artbeskrivning, fundering.

#1 - 12 mars 2004 15:02
Satt å "dum-srufade" lite på zoopet så här innan jobbet tar slut på fredagen och kom in på kyssguramin och kunde inte sluta fundera på detta:

Malacka-halvön?? känns som en otroligt krånglig benämning på malaysia eller för att vara mer korrekt malasyias fastland?

Java och Indonesien: Den känndes enu mer lurig efter som att java ligger i Indonesien?

Vetenskapligt namn:
Helostoma temminckii
Tidigare vetenskapligt namn:
Helostoma oligacanthum
Helostoma severus
Familj:
Helostomidae
Handelsnamn:
Kyssgurami
Utbredning:
Thailand, Malacka-halvön, Java och Indonesien
#2 - 12 mars 2004 18:20
En del av malackahalvön är ju faktiskt thailand. Vilket gör det ännu krångligare. Undrar om dom finns i Singapore (vilda)? Det är ju också en del av malacka halvön.
MVH
Magnus
#3 - 12 mars 2004 19:35
Hej gosatta !
Enligt FishBase är utbredningsområdet Southeastern Asia.
www.FishBase.se
#4 - 12 mars 2004 20:19
Vilket gör det klart enklare. se asia borde innbära även filipinerna men inte java.
MVH
Magnus
#5 - 12 mars 2004 21:43
Där ser man vad de gamla kolonialisterna ställde till med. "Malacka straits" gränsar till Malaysia och Thailand. Malaysia har två av sina tolv delstater på Borneo (resten är Kalimantan=Indonesiskt territorium). Det borde ju naturligtvis ha stått Java I Indonesien. /Cecilia
#6 - 12 mars 2004 22:01
nu måste jag lägga mig i igen =) . .malacka straits ligger faktist imellan malaysia och indonesiska ön Sumatera så där är inte Thailand inblandat =), jag skulle gissa på att utbredningen är thailand malaysia (fastlandet) sumatera (men finns dom på sumatera så BÖR dom finnas på borneo då deras flora å fauna är otroligt lika) och java.

Annons