Artemia EFTER kläckning?

#1 - 10 januari 2006 23:06
Hej!

Har blivit en hejare på att kläcka artemia-ägg nu. Men jag undrar hur jag kan/ska göra med dem när de väl kläckts. De är ju så grymt många, kan jag "sila" fram dem och lägga dem i rent sötvatten (syresatt) och spara dem någon/några dar (vet att de tappar näringsrikedomen ju äldre de blir) eller hur gör man med dem rent praktiskt efter kläckning...

Vänligen

Linda - som har 50 guldsömsyngel och 20 palettyngel :rolleyes:
#2 - 10 januari 2006 23:22
Går inte allt åt så brukar jag låta behållaren bara stå, har mycket vatten försvunnit brukar jag fylla på försiktigt med saltvatten.
#3 - 11 januari 2006 00:21
vill minnas att jag läst att artemia dör inom 24 timmar i sötvatten
#4 - 11 januari 2006 07:16
Det går att mata artemian och på så sätt få den att växa, men det verkar ganska krångligt...

Jag tror artemian dör mycket snabbare än 24 timmar i sötvatten. Jag tror att de dör inom 24 timmar även i saltvatten, om man inte matar dem...

Men du får se till att mata flera gånger per dag så att all artemia går åt... (Och göra lite mindre artemia nästa gång ;))
#5 - 11 januari 2006 09:45
[quote=mmm]Men du får se till att mata flera gånger per dag så att all artemia går åt... (Och göra lite mindre artemia nästa gång ;))[/quote]

Kan man inte övermata med levande artemia då? Jag antar att det inte kan bli som vid övermatning med foder som inte lever, att det blir liggande som nitritbildande klumpar i bottenmaterialet.....fast å andra sidan, om inte allt blir uppätet och artemia dör relativt snabbt i sötvatten så måste väl risken finnas att en del av dem dör och hamnar på botten?

/ Maria
#6 - 17 januari 2006 09:28
Nykläckt artemia är så liten så jag kan inte tänka mig att det är någon större nitrat källa.Jämför en flinga med all artemia du matar med..
Fredrik
#7 - 17 januari 2006 17:16
Nykläckt artemia är så liten så jag kan inte tänka mig att det är någon större nitrat källa.Jämför en flinga med all artemia du matar med..

Men när fisken "pruttar" ut resterna då?
Tror inte det är någon bra ide att övermata med artemia heller.
#8 - 17 januari 2006 17:50
Pruttar ut ? .. va menar du med de ?
#9 - 17 januari 2006 19:02
Skiter!

Annons