Artbeskrivningarna

#1 - 2 januari 2004 21:28
Är bara lite nyfiken var handelsnamnen på fiskarna i zoopets arkiv kommer ifrån. Har tex aldrig hört som: Svarta masken eller tex Dammsugar-ciklid.
#2 - 2 januari 2004 22:08
Svarta masken har jag iaf hört talas om, även om dammsugar-ciklid är nått nytt för mig :)

Handelsnamn eller common namn uppstår i princip när alla snillen som har fisken vill komma på något smart namn på en fisk eller om det är typ finns nån anledning till att fisken borde heta så...

Aequidens rivulatus heter till exempel Green Terror på engelska men handelsnamnet på svenska är guldsömciklid. Handelsnamnen är med andra ord helt usla eftersom det är helt omöjligt att kommunicera mellan två olika språk med hjälp av handelsnamn.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 januari 2004 22:22
Ja varifrån ett handelsnamn kommer eller hur ett handelsnamn uppstår, ja det varierar väl från art till art.
De handelsnamn som anges här på zoopet är väl oftast sådana som jag snappat upp genom åren och sett angivna i någon affär eller grossistprislista dvs det behöver inte nödvändigtvis vara de som jag själv använder. Ibland är de korkade, men ganska ofta rätt logiska.
Vad gäller de två handelsnamn som du tar upp så är svarta masken ett minst sagt vanligt namn och denna fisk har gått under det namnet i åtminstone 25-30 år. Så här inleds t.ex. en artikel i Ciklidbladet 1975 - "Här är några av mina erfarenheter av Ch. brichardi, även kallad "svarta masken". Jag fick tag i mina fiskar genom Lasse Andersson i Linköping, sammanlagt 10 st."
Dammsugarcikliden är väl inte ett lika vedertaget namn men orsaken till det är väl snarast att denna art sällan förekommer i handeln. Att den fått just detta handelsnamn (som den också har i Tyskland och England) är väl dock ganska uppenbart när man ser deras beteende.
Rent allmänt tycker jag dock att det är viktigt att affärerna anger det vetenskapliga namnet eftersom handelsnamnet för en art kan variera, samtidigt som å andra sidan flera arter kan ha samma handelsnamn.

Annons