Artemia

#1 - 7 april 2005 17:01
Hej !

Köpte en påse hos Djurmagasinet med Brinelife Artemia, försökt odla det men ingenting händer.. det står på tyska på påsen. Funderar nu på om det inte ska odlas utan utfodras direkt med. Någon som vet?

Finns det olika sorters Artemia?
#2 - 7 april 2005 17:12
Med artemia menas oftast viloägg av artemia som kläcks i vatten med salt oftast inom ett dygn. Dessa är små och mörkröda. Jag brukar använda 4 tsk salt per liter vatten i en flat skål som delvis är övertäckt (se metod beskriven av Azur i andra trådar). Men jag har också sett "skalade" artemiaägg som är oranga för att användas direkt som (yngel)foder (på Djurmagazinet förresten). Men inget är så gott som kläckta nauplier...

Tyvärr är kvalitén mycket varierande på viloäggen och dåliga viloägg som förvarats för varmt och/eller för fuktigt ger mycket dålig kläckning...
#3 - 7 april 2005 18:03
Ok! Så måste det vara.. det är ett orangeaktigt pulvor.. fast kikar man närmare så är det små, små kulor.

Vad är det för färg på artemia annars?
#4 - 7 april 2005 18:45
Nykläckta artemior är oranga liksom skalade ägg.
Jag tror du har skalade ägg som jag inte tror är kläckbara.
På 1980-talet skalade jag äggen själv med klorin och fick hög kläckningsprocent när jag kläckte dem därefter. Men jag tror inte det finns mycket liv kvar i de skalade artemiaägg som Djurmagazinet säljer... :(
#5 - 26 april 2005 21:34
Lånar tråden med en annan fråga...

Hakar på den här tråden med en fråga.

Har läst att man försiktigt skall skölja artemian innan man matar med den. Men varför?
Det är ju inga stora mängder salt som hamnar i akvarievattnet, och lite salt är ju ingen fara.
Inte heller kan man skölja bort några eventuella skal, eftersom dessa förmodligen ligger blandade med artemian i sållet.
#6 - 26 april 2005 21:40
Det är inga stora mängder salt per matning, men yngelakvarier är ofta små, och man matar ofta flera gånger per dag...
Jag har faktiskt utplånat en scalare-kull genom att inte skölja bort överskotts-salt, så därför rekommenderar jag sköljning.
Dessutom får man bort det mesta av den ammoniak och bakterietoxiner som bildats i kläckningsskålen, och det vill man inte heller ha in hos ynglen.
#7 - 28 april 2005 13:53
Det du köpt är skalad artemia och kan matas direkt eller helst om du blöter upp det lite. Har inbillat mig att de annars sväller upp i magen när de drar åt sig vatten.

En del skalar sina "ägg" för att få en bättre kläckning men då gäller det "ägg" med bra kvalité. Den du köpt har säkert förvarats på ett sätt som inte främjar "upplivning" av artemiaräkan. Så se det som ett bra "dött" foder.

Annons