Zoopet är en suverän sajt på otroligt många sätt, men det jag personligen, och många andra, verkar ha allra störst nytta av är artbeskrivningarna då de mycket ofta länkas både från detta forum och från ciklid.se. Jag anser att de har toppklass, även med tanke på att bilderna är så pass bra, vilket är en liten svaghet på ciklid.se.
Jag skulle söka upp "polit" härromdan och tänkte då på att det finns en svaghet, nya arter finns inte representerade så bra och många fiskar saknar "fler bilder" funktionen där bilder på honor, hanar och yngel är mycket hjälpsamma.
Till Kjell och Christian: Finns det något vi forumdebattörer kan göra för att hjälpa er att lägga till artbeskrivningar? Kanske skulle en funktion där egna artbeskrivningar skulle kunna läggas till (som förstås måste godkännas av er först). Det är så många som håller på med nyupptäckta fiskar och fotograferar fiskar som säkert skulle kunna hjälpa till.
För att få folk att skriva kanske de personer som skriver bra artbeskrivningar, som följer alla riktlinjer, skulle kunna belönas. Det behöver inte vara i form av ekonomiska belöningar, kanske skulle en "top-10" lista räcka för att motivera, med de personer som lagt till flest beskrivningar och bilder.
Jag förstår att en hög kvalitet krävs men jag tror att folk är så seriöst att mycket få "dåliga" bidrag skulle ges, som ju i såfall bara kan kasseras av systemoperatörerna. Tydliga regler skulle också behövas..
Det administrativa websystemet måste redan finnas. Om ni bara skapar en "godkänningslista" så kan det inte vara speciellt tidsödande att lägga till.
Vad tror ni om detta?
Saludos,
Zaphi