årstidsfiskar

#1 - 23 juni 2005 13:02
Vad menas med årtidsfiskar???
#2 - 23 juni 2005 13:32
En årstidsfisk gäller killisarna. Den lever bara en period om året. De lever i små bäckar och dyl *tror jag de var* sedan blir det torrperiod och fiskarna är i som små "pölar". I pölen lägger de rom och när vattendraget torkar ut dör föräldrafiskarna men rommen går som i en "viloperiod" och när de kommer vatten igen kläcks de.
#3 - 23 juni 2005 14:19
oki...ja det känner jag igen från tv..tack för hjälpen:)
#4 - 23 juni 2005 14:32
Hur länge lever killis i akvarium då? Jag tror ju inte att någon torkar ihjäl dem =P
#5 - 23 juni 2005 14:34
Vet inte riktigt. Men..hm nått år? de lever iaf inte länge vet ja..
#6 - 24 juni 2005 07:12
[QUOTE=join4t]Hur länge lever killis i akvarium då? Jag tror ju inte att någon torkar ihjäl dem =P[/QUOTE]
Vissa årstidsfiskar kan leva uppmot 1-1,5 år i akvarier.
Ofta är de könsmogna och börjar de leka runt en månads ålder.
Jag har just nu två anskrämliga Nothobranchius foerschi- honor som fortfarande producerar ägg vid 11 månaders ålder. :)
Jag har dessutom en nu faktiskt 12 månader gammal lekgrupp Simpsonichthys suzarti som också verkar producera livsdugliga ägg. Och dom ser faktiskt hyggliga ut. :D

Men båda dessa exempel är nog ovanliga.

Nothobranchius furzeri däremot lever sällan efter 3 månader och var tills helt nyligen ansedd som den mest kortlivade ryggradsdjuret. Men sedan hittade man en liten saltvattensfisk som hade ett kortare liv än furzerin. :(

De flesta killis är dock inte årstidarter och de kan leva flera år.

Annons