armaturen har gett upp

#1 - 29 april 2008 11:39
jo den har krånglat ett tag, den är gammal och har väl börjat på luckrats upp så plasten som håller i lysrören börjar skricka och gå sönder. så idag gick ena sidan sönder helt. suck.

jag har ett akvastabil med heltäckande ramp så jag vill helst bara byta armaturen och ha kvar rampen.

så mina funderingar är vad jag skall ha för armatur? gärna billigt och bra. (student :p)

så jag har tittat på denna - vad tror ni om det? jävligt billigt och bara att montera inne i rampen. eller ska jg köpa en fast riktig armatur? vad ska man ha då? ska jag lämna in rampen till en elektriker?

kom gärna med tips och råd.:D
#2 - 29 april 2008 17:21
det är väl bara en lysrörshållare som gått sönder? isåfall byter du bara hållaren och går en 20kr back, finns väl ingen anledning att byta allt annat om det funkar ;)
#3 - 29 april 2008 20:02
Fuzzop skrev:
det är väl bara en lysrörshållare som gått sönder? isåfall byter du bara hållaren och går en 20kr back, finns väl ingen anledning att byta allt annat om det funkar ;)

jahaa..:D så det är bara å skruva upp skiten och byta hållarna?? gör man det själv eller? jag är lagomt händig och väldigt finurlig.. eller bör en elektriker göra det?

vart hitar man dessa hållare om inte djuraffären har det och det tar veckor innan de får hem? vill gärna kunna köpa dem i morron.

för det är ju bara de där klipsen där man trär in lysrören som lossnat och gått sönder - lyset funkar super annars.
#4 - 30 april 2008 04:18
Är det standardfästen och man kan komma åt de gamla är det troligen inga problem att byta dem, men är de limmade är det knepigare.
Troligen går det att lösa problemen när man ser dem på plats.
#5 - 30 april 2008 04:22
jo precis, bara att byta hållarna, men om du köper via djuraffären blir det kanske lite dyrare men då samtidigt får du en reservdel som är lättare att byta ut, köper du en universal (finns tex på elfa, kjell&co eller liknande ställen) så kanske du får skruva lite mer själv för att få den sitta på plats, varje hållare har bara 2 kablar till så fixar du att byta dom själv utan att blanda ihop dom så är det inget svårt men känner du dig osäker är det bättre att iaf be nån med lite elkunskaper om hjälp :)

Annons