Art- och Könsbestämning av Hantelciklider

#1 - 5 januari 2014 16:12
Jag har lite frågor ang. Hantelciklider. Har ganska nyligen börjat få ett lite större intresse för denna ciklid, men har länge haft två stycken hemma i mitt kar. När jag köpte dem hade jag ingen aning om att det fanns olika varienter, jag ville bara ha lite större men fredliga fiskar som inte bökade eller förstörde växter. Butiksägaren tipsade mig om dessa två som jag nu har ägt i några år. Tyvärr rök alla mina växter och det spelar ingen roll vilken typ av grönt jag sätter ned, tråkigt men så är det. Men hur som, så skulle jag vilja få hjälp med att artbestämma mina två hantlar. Jag har hela tiden trott att dem är Guld hantlar, framodlade. Men när jag senast var ned till en zoohandlare för att köpa lite fler hantlar berättade han att dem nyligen hade haft rödprickig hantelciklid hemma och att dessa är orange-gula med röda prickar över hela kroppen. Jag berättade att mina hemma endast har röda prickar kring huvudet och han sa att dem då är guld hantlar. Dock när jag kom hem och tittade efter nogrannare såg jag att dem även hade röda prickar på kroppen. Jag googlade runt lite och de bilder jag kunde hitta på rödprickiga hantlar var absolut mycket mer färgstarka än mina, men undrar nu om mina är ett par "dåligt exemplar" av rödprickig hantelciklid eller om dem som sagt bara är guld hantlar?
Jag köpte som sagt även fyra nya hantlar, read shoulder, då jag läste att Hantlar är väldigt kräsna av partners och det är svårt att se kön. Man ska väl helst inte blanda arter men då mina aldrig har lekt så tänkte jag att det kunde vara trevligt med några fler (då även karet i sig är ganska tomt på fisk). Dem har visserligen alltid hängt ihop och verkar gilla varndra väldigt mycket, men jag har aldrig aldrig sett att dem ens har gruffat eller lekt alls, så jag har ingen aning om dem är av samma kön eller ej... vilket skulle vara kul att få reda på också givetvis! om det går att se på bilderna...
Utav de fyra ny hantlarna har dessa redan delat upp sig i par, ena paret mer frivilligt än andra. Det mörka paret är jag ganska säker på att det är en av varje kön då dem visat intresse för varndra. Jag undrar nu när, vilken storlek och ålder, hantlar blir könsmognad och börjar leka? mina är cirka 7-9cm och ålder har jag ingen aning. Även så undrar jag om Read shoulder hantlar brukar skilja så mycket i färg, som sagt det ena paret är verkligen mörka i färgen? eller är de andra mera ljusa för att dem inte trivs?

Sedan om någon erfaren har tips som jag kan tänka på när det gäller hantlar i allmänhet så får ni gärna dela med er. allt från föda, trivsel, lek m.m

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1526554_10151900206012029_1313182581_n.jpg
"Guld hantlarna"
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1535543_10151900206357029_1238520225_n.jpg
"Guld hantel" 1
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1512531_10151900206767029_1851192140_n.jpg
"Guld hantel" 1
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1527034_10151900206582029_196808716_n.jpg
"Guld hantel" 2
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1535475_10151900205762029_454025877_n.jpg
"Guld hantel" 2

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1531802_10151900207567029_2114455088_n.jpg
Det mörkare paret, Read Shoulder
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1522184_10151900207727029_835280714_n.jpg
En av hantlarna från det mörkare paret, Read Shoulder

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1524808_10151900206982029_1564086741_n.jpg
Ena hanteln i det andra paret, Read Shoulder
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1517623_10151900207447029_1142418233_n.jpg
Den andra hanteln i andra paret, Read Shoulder

Tack på förhand!
- Samawi
#2 - 5 januari 2014 17:40
Matar du en guld röd prickig hantel med mat som framhäver rött lyser den mer. En guld hantel har jag inte sett ha röda prickar men det kanske finns. Däremot blir hantlar som är rädda eller skrämda bleka i färgen.
#3 - 5 januari 2014 19:30
Tack Henrikl för ditt svar. Så enligt din information borde mina två hantlar vara Rödprickiga Hantelciklider? Det enda som som jag inte riktigt stämmer är att de rödprickiga hantelcikliderna är riktigt dyra! Dem kostade exempelvis, på zoohandeln jag var till, 389kr/st. och jag kan inte minnas att jag betalade så mycket för mina.. Föresten är det någon som vet varför det Rödprickiga Hantlarna är så dyra?
och tack för tipset ang. foder som framhäver färgen.

Vad är ditt tips då att göra om mina två hantlar som är dåliga i färgen är skrämda? Vänta och se om det ger sig efter några veckor eller ta ur dem och stoppa dem i ett eget kar ett tag?
#4 - 6 januari 2014 08:05
Om du har en miljö som de trivs i med gömställen så kommer det förmodligen lösa sig när de blir större. Unga fiskar kan vara lättskrämda. Sedan är de mer lättskrämda om de är vildfångade än odlade och så vidare.

Storleken på fisken brukar avgöra priset ofta. Större fisk högre pris. köper du riktigt små hantelciklider brukar de vara billiga men sedan ökar de i pris.
#5 - 6 januari 2014 15:32
Dina guldhantlar är nog just det, lite bleka kanske, men det kan nog variera. Jag har sett guldhantlar som har varit citrongula, med röda prickar över hela kroppen. Vildformen rödprickig hantelciklid är betydligt är mörkare i grundfärgen.

Här är några bilder som visar hur olika hantlar kan se ut. De två första bilderna visar ett lekpar av guldhantel. Bild tre och fyra visar några andra hantlar jag hade ett tag, som jag har för mig var just rödprickig hantel. Den sista bilden visar ett lekpar, minns inte vilken variant det var, men tror att de också var rödprickig hantel.

Grejen med hantlar är att de verkar rätt kräsna vid val av partner, att bara sätta ihop en hane och en hona garanterar inte lek, i alla fall inte lyckade lekar. Hanar är större och mer långsträckta, och har mycket mönster på huvudet och gällocken, medan honor har mindre mönster, eller inget alls.
#6 - 6 januari 2014 19:18
Det finns hantlar som går under namnet guld röd prickig hantelciklid, tror de är en korsning på guld och rödprickig hantel. Dessa får inte förväxlas med den röd prickiga eller även en prickig hantelciklid. Det syns tydligt på bilderna ovan. Ett problem som jag tycker finns är att det används många namn till samma hantlar men det menas olika beroende på vem du pratar med.

sedan har jag läst att det finns två guld röd prickiga hantlar. En Efasciatus och en severus. Den ena är munruvare och lite mindre medan den andra är större och har yngel som vanligt.
#7 - 6 januari 2014 21:53
Tack för era svar.

Animaniac, då antar jag att mina guld hantlar är två hannar med tanke på att båda har väldigt mycket mönster på huvudet och jag tycker det ser ut som att dem har mer eller mindre samma storlek. Men om dem är två hannar borde dem
inte gruffa med varandra då och då?
Tack för din illustration av rödprickig vildfångad hantelciklid. Då vet jag hur respektive art ser ut.

Föresten är det någon som har tips på hur man kan göra för att ha växter tillsammans med mina guldhantlar? Har testat med olika tjockbladiga växter men dem käkat upp dem direkt. Finns det någon speciell växt dem inte brukar gilla? eller någon växt som sprider sig som ogräs? tänkte om någon har erfarenhet av detta och kanske kombinera med att ge dem någon form av vegetabilisk föda... dock vet jag inte vad?

Henrikl, du säger att det finns två olika sorters guldrödprickig hantel? ena lite mindre än den andra... Mina hantlar har haft denna storlek nu i allafall ett år... dem är knappt 20cm om ens det.. snarare 17-18 kanske. I Zoohandeln sa dem att en Hantel kunde bli enda upp till 30cm, vissa individer. Vet du om den munruvande hanteln finns i handeln och hur den ser ut? skulle mina kunna vara just dessa?
#8 - 6 januari 2014 22:32
Jag vet inte säkert, men eftersom de gula är framodlade, så kanske det har uppkommit även honor med mer mönster på gällocken, och det syns kanske bättre på den ljusa bakgrunden.

Om du har två hanar kanske de håller hyfsat sams, tills du släpper i en hona.
#9 - 7 januari 2014 10:51
Storleken på hantelciklider varierar beroende på vilken sort det är, vissa sorter blir upp till 30 medan andra håller sig mellan 20-25. Hanar blir större än honor så när de blir större syns det skillnad i storlek. Vissa är lite rundare i formen medan andra lite fyrkantiga nästan.

När jag googlade mycket för att få reda på ursprunget på mina hantelciklider upptäckte jag att det är en hel värld av information om hantelciklider men att den är lite svårare att hitta än andra fiskar. Det är en liten outforskad fisk när det gäller olika sorter och fångstplatser, inte lika tydligt som tillexempel Malawi. Finns några trådar här på zoopet att läsa också angående hantlar.

När det gäller växter har jag inte lyckats hitta några växter som mina hantelciklider inte äter upp, Det spelar ingen roll om det är Anubias eller finbladigt, allt åker med.

Jag tror den munruvande guld - röd prickiga hantelcikliden är ovanlig. Jag ser oftast att det är Efasciatus varianten som finns i handel. Sök på olika fisklistor för att få mer information, Åleds fisklista och akvarielagrets fisklista.
#10 - 7 januari 2014 11:00
Länkar en bild på en guld röd prickig hantelciklid för den som vill se och läsa lite om dessa.
#11 - 7 januari 2014 14:41
tusen tack för din information!
#12 - 7 januari 2014 15:26
Ok, som jag misstänkte då är den gula med röda prickar en urvalsodlad gul hantel, där de odlat på de rödprickigaste exemplaren? Båda är hur som helst odlingsformer.
#13 - 13 januari 2014 16:12
Har en liten tilläggs fråga här angående mina, förmodligen, guldhantlar...
Med tanke på att dem aldrig har lekt men heller aldrig aldrig bråkat och dem verkar trivas hemskt bra i varandras sällskap (dem sitter nästan ihop). Skulle det då vara synd att tillsätta några fler av samma art då man kanske förstör deras 'relation'? men som sagt så har dem å andra sidan aldrig lekt.
Åsikter om detta?
#14 - 13 januari 2014 16:26
Även! Vad kan man mata dessa hantlar med när det kommer till mer vegetabilisk föda? tänkte vad är bäst och lämpligast? menar färskfoder som grönsaker eller dylikt. ?
#15 - 13 januari 2014 18:03
Samawi skrev:
Även! Vad kan man mata dessa hantlar med när det kommer till mer vegetabilisk föda? tänkte vad är bäst och lämpligast? menar färskfoder som grönsaker eller dylikt. ?

testa dig fram till vad de gillar. Ärtor utan skal och salladsblad brukar uppskattas. Skölj grönsakerna först bara.
#16 - 13 januari 2014 18:06
Samawi skrev:
Har en liten tilläggs fråga här angående mina, förmodligen, guldhantlar...

Med tanke på att dem aldrig har lekt men heller aldrig aldrig bråkat och dem verkar trivas hemskt bra i varandras sällskap (dem sitter nästan ihop). Skulle det då vara synd att tillsätta några fler av samma art då man kanske förstör deras 'relation'? men som sagt så har dem å andra sidan aldrig lekt.

Åsikter om detta?

Om de inte leker och är jämnstora är det kanske samma kön på dem. Om det finns plats för fler i karet borde det inte vara något problem att tillsätta några ...

kolla om fenorna är lika långa för hanar har längre fenor än honor.
#17 - 13 januari 2014 18:09
Skulle gissa på två hanar i så fall, eftersom två honor faktiskt kan "leka" tillsammans. Har varit med om det med just hantlar, om jag minns rätt.
#18 - 13 januari 2014 19:16
Henrikl, tack för mattipsen!

Jasså? så två honor kan börja leka? hade jag ingen aning om men alltid bra att veta... då ska man aldrig ta något förgivet ;)
Då blir det nog att kanske skaffa sig två till om jag hittar samma art i närheten i handeln.
Hur mycket spelar storleken roll då? mina är ju som sagt en 17cm. om jag hittar denna art men i 7-9cm skulle det funka bra eller behöver dem ha samma storlek nästan för att fatta tycke i varandra?
#19 - 13 januari 2014 19:21
Hehe, ja, men det blir såklart inget av de lekarna. Nja, någotsånär samma storlek bör det nog vara, osäker på om de ens är könsmogna när de är 7-9 cm. Om dina är hanar, så gör det ju inget om de nya är något mindre, hanar är ju lite större än honor, om de är jämngamla.
#20 - 13 januari 2014 19:39
haha, jo det förstod jag ;)
Okej, jätte bra att veta. Mina rödskuldrade hantlar är dock max 9cm och de två som parade ihop sig direkt och blev genast djupt mörka i färgen har börjat skaka på sig mot varandra och även hittat en sten den ena varit och putsat på en massa och dem har hållit till mera där omkring..., men sen händer inget riktigt så det kan mycket väl vara att de är på väg in i könsmognaden vid denna storlek...
#21 - 13 januari 2014 19:52
Föresten hur många hantlar kan man ha i ett 340L akvarium? Har planer på att skaffa ett betydligt större i framtiden (1-3år). Har iprincip inga andra fiskar i karet än detta par och fyra rödskuldrade hantlar (7-9cm/per individ). Har några praktbotior som mest ligger under en sten och trycker.
#22 - 13 januari 2014 19:55
har dock tänkt att lämna tillbaka två av de rödskuldrade hantlarna då dem inte gillar varandra och har förblivit bleka i tonen. Zoohandlaren sa att hag fick göra så med tanke på hur kräsna hantlarna kan vara.
#23 - 15 januari 2014 14:48
Ok, ja, gör det. Han i "min" butik byter gärna in fisk, oavsett art och anledning.
#24 - 15 januari 2014 20:35
Någon som har någon synpunkt på hur många hantlar man kan ha i ett 340L akvarium?
#25 - 16 januari 2014 17:36
Om vi pratar vuxna, utparade hantlar, så kanske två par kan funka, om man inreder så att de får varsitt insynsskyddat revir. Men lugnast blir nog ett par.
#26 - 16 januari 2014 19:34
Två par är nog max så de får var sitt revir i var sin ände av akvariumet. Blir det tre par kommer det ständigt vara en kamp för det tredje paret att få ett revir i någon ände. De 2 paren jag har i mitt 450 liter leker i var sin kortsida och när det inte har ägg eller yngel simmar de runt men håller sig oftast på sin sida.
#27 - 25 januari 2014 10:22
Okej, kanon! Då vet jag :)
#28 - 29 januari 2014 07:13
Lite kul uppdatering... Mina Guldhantlar har första gången börjar skaka på sig mot varandra! Dem visar dock inget intresse för nykomlingarna alls... men tillskotter av fyra rödskuldrade hantlar verkar ha triggat mina guld hantlar ?! Dem håller fortfarande ihop, precis som innan. Men nu är jag väldigt fundersam om dem kanske inte är av samma kön längre... tog mig en närmare titt på den och möjligt vis är den ena något lite rundare i kroppsformen, mest ser man detta precis vid huvudet lite och allra mest under buken. Dem ser lute olika ut under buken och vid deras könsorgan (vad kallas detta hos fiskar?). Men jag vet inte om detta bara är inviduella skillnader eller om det faktiskt kan vara könsskillnader. Spännande att se hur mina favoriter utvecklar sin relation :)
#29 - 2 februari 2014 18:52
Nu är jag väldigt fundersam... mina två guldhantlar har hittat ett ställe bakom en stor sten och rot som dem två håller sig vid hela tiden. Ibland skakar dem lite på sig när dem står där och ibland jagar dem bort andra fiskar. Jag ser inga ägg där dem håller till! och Ibland jagar den ena hanteln den andra. och på sistone har jag börjat se dem bita tag i varandra, mun mot mun och snurra runt. detta beteende har jag sett mellan andra hannar tidigare... vilket får mig att undra om mina två faktiskt är hannar ändå!?!? men sen åter går dem alltid till sin plats bakom stenen och så står dem båda där tillsammans och skakar?!? kan någon förklara detta för mig?
#30 - 2 februari 2014 18:59
Så kallade jaw locks är ett sätt för två rivaler av samma kön att mäta varandras styrka, men även par kan bete sig så, förmodligen för att avgöra varandras lämplighet och styrka som partners. Det kan även vara så att det är två honor, det tycks vara ganska vanligt att två ciklidhonor "leker" ihop. Men det blir såklart inget av så'na lekar.
#31 - 2 februari 2014 20:45
okej, tack så mycket för den informationen! så även honor kan börja mäta varandras styrkor med jaw locks? Tycker dock att mina guldhantkar ser mer ut som två hannar än honor dock... vet du om även tvp hannar kan börja leka? för det har sett väldigt konstigt ut ibland när dem lekt. det är lite halvdant och så. Och om två honor leker brukar även en av dem då jaga iväg den andra?
Försöker få bukt med vad det är jag har i mitt kar.. vilket inte verkar vara så lätt. Men efter svar på detta kanske man kan börja köra uteslutningsmetoden i alla fall. ;)
#32 - 3 februari 2014 08:28
Par med två honor är nog inte särskilt stabila, och det kan säkert bli frustration över att aldrig få till det, så de kan säkert jaga varandra. Kolla på genitalpapillerna på dem, är de smala och spetsiga är de hanar, är de tjocka och trubbiga är det honor. Eftersom de åtminstone visar antydan till lekbeteende, så borde genitalpapillerna synas i alla fall lite.
#33 - 3 februari 2014 09:57
Dem syns och har precis tagit bild på dem, så gott det gick.. haha. Tycker att den ena ser ut som en hona (den jag misstänkt varit en) och den andra en hanne... och det är hannen som är mest aggressiv också (om det nu är en hanne). här är bilderna från vardera fisks genitalpapiller:
hantel 1
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1507627_10151957880292029_364481799_n.jpg

hantel 2
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1551719_10151957880162029_2058649268_n.jpg

vet inte om bilderna är tydliga nog, men man kan ju i alla fall testa :)
min egen gissning är att dem är av olika kön och att hantel 1 är en hanne? och hantel 2 då en hona. Det märklig är dock att dem bara står där bak i karet bakom en sten och håller till där.
#34 - 3 februari 2014 12:02
Det är väldigt olika hur olika par leker. Jag har ett vildfångat par "Heros Efasciatus Bajuru" som leker regelbundet och får yngel. Sedan har jag ett odlat par guld-röd prickiga hantelciklider som leker ibland och från dem har jag aldrig sett ett yngel. De verkar inte förstå hur de ska göra med äggen om jag jämför med det vildfångade paret.
#35 - 3 februari 2014 15:33
Hmm, är osäker, bilderna är ju lite suddiga, men tycker basen på genitalpapillen på även den första fisken verkar rätt tjock. Hanar brukar ha som en smal nål bara.

Jo, hårt odlade odlingsformer kan väl ibland tappa yngelvården kanske. Det gula paret jag hade vaktade ynglen bra, medan ett par av en vildform som lekte några gånger, inte fick till det (paren på de två första, respektive den sista bilden i inlägg #5).
#36 - 4 februari 2014 08:04
Tack så mycket för era svar. Då verkar det ju kanske mera som att det är två honor jag har Animaniac. Hur länge kommer dom stå där bakom och trycka egentligen? med tanke på att det inte finns några ägg så blir ju inte deras "lek" att ta den naturliga vägen.

Kan det inte vara så också att, med tanke på att hantlarna är kräsna av partners, om ett par inte är riktigt 100 procentigt intresserade av varandra så lyckas inte leken så bra heller? (även om dem börjar leka)
#37 - 4 februari 2014 08:31
Ja, är som sagt inte säker, men jag skulle gissa på två honor.

Vet inte hur det funkar med hantlar, om de överhuvudtaget leker om de inte är kompatibla, men rent generellt är det nog så, att par som inte drar riktigt jämnt får svårt att få till det, och att hålla sams.

Annons