Artakvarium

#1 - 16 november 2006 18:25
Jag ska starta upp ett artakvarium på teatern jag jobbar på. Men jag har just nu ingen susning om vilken art som ska vara där. Baljan är på 220 liter och ett innerfilter ska skaffas. Detta är tänkt att vara ett artbiotopakvarium utan växter. Jag har tänkt ljussätta akvariet mycket sparsamt så det krävs en art som gillar mörker. Någon som har ett bra förslag? Jag antar att Malawi är bra, men jag har absolut ingen erfarenhet av Malawi, så vill någon tipsa vore jag glad.
#2 - 16 november 2006 19:18
malawiciklider och ansistrusar borde nog bli bra, fast ansistrusarna hör ju inte dit eg. Många malawis är enkla att sköta. Och vad menar du med artbiotop till skillnad från biotop
#3 - 16 november 2006 20:11
Ett artakvarium som är mörkt och utan växter då passar blind grottetra utmärkt :)
#4 - 16 november 2006 21:26
_Lena_ skrev:
malawiciklider och ansistrusar borde nog bli bra, fast ansistrusarna hör ju inte dit eg. Många malawis är enkla att sköta. Och vad menar du med artbiotop till skillnad från biotop

Med artbiotop menar jag att det bara ska vara en enda art. Biotoper brukar ju annars innehålla kanske 2-3 arter. Det skulle klart vara okej med mer en 1 art...

Vilka Malawis är lätta sköta? Jag är helt grön på Malawiciklider.

Grottetran är ju helt klart intressant. Det får gärna vara en spektakulär fisk och att den kan bli 11cm är ju smått fantastiskt. Jag har dock inte sett någon sälja den...
#5 - 17 november 2006 06:46
gudsson skrev:
Med artbiotop menar jag att det bara ska vara en enda art. Biotoper brukar ju annars innehålla kanske 2-3 arter. Det skulle klart vara okej med mer en 1 art...

Vilka Malawis är lätta sköta? Jag är helt grön på Malawiciklider.

Grottetran är ju helt klart intressant. Det får gärna vara en spektakulär fisk och att den kan bli 11cm är ju smått fantastiskt. Jag har dock inte sett någon sälja den...

Helt omöjlig att få tag på i Malmö borde den inte vara eftersom Simonstorp har den på sin lagerlista
#6 - 30 november 2006 13:31
jag såg en grott tetra i Mariestad igår när jag inhandlade mina kilfläcksrasboror. Du kanske kan ringa till dem?
#7 - 30 november 2006 13:59
Om du satsar på malawi är ju golden den helt klart vanligaste och enklaste. kör på mörk omgivning och 20 golden så blir det nog riktigt snyggt. för att slippa alger kan du ju ha en ancistrus gold.

Annons