppbyggt osv.

*Vilka förhållanden kan frambringa "stress", så att kläckningen störs?

*Används artemia främst till akvarierelaterade saker, vad gör dem i naturen?

Ska läsa den där brutala hemsidan, men behöver så mycket information som möjligt då jag inte kan hitta så värst mycket dokumenterat.
#13 - 2 juni 2007 20:44
TobbeR skrev:
Det här med ljuset, jag antar att FÖR starkt ljus (mer än 300 lux kanske) inte blir optimalt
Jag tror inte det är praktiskt möjligt att ha så starkt ljus att det negativt påverkar artemian.
#14 - 2 juni 2007 20:48
Tobbe, jag får lite intrycket att du vill att vi skall skriva din uppsats åt dig... ;)
#15 - 2 juni 2007 21:09
Azur skrev:
Tobbe, jag får lite intrycket att du vill att vi skall skriva din uppsats åt dig... ;)

Äsch, du vet, det är bara bra att få information och tankar från olika synvinklar. Men sure, det kanske har gåt lite över gränsen.

Annons