Artemia-glassburksmetoden

#1 - 19 september 2006 12:23
Min afrahona har precis fått yngel och jag har köpt in allt som behövs till glassburksmetoden för att föda upp artemia.
Det fanns en jättebra sida där de förklarade hur man skulle gå till väga, det hette någonting i stil med "mikes-machine", men nu verkar inte den sidan fungera längre.
Är det någon annan som kan förklara grundligt hur det fungerar?

Vore jättetacksam för svar så fort som möjligt!
#3 - 19 september 2006 13:34
Litet tips: Jag spar andra halvan av locket och lägger över den del där jag hällt artemiaäggen. På så vis simmar de över till den "ljusa" halvan när de kläcks och jag slipper krångla med lampa! :)
#4 - 19 september 2006 13:41
Tack så jättemycket för ditt snabba svar!
#5 - 20 september 2006 20:20
Måste bara säga att föda upp artemia i en flaska med luftflöde i ger mycket bättre resultat. Det finns även att köpa så man kan koppla så det kommer bubblor i flera flaskor på samma luftpump, på så viss kan man ha igång flera kläckningar sammtidigt...

Använder man sig av glassburk så hamnar massa ägg med halva äggen i vattnet och halva i vattnet och dom kläcks inte lika lätt...

Så jag rekomenderar dig att skaffa en flaska och kör ner en luftslang i och dra igång en luftpump, och sedan när äggen kläckts tänd en lampa i botten så artemian simmar ner. Och ta sedan t.ex. en medecin spruta finns att hämta gratis på de flesta apotek eller kostar en 5:a.

På sprutan kan du sätta på en vanlig luftslang och sedan suga upp artemian från botten av flaskan utan att få med så många ägg. och sedan spruta ut det precis där ynglen är....

Du får ju avgöra hur du vill göra men jag har provat båda, och i glassburken efter ett dygns kläckning räckte artemian till 3 matningar. och i flaskan räkte det till 9 så det är lite skillnad. hade då i lika mycket ägg och matade lika mycket, hade inget att göra så jag undersökte vad som gick bäst..
#7 - 20 september 2006 23:24
Det stämmer att man inte kan använda lika stora mängder ägg med glassburk -syrehalten sjunker och stoppar kläckningen- men jag får ut lika mycket artemia med ett kryddmått i glassburk som jag brukade få med en tesked ägg i tvåliters PET.

Your mileage may vary etc.
#8 - 21 september 2006 03:56
Detta hur man kläcker Artemia har vi nog många egna hemma tips på. Jag har alltid 2 flaskor bubblande, då jag sätter en flaska varje dag.

Jag har 2 karaffer som kommer från Systembolaget ( varit ngt billigt vin i dem ) syrepump, slang, " sockerbitar " och T-rör och allt under en lampa.
Kör 1 msk grovsalt till knappt liter vatten... så här har jag gjort i många år och fungerar helt utmärkt, tar bara bort syrestenen o låter allt stå i kanske 5 min och sedan suger jag upp från botten med plaströr + slang och silar..

Som Smegga säger.. kläcka Artemia utan syretillsats blir mkt sämre kläckningsprocent. Artemiaägg är dyra nog så gäller att få den kläckta också.

Mina ägg skickar jag efter från Tyskland då det blir mkt billigare och det lönar sig för mig då jag använder mycket Artemia till både yngel o stora fiskar.
#9 - 21 september 2006 06:41
"Suger upp allt från botten"? Ni måste ju i såna fall få med enorma mängder äggskal?
#10 - 21 september 2006 08:26
Azur skrev:
"Suger upp allt från botten"? Ni måste ju i såna fall få med enorma mängder äggskal?

Nej för kläckta ägg flyter....och artemian simmar ner till ljuset inte äggen...
#11 - 21 september 2006 15:14
smegga skrev:
Du får ju avgöra hur du vill göra men jag har provat båda, och i glassburken efter ett dygns kläckning räckte artemian till 3 matningar. och i flaskan räkte det till 9 så det är lite skillnad. hade då i lika mycket ägg och matade lika mycket, hade inget att göra så jag undersökte vad som gick bäst..

Sparade du artemian på något sätt då eller lät du den vara kvar i burken/flaskan?
#12 - 21 september 2006 15:19
Hur ofta och hur många ggr per dag bör man mata ynglen?
Hur många veckor ska man mata med artemia?
Ursäkta min okunnighet, men det är första gången jag föder upp yngel.. [:o]
#13 - 21 september 2006 16:30
smegga skrev:
Nej för kläckta ägg flyter....
Har jag aldrig märkt... När jag kört med luftad pet-flaska har jag haft ägg överallt: ovan ytan, på ytan, i vattnet, och på bottnen... Jag har brukat försöka koncentrera artemian mitt i flaskan med ljus, men ägg har jag alltid fått med.

Malawianna: helst skall ynglen ha konstant tillgång till foder, dvs mata så ofta du kan, men inte mer än att ynglen äter upp innan artemian dör (den klarar sig en timme eller så i sötvatten).
#14 - 21 september 2006 16:56
Hur gör ni förresten för att hålla rätt temperatur i burken?
Just nu har jag burken på akvariets lysramp, vilket innebär att jag måste ha akvariet igång över natten.
Bättre förslag?
#15 - 21 september 2006 17:03
Nej, jag har också kört på lysramp. Det gör inget om temperaturen dalar på natten, det ger bara lite längre kläcktid. Se bara upp så inte temperaturen blir för hög på dagen, det får inte bli varmare än max 35 (då dör de).
#16 - 21 september 2006 17:09
Azur skrev:
Nej, jag har också kört på lysramp. Det gör inget om temperaturen dalar på natten, det ger bara lite längre kläcktid. Se bara upp så inte temperaturen blir för hög på dagen, det får inte bli varmare än max 35 (då dör de).

Så då kan jag ha lysrampen släckt på natten då?

Tack för alla era svar!
Kom gärna med fler tips och idéer!
#17 - 21 september 2006 17:35
När jag hade yngel matade jag dom ca 7 gånger om dagen om jag hade tid med det. matade dom sista gången innan jag gick och la mig, Och gav dom då mycket så dom hade nåt och äta på natten. Sen fick rampen vara tänd dygnet runt så dom såg maten....
#18 - 21 september 2006 18:48
hur e det med fryst artemia då?
#19 - 21 september 2006 19:09
MalawiAnna skrev:
Hur gör ni förresten för att hålla rätt temperatur i burken?

Just nu har jag burken på akvariets lysramp, vilket innebär att jag måste ha akvariet igång över natten.

Bättre förslag?

Jag kläcker i rumstemperatur, funkar så bra så. Men jag bor i lägenhet och har förstås ganska varmt inne, 20-21 grader?
#20 - 21 september 2006 19:33
Måste bara säga att den här glassburksmetoden funkar riktigt bra!!
#21 - 21 september 2006 21:02
Skulle vilja säga att runt 25 grader ger den bästa kläckningen..
#22 - 21 september 2006 21:14
Och det är ofta när man börjar hova upp artemian ur glassburken som äggen kommer till fel sida och nästa gång får man med en massa ägg...
#23 - 21 september 2006 21:23
Enklast är att koncentrera ihop artemian med en lampa, och sen suga upp dem med en spruta eller liknande. Håvar man så rör man om och får in ägg, ja.
#24 - 22 september 2006 16:42
Är det någon som vet när man kan börja mata med "vanligt" foder?
#25 - 22 september 2006 17:17
MalawiAnna skrev:
Är det någon som vet när man kan börja mata med "vanligt" foder?

Man får nog testa sej fram...
#26 - 23 september 2006 23:49
för er som tycker att artemiaägg är dyra så uppmanar jag er att testa med micromask istället....nästan gratis och enkelt som sjutton!
#27 - 24 september 2006 11:29
tummen skrev:
för er som tycker att artemiaägg är dyra så uppmanar jag er att testa med micromask istället....nästan gratis och enkelt som sjutton!

Fungerar det på samma sätt som med artemia? Kan man använda glassburksmetoden till det också?
Köper man det i vanliga djuraffärer?
#28 - 24 september 2006 12:00
Mikromask kan man odla t ex på det här sättet:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=213188
#29 - 25 september 2006 19:31
Jag är supernöjd med glassburksmetoden!

/Matsvin.

Annons