Arowana

#1 - 12 december 2005 08:57
Arowana är en fisk som itreserat mig ett tag . Någon som vet någon bra sida med info om denna fisk ?
Bilder och länkar och tips om denna .
#2 - 12 december 2005 09:46
Många kommer att påpeka att det inte är någon lämplig akvarefisk.
http://zoonen.com/utskrift.asp?oid=3594
#3 - 12 december 2005 09:52
Har du kikat på www.arofanatics.com

/hansh
#4 - 12 december 2005 11:01
[QUOTE=Kramfors]Många kommer att påpeka att det inte är någon lämplig akvarefisk.
[/QUOTE]

Allt e relativt och det finns ju mera än EN sorts Arowana. Sedan finns det inget som säger att man måste ha en fisk tills den självdör av ålderskrämpor!

Men ett klart överdimensionerat akvarie underlättar.. ;))
#5 - 12 december 2005 11:04
Det är kanske sant att den inte är lämplig att ha i akvarie för man ser så få ex av den i fångenskap . Men på något sett så har denna egendomliga fisk fångat mitt intresse . Har sett på naturprogram hur den hoppar upp ur vattnet för att fånga sitt byte . Jag vet inte så mycket om den så jag får ju slänga ut frågan och se vad som sägs om den . Jag har ju alltid varit lite intresserad av lite udda fiskar .
#6 - 12 december 2005 17:04
Arowaner i akvarium lider oftast av "hängögon" för att de inte stimulerats tillräckligt. Arowaner lever som du själv påpekat av att hoppa efter djur i naturen. När det inte finns något av intresse ovan ytan så ramlar ögonen ner och det ser förd....ligt ut.
På jobb har vi 3 st med dessa symptom, de kom in så från folk som inte längre hade plats för dem i sina kar. Den senaste tiden har vi hopptränat dem 2 ggr i veckan och det har lett till att ögonen ser bättre ut (men dock inte bra). Jag anser inte att man bör hålla djur i fångenskap om man inte kan ge dem någorlunda naturliga förutsättningar. Möjligheten att få hoppa efter sin mat är en sådan förutsättning när det gäller arowaner. Detta gäller den amerikanska silverarowanan, hur de andra lever i naturen har jag inte en aning om, kanske någon som vill fylla i?
MVH
Magnus
#7 - 13 december 2005 09:27
Då får man ha en mindre pool och hoppträna med dom HE HE . Skämt o sido . Jag håller med dig helt .
#8 - 13 december 2005 22:26
Nyfiken, exakt hur hopptränar man dom?
#9 - 13 december 2005 23:50
Är det inte en smula märkligt att artikeln på zoonen här uppe anger minimummått som är hälften så stora som de som anges här på zoopet? 120 cm mot 300? och volymen 300 mot zoppets 1000?
#10 - 17 november 2009 19:59
finns det någon arowana som inte blir lika lång som ex silver arowana
#11 - 17 november 2009 20:22
Vet inte om detta är så relevant eller inte, men jag har vid några tillfällen sett att dom lyckats få arowanorna i akvarier att intressera sig för vad som är på ytan också, med hjälp av olika saker bland annat pingisbollar m.m

Detta skall ha rehabiliterat arowanorna så pass att deras häng-ögon försvunnit.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 november 2009 20:36
brtizlava skrev:
finns det någon arowana som inte blir lika lång som ex silver arowana

Scleopages jardinii blir inte riktigt så stor, men också den blir närmare metern
#13 - 17 november 2009 20:38
Jag skulle inte skaffa en Arowana om jag inte hade minst lika stort akvarium som Kjell :) Oavsett om den bara blir 1 meter. Något som skulle vara läckert är en inomhus damm med lite grymma växter runt om och liksom fixat så det blir lite "biotop" känsla...sen ha riktiga arowanor och andra fiskar i :)

Annons