Arken och Djurmagazinet sammanslagna

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 26 april 2013 14:15
Det är helt klart tufft inom zoobranschen och affärerna har svårt att klara sig både här i utlandet. I Tyskland har ju under senare år närmare hälften av alla affärer försvunnit och främst är det de små och oberoende affärerna som har fått stryka på foten. I Tyskland har istället gigantiska kedjor vunnit terräng samt "varuhusen".
I Sverige har det ännu inte gått så långt, men det är på god väg och "ryktena säger" att det idag beslutades att de 2 största kedjorna i Sverige (Arken och Djurmagazinet) nu har slagits ihop.
#2 - 26 april 2013 14:40
Vad är nyckeln tycker du då till att driva en framgångsrik akvarieaffär? Är det att vara monsterstor och tysk eller är gerilla krigsföring det enda rätta? Att skapa en riktigt nischad butik och bygga upp en stabil kundbas... För det finns ju akvarister kvar och det kommer nog alltid att göra. Så det finns ju kunder.

Mina främsta intryck av dessa kedjor är dock ganska bedrövliga som regel. Problemet här omkring är att de är inte drivna för fiskar. Ägarna och de anställda saknar till stor del intresse utan har det nästan som ett nödvändigt ont precis som många små affärer som har fisk älskande personal har hundmat som nödvändigt ont. Det här är ju inga riktiga akvariekedjor tycker jag, de bara har bland annat akvarier. Det finns ju som tur är några riktigt fina undantag från denna regel med för dessa kedjor. Men rent allmänt är detta intrycket jag oftast får ändå när jag besöker en av dessa butiker när jag är ute och åker och inte specifikt går in för att jag hört av andra att den är rekommenderad.

Det vore intressant att se vad som händer om de slår sig ihop, det är ett skoj rykte. Men det påverkar nog kvaliteten för mig från de väldigt föga. Mitt hopp är och förblir till de små tuffa affärerna. Hade jag inte varit så lättstressad och svag i psyket hade jag nog öppnat en egen affär...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 april 2013 14:50
Det beror på vad du menar med att vara "framgångsrik akvarieaffär".
Om det innebär att driva ett lönsamt företag som ger en hyfsad lön och man kan ha semester på samma sätt som Svensson har så är det rätta aboslut att ansluta sig till en kedja.
Om det innebär att man har en rätt usel lön och man knappt får någon semester men att man får uppskattning av akvarister som ändå mest handlar fiskar av varandra och prylar på internet så skall man vara fri och oberoende.

Nåväl detta var lite att hårddra det hela till ytterligheterna för det finns trots allt kedjeaffärer som går riktigt dåligt och det finns oberoende affärer som går riktigt bra - men orsaken till dessa kedjor är helt enkelt att det oftast innebär att de kan köpa in saker billigare gemensamt, kan marknadsföra sig gemensamt, kan diskutera och lösa problem tillsammans med andra kedjemedlemmar etc. etc. Utan tvekan är det så att kedjorna behövs om inte hobbyn skall stagnera och det bara kommer att finnas affärer kvar på de största orterna i landet.
#4 - 26 april 2013 14:57
....låter inte så bra för oss, som bor norröver - fast å andra sidan funkar det inte så bra nu heller.

//Inger
#5 - 26 april 2013 15:07
Jag tycker att det är lite synd i och med att häromkring har Arken mycket bättre butiker än Djurmagazinet. Både priserna, sortiment och kompetensen är mycket bättre på Arken. Men man får väl hålla tummarna att det blir lika bra i Djurmagazinets butiker häromkring
#6 - 26 april 2013 15:44
Förra helgen såg jag 2 ytterligheter av kedjebutiker när vi åkte till ciklidstämman en riktigt dålig med dassiga akvarium hängiga magra fiskar och en annan som är med på topp 5 listan över trevligaste butiker i Sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 april 2013 15:55
lillfrasse skrev:
Förra helgen såg jag 2 ytterligheter av kedjebutiker när vi åkte till ciklidstämman en riktigt dålig med dassiga akvarium hängiga magra fiskar och en annan som är med på topp 5 listan över trevligaste butiker i Sverige.

Som allt annat så hänger butikens kvalité i huvudsak på innehavaren av affären. Det finns bra och dåliga oberoende affärer, det finns bra och dåliga kedjeaffärer.
Så när man väljer affär så välj en som man tycker har ett bra sortiment och bra kvalité på fiskarna
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 april 2013 15:56
Inger H skrev:
....låter inte så bra för oss, som bor norröver - fast å andra sidan funkar det inte så bra nu heller.



//Inger

Eller tvärtom - det är ju som sagt ett sätt för affärerna att kunna överleva och det är ju i alla fall bättre med en affärer med ett smalt sortimet än ingen affär alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 april 2013 15:58
Jag tycker att det är lite synd i och med att häromkring har Arken mycket bättre butiker än Djurmagazinet. Både priserna, sortiment och kompetensen är mycket bättre på Arken. Men man får väl hålla tummarna att det blir lika bra i Djurmagazinets butiker häromkring

Och på andra ställen är DM-affärerna bättre så det varierar - så vi får väl hoppas att alla affärerna (oberoende av vilken kedja de tillhörde innan) tar ett steg framåt
#10 - 26 april 2013 16:03
Här gick ena butiken ur Djurmagasinet och sedan öppnade en ny Arken upp och nu går det riktigt dåligt för den för det trist när de hållit på länge och är duktiga och trevliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 april 2013 16:05
Fast detta med sammanslagningen kanske bara är ett rykte - hittade i alla fall inget om detta på resp. kedjas hemsida så vi får väl se ;)
#12 - 26 april 2013 16:38
Jag kan förmodligen ta reda på detta idag även om jag kanske inte kan lägga upp informationen (iaf inte i klarspråk)..

Ang akvariebutilkernas vara eller inte tror jag dessvärre att kedjporna kommer att döda alla utom a-lagret och kanske ett par till som överlever tills ägarna går i pension..

Jag har märkt av det kjell pratar om på monstersidan.. ingen handlar något alls eftersom alla har för bra kort på hand.. helt stiltje i köp/sälj.. som det ser ut nu ser vår köp/sälj fan bättre ut än amerikanernas vad gäller pris och utbud kontra eventuella köpare.. att någon då handlar i butik är mycket osannolikt.. det blir svårt att gå runt på "nybörjarakvarister" som fortfarande har ihjäl 15 59kr guppy i veckan och ska ha nya.. sorgligt men sant..
#13 - 26 april 2013 16:40
Fast detta med sammanslagningen kanske bara är ett rykte - hittade i alla fall inget om detta på resp. kedjas hemsida så vi får väl se ;)


Oavsett så urholkas ju alla butiker som håller på med bara en sak. Det gäller inte bara djurbutiker, det gäller allt. Det blir mer och mer så att de som redan är stora på annat också breddar sitt sortiment. Tänker på att nu varje Plantagen också har djurbutikhörna, likaså Ica Maxi. Eller se på HM som nu säljer skor tex. Då måste fackhandeln slå tillbaka genom att bli större och starkare=kedjor.
#14 - 26 april 2013 16:54
Som det verkar ägs Arken av Norska Aktiebolag medan Djurmagazinet ägs av en ekonomisk förening med troligen zoohandlare som medlemmar. Det spörs ju hur det ska gå till om man slår ihop det men visst går det. Inga spår av nåt gemensamt än i a f.

Kedjorna är tråkiga, det är möjligt att de är nödvändiga men det är inget jag blir inspirerad av i a f.
#15 - 26 april 2013 20:48
Jag anser att kvalitet på fisken är viktigare än priset, och har hittat min butik, som lever upp till mina kvalitetskrav, som jag handlar av. Även om dom kanske är någon krona dyrare än kedjornas priser, så köper jag ju hellre en fisk för 50 kronor hos dom, som lever i flera år, än samma fisk för 19 kronor hos valfri kedja, men som dör efter ett par dagar/veckor/månader.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 26 april 2013 20:53
HenkeP skrev:
Jag anser att kvalitet på fisken är viktigare än priset, och har hittat min butik, som lever upp till mina kvalitetskrav, som jag handlar av. Även om dom kanske är någon krona dyrare än kedjornas priser, så köper jag ju hellre en fisk för 50 kronor hos dom, som lever i flera år, än samma fisk för 19 kronor hos valfri kedja, men som dör efter ett par dagar/veckor/månader.

fast återigen
1/ Om en affär är bra eller dålig det beror inte på om de är med i en kedja eller inte utan på om den som driver den är kunnig i akvaristik (eller de anställda är det)
2/ Faktum är faktiskt att de allra flesta affärer i Sverige (oavsett om de är med i en kedja eller inte) köper in sina fiskar från samma grossister.

Sedan kan jag hålla med dig om att kvalité är viktigare än priset - fast detta är det tyvärr få som tycker (även om de själva påstår att de gör det) utan priset är helt klart det de flesta bryr sig om
#17 - 26 april 2013 21:15
fast återigen

1/ Om en affär är bra eller dålig det beror inte på om de är med i en kedja eller inte utan på om den som driver den är kunnig i akvaristik (eller de anställda är det)

2/ Faktum är faktiskt att de allra flesta affärer i Sverige (oavsett om de är med i en kedja eller inte) köper in sina fiskar från samma grossister.



Sedan kan jag hålla med dig om att kvalité är viktigare än priset - fast detta är det tyvärr få som tycker (även om de själva påstår att de gör det) utan priset är helt klart det de flesta bryr sig om


1/ Det har du helt rätt i. Dock så är personalen i kedjebutikerna jag har närmast till på sin höjd måttligt intresserade av fisk-delen. Tror jag har återgivit ett uttalande från ena butiken i tråden om roliga uttalanden i en djurbutik.. [COLOR=#333333]"Har ni någon [/COLOR]Cryptocoryne hemma? -Nej, dom fiskarna tar vi inte hem, dom blir alldeles för stora för ett vanligt akvarium."

2/ Ja, så är det naturligtvis. Men dock skulle jag vilja påstå att det ändå blir en viss skillnad i kvalitet på fisken man tar hem om man personligen åker och plockar ut fisken man vill ha, än om man faxar/mailar/ringer in sin beställning och nån av dom som jobbar hos grossisten gör ett svep med håven i karet för att få upp så många fiskar som kunden har beställt. Dock förutsätter väl nästan det första scenariot att man bor hyfsat nära sin grossist...
#18 - 26 april 2013 22:11
Jag föredrar att handla mina grejer i en butik istället för att handla på internet, mycket roligare att gå och kika på grejer på hyllor istället för bilder på en hemsida. Problemet som jag ser det för mig som kund är att det finns ju för sjutton inga grejer... Hur ska en butik kunna sälja och tjäna pengar om det inte finns nåt att köpa?????? Jag har helt enkelt slutat gå till många butiker av den anledningen! Jag är inte unik utan det finns många som vill kolla och köpa akvarieprylar men de som driver många zoobutiker har inte affärsförtåndet med sig riktigt! Fisken är viktig men där finns inte pengarna, dem finns i allt lull lull och jag kan lova att det finns gott om folk som vill och kan spendera en hel del på sånt!

Den butik som har mest tillbehör i Uppsala är nog grizzly i dagsläget, Arken har fin fisk men inte ett skit annars. Akvariehobby är borta men djurhobby drivs fortfarande och den är mest blaha blaha tycker jag, många hyllor gapar tomma och det som finns ser ofräscht ut, huller om buller och skitigt.

Jag är tyvärr hänvisad att köpa det mesta på nätet...
#19 - 27 april 2013 05:47
Håller med åheim. Sortiment är viktigt.

Jag kan bara se till mig själv som är helt ny på detta med fiskar. Djurbutik för mig innan var burar med kaniner och foder till katt och hund. Men längst bak, längst in så finns ju akvarierna. Nu när jag specifikt är intresserad i det inser man vilket bedrövligt sortiment de flesta har, i alla fall här hos mig. Jag har 3 olika kedjor att gå till, men där en verkar drivas tämligen fritt. Alla är lika dåliga. De har foder och plastgrejer att pynta med. Men vem vet det kanske är det de säljer mest av.

Jag köpte ju en ny innerpump här förra veckan, som lät värre än diskmaskinen. Självklart skulle jag få lämna tillbaka den. Då upplevde jag service. Men fanns det något alternativ? Nej. Den specifika pumpen var den enda de hade till den storleken på akvarium. Då blir man bra uppgiven. Skulle ta 2 veckor att få in en ny.
När man då dessutom kommer hem med "fel" fisk blir man ju arg, ledsen och förbannad. (Självklart var det mitt fel eftersom jag inte såg skillnad på platy och molly, men det är ju inte så lätt när man bara sett dem på bild innan. Och jag specifikt bad om platy).
På den andra djurbutiken en vecka tidigare var det en kund som frågade efter en växt, personalen såg ut som en fågelholk. Jag, som stod bredvid, sa lite försiktigt: det är nog Vallisneria du menar. Och ja det var det...expediten såg fortfarande ut som en fågelholk. Slutade med att jag och den kunden tillsammans såg på växterna och hittade en planta. Det satt till och med en liten namnlapp på krukan.

Så både sortimentbredd och kunskap hade gjort mig till en mycket nöjdare kund i detta läget. Det är klart att då är steget till att handla på nätet med ett par dagars leveringstid klart lockande.
#20 - 27 april 2013 06:16
Jag tycker dom här stora Zoo jättarna har lite dåligt utbud på akvarietillbehör, i alla fall runt Gävle. Akvariepaket och guldfiskar har dom jättegott om dock!!!!

Söder Zoo is the shit!
#21 - 27 april 2013 06:46
Det kommer säkert inte o påverka sortimentet överhuvudtaget, syftet är nog enbart o förbättra marginalerna.
#22 - 27 april 2013 06:54
För mig är nästan service det viktigaste förutom att butiken i övrigt ska hålla bra kvalité på det dom har hemma. Självklart ska inte fiskarna se dåliga ut, men sortimentet behöver inte va jättestort. Om dom inte har det jag vill ha tycker jag det går lika bra att vänta nån vecka på att dom tar hem det, sålänge dom erbjuder sig till att göra det.
Här nere finns en bra butik med superb service, och den är "fri". Sen finns det en bra liten arken, men där köper jag bara syrsor iofs..
Den fria butiken har ofta ganska ovanliga arter av t.ex apistogramma hemma, och har dom inte det du vill ha så fixar dom det. Iom detta tycker jag inte det är "lönt" att handla fisk på andra ställen eftersom jag vet att där blir man bra bemött och det jag vill ha går att fixa.

Prylar köper jag inte så ofta, men när jag gör så beställer jag mest på internet. Av den anledningen som redan nämnts, butikerna har inte mycket hemma. Jag ser då ingen anledning att be affären ta hem en vara just till mig, som jag sen får vänta på, men som jag kanske dessutom behöver ganska fort. Då är det mycket smidigare att bara lägga en order. (om man vet exakt vad man behöver dvs). Ser jag prylen jag behöver i butik så köper jag den självfallet där, mest pga att då får jag den snabbare samt riskerar inte att den ska gå sönder i frakten, lätt hänt så som våra paket hanteras..
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 27 april 2013 07:10
HenkeP skrev:
1/ Det har du helt rätt i. Dock så är personalen i kedjebutikerna jag har närmast till på sin höjd måttligt intresserade av fisk-delen. Tror jag har återgivit ett uttalande från ena butiken i tråden om roliga uttalanden i en djurbutik.. [COLOR=#333333]"Har ni någon [/COLOR]Cryptocoryne hemma? -Nej, dom fiskarna tar vi inte hem, dom blir alldeles för stora för ett vanligt akvarium."

Men det är som sagt olika på olika ställen i landet

2/ Ja, så är det naturligtvis. Men dock skulle jag vilja påstå att det ändå blir en viss skillnad i kvalitet på fisken man tar hem om man personligen åker och plockar ut fisken man vill ha, än om man faxar/mailar/ringer in sin beställning och nån av dom som jobbar hos grossisten gör ett svep med håven i karet för att få upp så många fiskar som kunden har beställt. Dock förutsätter väl nästan det första scenariot att man bor hyfsat nära sin grossist...

Det finns ju idag bara 2 större fiskgrossister i Sverige och Sverige är stort så det är nog inte många affärer som av rent geografiska skäl kan åka dit och handla. Jag har besökt dessa fiskgrossiter några gånger och rätt ofta har det varit någon/några affär där och dessa har minst lika ofta varit någon kedjeaffär som en oberoende. Dock så håvar man i princip inte själv där men man kan ju peka på vilka fiskar man vill ha.
#24 - 27 april 2013 07:47
Ja och hur man än vänder och vrider på det så är det ju i grossistledet som sortimentsvariation bottnar. Så har alla butiker samma grossist så spelar det ju knappast någon roll vad det står på skylten ovanför butiken. Då har alla samma beställningssortiment att utgå ifrån.

Sedan lär man sig väl rimligt fort vem i vilken butik man ska prata med och vem som inte har någon koll alls på fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 27 april 2013 08:25
HWH skrev:
Ja och hur man än vänder och vrider på det så är det ju i grossistledet som sortimentsvariation bottnar. Så har alla butiker samma grossist så spelar det ju knappast någon roll vad det står på skylten ovanför butiken. Då har alla samma beställningssortiment att utgå ifrån.



Sedan lär man sig väl rimligt fort vem i vilken butik man ska prata med och vem som inte har någon koll alls på fisk.

Då bör ändå påpekas att den största svenska fiskgrossisten i Sverige (Imazo) är den fiskgrossist i Europa som har det 3:e största sortimentet i Europa (bara Ruinemans i Holland och Glaser i Tyskland är något större). Dogman (som inte lagerhåller fisk) tar ju också in fisk från Glaser som levereras direkt till affärerna.
Så om en affär har ett dåligt utbud så beror det definitivt inte det på att de inte kan köpa in utan att de inte vill/inte har råd etc. etc.
Trots allt så är det så att 80% av fiskomsättningen i alla affärer står kanske högt räknat 10% av fiskarterna för och har man dålig ekonomi (vilket många affärer har), trångt om utrymme, höga hyror etc. så blir det ganska självklart att dessa satsar på de 10% av fisksortimentet som det säljs mycket av.

På den tiden som jag hade affär (på 80-talet) så hade vi ca. 20 kvm i affären avsatta för kattprylar och ca. 600 kvm för akvariedelen. Arbetet som las ner i affären las till ca. 1-2% på kattavdelningen, medan kanske 60% las på akvarieavdelningen. Katt och akvarieavdelningen omsatte ungefär lika mycket.

Att jag ändå satsade på akvaristiken (hade då Europas stösrta akvarieaffär) berodde enbart på att jag var akvarieintresserad - hade jag istället tänkt mer ekonomiskt så hade jag självklart satsat helt anorlunda.

Vi skall vara glada för att det fortfarande finns en hel del affärer där ägarna är akvarieintresserade och har ett riktigt bra sortiment. Dessa skall stödjas oavsett om det handlar om oberoende affärer eller kedjeaffärer.
#26 - 27 april 2013 09:00
Jag känner mig lyckligt lottad att bo i Stockholm. Dels har vi ju Akvarielagret och Södermalmsakvarieaffär (hur länge han nu överlever), sen har jag inga av dom 2 stora kedjorna i där jag bor.
Butikerna i mitt närområde har ett bra standardsortiment och när jag var där senast och frågade om malar så slog dom snabbt i datorn och gav mig ett pris och leveransdag och meddelade att om jag gör beställningen så vill dom ha en handpenning på 20% vilket jag tycker är en utomordentlig service.
Vi får väl hoppas att om nu kedjorna slår sig samman så påverkar det inte utbudet negativt åtminstone, det är ju trots allt fortfarande franchise verksamhet och dom får ju ta in i princip vad dom vill utöver standardsortimentet.
#27 - 27 april 2013 10:06
För mig vad gäller akvariebutiker så kollar jag på utbudet av fisk och på hur dom mår. Det är ju ett klart plus om butiken har ett bra sortiment på övrig akvaristik, men det är ju endast växter och fisk som jag verkligen känner ett behov av att se live innan jag köper. Det spelar ju igen roll vilken kvalitet det var på fisken när den kom från grossist, om butiken sedan i sin tur har uselt omhändertagande av fiskarna. ...Och där har min ännu ringa erfarenhet tytt på att kedjorna inte riktigt tryggat mig; jag har funnit mig föredra de mer specialiserade butikerna där.

Utan tvekan har självklart kunskap och intresse hos personalen den största delen i valet av butik, särskilt för oss noviser. Jag hade fördomar om stormarknader, men möttes till min förvåning av en enormt kunnig o akvarieintresserad kille på Hornbach av alla ställen. Deras akvarier var välskötta, fiskarna såg friska ut, personalen var genuint akvarieintresserad, hjälpsam, ärlig och kunnig... Håller stora kedjorna sådan standard överlag så ser jag inte den negativa aspekten i det.
#28 - 1 maj 2013 19:07
Och sen måste det väl ändå påpekas att båda dessa grossister är väl också ihopslagna!
Eller ägarförhållandet är detsamma på båda dessa!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 1 maj 2013 19:32
Och sen måste det väl ändå påpekas att båda dessa grossister är väl också ihopslagna!

Eller ägarförhållandet är detsamma på båda dessa!

vad menar du?
Arken och Djurmagazinet är väl inte grossister utan 2 olika kedjor med detaljister.
#30 - 1 maj 2013 19:55
Då bör ändå påpekas att den största svenska fiskgrossisten i Sverige (Imazo) är den fiskgrossist i Europa som har det 3:e största sortimentet i Europa (bara Ruinemans i Holland och Glaser i Tyskland är något större). Dogman (som inte lagerhåller fisk) tar ju också in fisk från Glaser som levereras direkt till affärerna.

Syftade på detta du skrev!
#31 - 1 maj 2013 20:15
Fast den faktan stämmer ju tyvärr bara bra om man kollar på sötvattenssidan, där Imazo har ett väldigt tillfredställande utbud.

Men kollar man på saltvatten är Imazo helt bedrövliga. Koralldelen är under all kritik där det är bokstavligen talat att köpa grisen i säcken att beställa hem koraller utan att åka ner och plocka själv möjligtvis. Som tur är finns det andra grossister för saltvatten(även i Sverige) men tyvärr verkar många av kedjebutikerna inte vara sugna på att ta hem. Men å andra sidan brukar få av kedjebutikerna ens ha salt(såklart finns några mycket trevliga undantag) vilket är största anledningen till att de är så ointresanta för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 1 maj 2013 20:34
Då bör ändå påpekas att den största svenska fiskgrossisten i Sverige (Imazo) är den fiskgrossist i Europa som har det 3:e största sortimentet i Europa (bara Ruinemans i Holland och Glaser i Tyskland är något större). Dogman (som inte lagerhåller fisk) tar ju också in fisk från Glaser som levereras direkt till affärerna.



Syftade på detta du skrev!

Ok - men Dogman och Imazo är inte samma företag. Däremot Imazo och Akvarieteknik. Men Imazo ensamt är Europas 3:e största grossist.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 1 maj 2013 20:36
mikoto skrev:
Fast den faktan stämmer ju tyvärr bara bra om man kollar på sötvattenssidan, där Imazo har ett väldigt tillfredställande utbud.



Men kollar man på saltvatten är Imazo helt bedrövliga. Koralldelen är under all kritik där det är bokstavligen talat att köpa grisen i säcken att beställa hem koraller utan att åka ner och plocka själv möjligtvis. Som tur är finns det andra grossister för saltvatten(även i Sverige) men tyvärr verkar många av kedjebutikerna inte vara sugna på att ta hem. Men å andra sidan brukar få av kedjebutikerna ens ha salt(såklart finns några mycket trevliga undantag) vilket är största anledningen till att de är så ointresanta för mig.

Saltaffärerna är ofta ganska specialiserade och har sina egna importvägar, men trots allt så är väl åtminstone 95% av alla fisk som säljs i Sverige sötvatten så denna sida är helt dominerande.
#34 - 1 maj 2013 20:46
Men då är Imazo tillsammans med Akvarieteknik större än 3:e största grossist va? Då de är samma företag.

Ok - men Dogman och Imazo är inte samma företag. Däremot Imazo och Akvarieteknik. Men Imazo ensamt är Europas 3:e största grossist.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 1 maj 2013 20:49
Men då är Imazo tillsammans med Akvarieteknik större än 3:e största grossist va? Då de är samma företag.

Nej knappast - jag TROR att Ruinemans i Holland och Glaser i Tyskland är större än Imazo och Akvarieteknik ihop.
#36 - 2 maj 2013 07:04
mikoto skrev:
Fast den faktan stämmer ju tyvärr bara bra om man kollar på sötvattenssidan, där Imazo har ett väldigt tillfredställande utbud.



Men kollar man på saltvatten är Imazo helt bedrövliga. Koralldelen är under all kritik där det är bokstavligen talat att köpa grisen i säcken att beställa hem koraller utan att åka ner och plocka själv möjligtvis. Som tur är finns det andra grossister för saltvatten(även i Sverige) men tyvärr verkar många av kedjebutikerna inte vara sugna på att ta hem. Men å andra sidan brukar få av kedjebutikerna ens ha salt(såklart finns några mycket trevliga undantag) vilket är största anledningen till att de är så ointresanta för mig.


Helt bedrövligt är att ta i, sortimentet på salt hos Imazo är begränsat men det har ökat efterhand och jag har köpt fisk där som jag är nöjd med. Förutsättningen för att det skall bli mer salt hos Imazo är ju att de butiker som köper därifrån ökar sin efterfrågan eller att det kommer in fler butiker. De bredare butikerna köper ju inte mycket salt och de mer specialiserade köper ju ofta från annat håll så det blir ju naturligen inget jättesortiment. Hedervärt att man försöker bygga upp nåt i a f.

När det sen gäller specialbutikerna för salt, det är ju mycket som i realiteten kommer från samma ställe även om det tar lite olika vägar. Stor andel kommer ändå härifrån:

http://www.dejongmarinelife.nl/


Det där med att jämföra vem som är störst i Europa blir lätt lite av att jämföra äpplen och päron. Störst på vad? Imazo är ju en fullbreddsgrossist med djur och tillbehör för i stort sett allt som man hittar i en zooaffär. Andra grossister kan vara mer nichade och bara syssla med fisk t ex. Det kan alltså så helt olika ut om man pratar om vem som är störst på fisk eller vem som är störst företag totalt sett.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 2 maj 2013 07:09
Bygert skrev:
Det där med att jämföra vem som är störst i Europa blir lätt lite av att jämföra äpplen och päron. Störst på vad? Imazo är ju en fullbreddsgrossist med djur och tillbehör för i stort sett allt som man hittar i en zooaffär. Andra grossister kan vara mer nichade och bara syssla med fisk t ex. Det kan alltså så helt olika ut om man pratar om vem som är störst på fisk eller vem som är störst företag totalt sett.

När jag jämförde storleken så bedömde jag enbart efter utbudet av akvariefisk.
De företag inom branschen med störst omsättning säljer inte fisk.

DeJong som du nämner är nog störst i europa på saltvattensfisk
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 3 maj 2013 07:03
Och nu är också sammanslagningen officiell http://www.market.se/Brancher/Sport-fritid/Arken-Zoo-och-Djurmagazinet-gar-samman/ även om det fortfarande inte står något på kedjornas resp. hemsidor.

Vi önskar det nya Zoo Support Nordic AB lycka till och har förhoppningen att det kan innebära något positivt för zoobranschen och hobbyn
#39 - 3 maj 2013 07:54
Kul! Blir spännande att se vad som händer. Fast butikerna som redan är kommer ju vara kvar. Men det kanske är lika bra, annars hade vi haft två butiker med samma namn här i Skövde i fortsättningen tex med väldigt kort avstånd till varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 3 maj 2013 08:05
mikoto skrev:
Kul! Blir spännande att se vad som händer. Fast butikerna som redan är kommer ju vara kvar. Men det kanske är lika bra, annars hade vi haft två butiker med samma namn här i Skövde i fortsättningen tex med väldigt kort avstånd till varandra.

Ja det är ju bara "moderbolaget" som blir gemensamt. Syftet är väl främst att kunna få en mindre "byråkrati", att kunna förhandla sig till bättre priser samt att kunna "marknadsföra" sig billigare.

Som jag tidigare nämnt så är ju detta med kedjor ingen specifikt svenskt - i Tyskland finns t.ex. Fressnapf där mer än tusen affärer (varav ca. 800 ligger i Tyskland) ingår i kedjan.
#41 - 3 maj 2013 09:17
Ser ut som det är norskarna som tagit över Djurmagazinet. Starka ägare kan ju vara bra men det där handlar ju om investmentbolag så man skall ju inte vänta sig nåt djurintresse i botten utan det handlar om att tjäna pengar. Eftersom det ser ut som hela administrationen från båda företagen skall bli kvar så får man ju göra vinster på annat, samordning av sortiment t ex. Så, vill man ha billig hundmat kanske det här blir bra. Gillar man brett sortiment med mer udda saker så lär väl inget bli bättre av det här.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 3 maj 2013 10:24
Bygert skrev:
Ser ut som det är norskarna som tagit över Djurmagazinet. Starka ägare kan ju vara bra men det där handlar ju om investmentbolag så man skall ju inte vänta sig nåt djurintresse i botten utan det handlar om att tjäna pengar. Eftersom det ser ut som hela administrationen från båda företagen skall bli kvar så får man ju göra vinster på annat, samordning av sortiment t ex. Så, vill man ha billig hundmat kanske det här blir bra. Gillar man brett sortiment med mer udda saker så lär väl inget bli bättre av det här.

Men det kan göra så att fler zooaffärer kan överleva i en bransch med usel lönsamhet och det tjänar vi alla på.

Sedan vi som vill ha lite udda saker och ett mycket brett urval har alltid fått åka en bit - så har det alltid varit och så kommer det att förbli.
En del verkar hävda att allt var bättre förr - men så är det definitivt inte - urvalet både på fiskar och tillbehör är t.ex. oerhört mycket bredare idag än vad det var på 80-talet när jag hade affär. På den tiden så åkte jag ner till Tyskland och Holland och köpte in vildfångad fisk och när jag dagen efter hemkomsten öppnade affären (som låg i Kalmar) så kunde det stå fler än hundra personer i kö utanför (och många av dom hade kört halva natten för att komma dit) för att vara först att handla av nyheterna.
Så urvalet är klart bättre idag - men folk har blivit slöare och bekvämare och vill ha allt serverat.
#43 - 3 maj 2013 10:55
Arken och Djurmagazinet sammanslagna



Så urvalet är klart bättre idag - men folk har blivit slöare och bekvämare och vill ha allt serverat.


Du är för generell. Folk har nog inte blivit slöare men de vet tydligare vad de vill ha. Informationsflödet är astronomiskt mer utbrett än när du stod i butiken på 80-talet.

Det är efterfrågan som styr och det är ju klokt om affärerna anpassar sig till det. Akvarieteknik är ju där eftersom jag kan ta mig in och se vad de erbjuder elektroniskt. Det finns fler företag som fungerar på samma sätt.

En kund vill köpa en vara, snabbt och smärtfritt. Se på samhället i övrigt, varför skulle akvariehållningen se ut på ett annat sätt? Maten ska gå fort, det ska vara snabbkassor på Ikea och i varenda mataffär, du kan beställa pizza från soffan samtidigt som öppenheten ökar i omfång konstant.

Se möjligheterna istället för att kalla det för lathet. Den som levererar bäst säljer mest och den informationen är ganska lätt att finna.

Jag kan se mycket konservatism i tankegången faktiskt. Idag köper vi en tjänst knuten till varan, en ökad medvetenhet är enbart av godo för då sållas de dåliga äpplena bort.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 3 maj 2013 11:36
Du är för generell. Folk har nog inte blivit slöare men de vet tydligare vad de vill ha. Informationsflödet är astronomiskt mer utbrett än när du stod i butiken på 80-talet.

Jo tyvärr är det nog ändå så och folk är tyvärr inte kunnigare idag

Sedan om det är tidens gång så är det säkert så - men trots allt så är utbudet idag faktiskt mycket större än förr men ändå klagar folk på att det idag är sämre än förr.

Det är efterfrågan som styr och det är ju klokt om affärerna anpassar sig till det

Jo så klart - men trots allt så är det så att kunderna idag lika väl som förr till 80-90% handlar blåa, gula och röda fiskar och det är därför de flesta affärer nöjer sig med ett smalt sortiment.
Sedan finns det idag, lika väl som det fanns "igår" en del affärer som drivs av personer med mer av akvaristiskt tänkande än av ekonomiskt tänkande och dessa skall vi vara glada för att de fins och dit åkte vi också gärna förr en bit för att handla hos. Problemet är snarare att folk idag inte ids åka någon längre bit för att handla där - detta är det stora problemet för dessa affärer idag.

Men visst är jag generell - undantag finns det alltid
#45 - 3 maj 2013 12:11
Problemet är snarare att folk idag inte ids åka någon längre bit för att handla där - detta är det stora problemet för dessa affärer idag.

Med dagens bensinpris kan man väl inte klandra folk för att de undviker att åka långt...
#46 - 3 maj 2013 12:15
Well, bränslekostnaderna är högre men samtidigt drog bilarna dubbelt så mycket soppa för 15 år sen också. ^.^
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 3 maj 2013 13:26
petnym skrev:
Med dagens bensinpris kan man väl inte klandra folk för att de undviker att åka långt...

Det enda som inte har stigit i priserna sedan dess är priserna på det levande - detta däremot är ett mycket stort problem för lönsamheten i branschen
#48 - 3 maj 2013 13:30
Det enda som inte har stigit i priserna sedan dess är priserna på det levande - detta däremot är ett mycket stort problem för lönsamheten i branschen


Varför inte höja priset? Slutar folk handla då eller?
Ofta brukar ju högre priser ses på som kvalitet och inte något folk ryggar ifrån.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 3 maj 2013 13:38
HWH skrev:
Varför inte höja priset? Slutar folk handla då eller?

Ofta brukar ju högre priser ses på som kvalitet och inte något folk ryggar ifrån.

Om de slutar vet jag inte, men tyvärr är det som så att folk gärna vill ha kvalitet men det får inte kosta så ingen i Sverige vågar ta steget fullt och och ha ett pålägg på det levande som motsvarar kostnaderna.

I stort sett så kostar fiskar i affärerna ungefär lika mycket idag som när jag hade affär på 80-talet och då har ändå fraktkostnaden (både till Sverige och inom Sverige) stigit enormt sedan dess, hyrorna har stigit, lönerna har stigit, myndighetskraven har ökat etc. etc..
Egentligen borde fiskar idag kosta 3 ggr så mycket som vad de gör idag. Lite lustigt är att jag var i Bergen och höll föredrag i förra veckan och där är ju fiskarna rejält mycket dyrare (om än inte 3 ggr så dyra) men där "frodades" föreningsverksamheten och det odlades mycket mer fisk. Helt enkelt för att det där lönade sig att odla lite fisk - med dagens sverige-priser går det inte att odla med lönsamhet.
#50 - 3 maj 2013 13:45
Jag tycker det är bra om fisk vore dyrare. Då är man mer benägen att ta hand om dem och inte se det som slit och släng.
#51 - 3 maj 2013 13:50
Tyvärr är ju personerna med det STORA intresset (läs vi.) inte i majoritet och därför styr inte vi marknaden. Vi kan tänka oss att betala, men vi köper inte tillräckligt mycket. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 3 maj 2013 14:16
Einarsson skrev:
Tyvärr är ju personerna med det STORA intresset (läs vi.) inte i majoritet och därför styr inte vi marknaden. Vi kan tänka oss att betala, men vi köper inte tillräckligt mycket. :(

Sorry - så är det inte riktigt så. Personerna med det stora intresset är ofta de som ser allra mest till priset. På den tiden jag hade affär så var jag själv med i en massa föreningar och jag gav rabatt till dom men de var ändå urusla kunder som föredrog att byta med varandra. Vilka är det som handlar från internet idag - jo främst de specialiserade och duktiga akvaristerna och inte Svensson.

Dilemmat är snarare att akvaristik i Sverige inte är en "fin hobby" dvs den lockar inte till sig dom som har lite mer pengar. På den tiden så förundrade jag mig alltid över att när jag var i Tyskland så kom det en massa kostymnissar till affärerna i en flådig mersa ocg gick in och handlade. I Sverige är det mer IKEA-stuket över branschen - dvs allt skall vara så billigt som möjligt och pris sätts före kvalité.

Imazo som ju har ett fantastiskt brett sortiment på fiskar (även riktiga dyringar) kan nog vara glada över att de säljer mycket till Norge för där finns det folk som är beredda att betala.
#53 - 3 maj 2013 14:19
Arken och Djurmagazinet sammanslagna

Lite lustigt är att jag var i Bergen och höll föredrag i förra veckan och där är ju fiskarna rejält mycket dyrare (om än inte 3 ggr så dyra) men där "frodades" föreningsverksamheten och det odlades mycket mer fisk. Helt enkelt för att det där lönade sig att odla lite fisk - med dagens sverige-priser går det inte att odla med lönsamhet.


En norrman har lite mer pengar i lön också. Precis som att allt är dyrare om vi blickar med våra glasögon på den marknaden. Kalsonger, krogmat, boende...

Ser du % av lön så är jag nog tveksam till att en Guppy är dyrare faktiskt, inrikesmässigt. Sen är det klart att det är roligare att handla i Sverige för dem men så är det ju med allt.

Då är det roligare att kolla dollarn istället när den är svag. Då är det roligt att handla akvarieprylar på E-bay.

En rolig sak, om en Guppy kostade 49 kr 1980 så skulle den idag ha kostat motsvarande 148,71 kronor :)
#54 - 3 maj 2013 14:30
En norrman har lite mer pengar i lön också. Precis som att allt är dyrare om vi blickar med våra glasögon på den marknaden. Kalsonger, krogmat, boende...



Ser du % av lön så är jag nog tveksam till att en Guppy är dyrare faktiskt, inrikesmässigt. Sen är det klart att det är roligare att handla i Sverige för dem men så är det ju med allt.



Då är det roligare att kolla dollarn istället när den är svag. Då är det roligt att handla akvarieprylar på E-bay.



En rolig sak, om en Guppy kostade 49 kr 1980 så skulle den idag ha kostat motsvarande 148,71 kronor :)


Nu bor jag i Norge och jag vill påstå att det är dyrare här även om jag inte har undersökt saken närmre. Nu när jag köpte galaxy rasbora så betalade jag 92 kr styck. Det är väl nästan dubbla priset mot i Sverige?

Men jag ser lite på det som med katter. Djur ska inte vara för billiga, det är inte bra för djuren. Katten har låg status eftersom den är billig (gratis).
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 3 maj 2013 14:37
HWH skrev:
Nu bor jag i Norge och jag vill påstå att det är dyrare här även om jag inte har undersökt saken närmre. Nu när jag köpte galaxy rasbora så betalade jag 92 kr styck. Det är väl nästan dubbla priset mot i Sverige?



Men jag ser lite på det som med katter. Djur ska inte vara för billiga, det är inte bra för djuren. Katten har låg status eftersom den är billig (gratis).

Kommer speciellt ihåg när jag var i Norge för några år sedan och kom in i en affär som hade ett fantastiskt urval av guppyhanar (jag har aldrig sett något ens i närheten i Sverige) - det var säkert 12 akvarier med en variant i varje. Priset på en hane var där 99 kr/st.
#56 - 3 maj 2013 16:39
Blir intressant att se vad sammanslagningen mynnar ut i. Det skall även bli intressant att se hur det utvecklar sig med Hudson och tex de mindre ställena som importerar lite själva.

Angående fiskpriserna så har vi ju slagit fast att fisken behöver vara dyrare men det knorras allt en del över vissa priser tex när zoopet väst kör race så att de som är mer aktiva skulle vara villiga att betala mer vet i fasen.
#57 - 1 juli 2013 09:34
Nu är det här en relativt gammal tråd men har alla arken zoo butiker och djurmagazin butiker slagits ihop?
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 1 juli 2013 10:04
viktorbj skrev:
Nu är det här en relativt gammal tråd men har alla arken zoo butiker och djurmagazin butiker slagits ihop?

Det är ju möjligt (jag vet inte) att någon enstaka affär i resp. kedja helt har hoppat av - men det känner jag inte till.

Dock så finns ju fortfarande namnen Djurmagazinet som Arken kvar även om de nu ingår i samma företag Zoo Support Nordic AB.
#59 - 1 juli 2013 10:11
Nej, det verkar inte så. Arken är igång på två ställen i Västerås och Djurmagazinet har gått omkull här. Däremot fanns det en butik i Borlänge som hade fullt med kunder.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 1 juli 2013 10:14
Sofios skrev:
Nej, det verkar inte så. Arken är igång på två ställen i Västerås och Djurmagazinet har gått omkull här. Däremot fanns det en butik i Borlänge som hade fullt med kunder.

Du har fel - de har slagits ihop och har nu ett kontor och en VD etc.
#61 - 1 juli 2013 10:14
Jag visste inte det jag trodde att alla djurmagazin butiker hade byt namn till arken zoo:D men kommer dom ha samma urval som Arken zoo? för det är ju arken zoo som har köpt upp djurmagazinet. tycker nämligen att arken zoo har dåligare urval än djur magazinet
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 1 juli 2013 10:31
viktorbj skrev:
Jag visste inte det jag trodde att alla djurmagazin butiker hade byt namn till arken zoo:D men kommer dom ha samma urval som Arken zoo? för det är ju arken zoo som har köpt upp djurmagazinet. tycker nämligen att arken zoo har dåligare urval än djur magazinet

Jag tror att orsaken till att de har behållit sina resp. namn är väl också att de vill behålla sina resp. profiler. Sedan tycker jag mer din inställning stämmer från förr - från starten var alla DM-affärer stora djuraffärer medan Arken-affärerna till största delen inte sålde något levande alls. Denna stora sklillnad har dock jämnats ut med åren och skillnaden är definitivt inte så stor idag och de flesta Arken-affärer har idag t.ex. fisk i sortimentet.

Sedan är det väl inte riktigt att direkt säga att Arken har köpt Djurmagzainet utan istället är det väl som så att den koncern som tidigare ägde Arken nu även har inlemmat DM i samma koncern. Den nya styrelsen innehåller personer från bägge bolagen och den som t.ex. är VD där kommer från DM.
#63 - 1 juli 2013 14:54
Nu kan jag bara tala för ett fåtal butiker i stockholm men jag skulle bara köpa fisk på en djurmagazinet och en arken.. det är tyresö (som bara har standardfisk men duktig personal) och arken i vinsta som har i mitt tycke stockholms bästa fisk.. allt handlar om personalen så det är nog jämnt skägg..
#64 - 2 juli 2013 21:51
...Att handla på Arken som akvarist är inte särskilt upphetsande, finns inget intressant bara skräp tycker jag! Okunniga eller ointresserade överlag, skulle inte sakna dem om dem la ner skiten, då kanske nåt bättre skulle få lite uft att leva av;) Man skulle faktiskt dra igång nåt rejält själv och då försöka köpa sig in hos Kjell och helt enkelt starta en ZOOPET- kedja, som även är kopplad hit!!!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 3 juli 2013 06:35
Ja, ja åheim - i så fall skall ju jag ha provision:p

Sen som sagt - åsikterna varierar helt klart om vilka som är bäst beroende av var man bor vilket bara visar att även de olika kedjeaffärerna till syvende och sist drivs av olika individer och därför har olika inriktning. T.ex. så är ju den affär i Göteborgsområdet som genom åren har haft bäst utbud av sydamerikanska och västafrikanska ciklider (av alla affärer - även inräknat de som inte är med i kedjor) en Arken-affär.
Så var man än bor - titta inte på namnet på affären utan besök förutsättningslöst affärerna där du bor och välj sedan att handla i den affär som har bäst utbud och ger bäst service.
#66 - 3 juli 2013 07:06
Ja, ja åheim - i så fall skall ju jag ha provision:p



Sen som sagt - åsikterna varierar helt klart om vilka som är bäst beroende av var man bor vilket bara visar att även de olika kedjeaffärerna till syvende och sist drivs av olika individer och därför har olika inriktning. T.ex. så är ju den affär i Göteborgsområdet som genom åren har haft bäst utbud av sydamerikanska och västafrikanska ciklider (av alla affärer - även inräknat de som inte är med i kedjor) en Arken-affär.

Så var man än bor - titta inte på namnet på affären utan besök förutsättningslöst affärerna där du bor och välj sedan att handla i den affär som har bäst utbud och ger bäst service.


Nu blev jag nyfiken på vilken affär du syftar på?
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 3 juli 2013 07:12
henrikl skrev:
Nu blev jag nyfiken på vilken affär du syftar på?

Jag uttalar mig aldrig specifikt om olika akvarieaffärer - dels för att det kan utnyttjas. Men också för att jag själv ytterst sällan besöker affärer utan mest går utefter andra specialintresserades omdömen (muntliga personliga omdömen, ej på nätet).
#68 - 3 juli 2013 07:18
Låter vettigt. Jag tror jag varit på alla butiker med fisk i göteborgsområdet så jag tror jag anar vilken butik du kan mena.
#69 - 3 juli 2013 07:48
Hur personalen är tror jag varierar mycket tillexempel på arken zoo i valbo så är dom extremt trevliga. men dom vet inte så mycket där tillexempel så har jag varit med om flera gånger att någon vill köpa fiskar och berättat för personalen att alla fiskar har dött då är det ju inte något som stämmer med deras akvarium. och jag förstår inte varför inte personalen informerar om det
#70 - 3 juli 2013 08:23
#69 Om alla fiskar hemma dör måste inte bero på fiken man köper hem. Dom gånger jag ärvarit där ser det faktiskt fräscht ut varje gång. Någon fisk med problem är inte ovanligt i någon affär men rent och så hos dom just annars.
#71 - 3 juli 2013 09:15
Jag menade inte att det var något fel på kvaliten på fisken;) det jag menar är att personen som köper fisken har höga nitrit värden eller nitrat värden och att fiskarna isåfall dött och sen köper nya fiskar tycker jag det är dåligt att inte butiken informerar om det
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 3 juli 2013 09:23
viktorbj skrev:
Jag menade inte att det var något fel på kvaliten på fisken;) det jag menar är att personen som köper fisken har höga nitrit värden eller nitrat värden och att fiskarna isåfall dött och sen köper nya fiskar tycker jag det är dåligt att inte butiken informerar om det

Självklart så skall det informera - men samtidigt när man står vid sidan av så hör man ofta inte hela konversationen och den kan ju dessutom ha föregåtts av ett telefonsamtal etc. etc.
Så visst så skall man alltid ha en sund skepsis när man handlar, men samtidigt så skall man inte döma någon utan att ha hela situationen klar för sig.
#73 - 3 juli 2013 09:29
åheim skrev:
...Att handla på Arken som akvarist är inte särskilt upphetsande, finns inget intressant bara skräp tycker jag! Okunniga eller ointresserade överlag, skulle inte sakna dem om dem la ner skiten, då kanske nåt bättre skulle få lite uft att leva av;) Man skulle faktiskt dra igång nåt rejält själv och då försöka köpa sig in hos Kjell och helt enkelt starta en ZOOPET- kedja, som även är kopplad hit!!!:)


Och vad skulle vara skillnaden mot alla andra affärer? Bortsett från att man slipper skalla sig fram bland hundmat.. sällan man ser något ovanligt här..
#74 - 3 juli 2013 11:07
Ja, ja åheim - i så fall skall ju jag ha provision:p

Självklart skulle du få en ordentlig provision Kjell:p! Och det enda åtagandet vore lite "workshops" i butikerna där du presenterar lite olika exempel, som lite av en mer kunskapmättad Takashi Amano;) Vilken akvarist skulle kunna motstå ett besök där!?
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 3 juli 2013 16:59
Rent allmänt tycker jag att många har en väldigt naiv syn på hur akvarieaffärer skall bedrivas.
Många klagar på att affärerna har dålig sortering men rent krasst så är det så att det som gör att affärerna går runt det är "bread and butter-försäljningen" - utöver dessa så finns det några få väldigt specialiserade affärer såm kan satsa på akvaristiskt intressanta produkter. Marknaden är helt enkelt inte större för att fler skulle kunna satsa på udda produkter. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli.

En del menar att det var bättre förr men det var det inte alls. På åttiotalet drev jag en väldigt stor akvarieaffär dit kunder från hela norden åkte för att handla (många åkte 50-100 mil enkel väg för att handla där) - idag förväntar sig folk att affären nästgårds skall ta in allt och ids inte åka en bit för att hitta det de söker. Idag är faktiskt utbudet oerhört mycket större än vad det var på den tiden och ändå klagar folk.

En del menar att utbudet är mycket större av fisk etc. i Tyskland - så är det visserligen men då måste man ta med i beräkningen att marknaden i Tyskland också är minst 10 ggr större (10 ggr fler människor) än i Sverige så ju fler akvarister desto fler bra affärer. Ändock finns det faktikst inte fler bra affärer per capita i Tyskland än i Sverige, men pga av att landet är "litet" så blir det så klart närmare till en riktigt bra affär. På 90-talet drev jag en grossistverksamhet i Tyskland (nära Hannover) och inom 10 mils radie från mitt företag så fanns det där lika många akvarieaffärer (ca. 400) som det då fanns i HELA Sverige. Av dessa 400 tyska affärer nära Hannover så var maximalt 10 st riktigt akvaristiskt intressanta, medan de övriga mer var "bread and butter" affärer. I Sverige finns det totalt lite drygt 10 riktigt bra affärer dvs ungefär lika många som det var i Tyskland med andra ord - så skillnaden ligger snarare i att Tyskland är ett större land än att utbudet är bättre där.

Sedan ses det ofta ner på dessa "bread and butter-affärer" men de är väldigt viktiga för dessa får folk att börja med akvarier och sedan är det upp till oss att få dessa att bli mer och mer intresserade av akvariehobbyn. Tyvärr är föreningsverksamheten idag svag i Sverige och ingen (med undantag för MAF och i viss mån NDS) ids längre anordna utställningar i Sverige och det innebär så klart att färre får upp intresset för att bli akvarister och de akvarieaffärer som satsar på oss akvarister får ett än sämre kundunderlag.
#76 - 3 juli 2013 17:23
Words... Sen är det väl så att även "bread & butter" butikerna kan ta in fisk på beställning för de kunder som önskar, vilket eliminerar behovet av extremt specificerad sortiment? Sen att det är otroligt roligt att botanisera runt i en affär med ett brett sortiment, men det är ju en helt annan sak...

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 3 juli 2013 17:45
Erikderek skrev:
Words... Sen är det väl så att även "bread & butter" butikerna kan ta in fisk på beställning för de kunder som önskar, vilket eliminerar behovet av extremt specificerad sortiment? Sen att det är otroligt roligt att botanisera runt i en affär med ett brett sortiment, men det är ju en helt annan sak...

EK

Håller med. Vi i Zoopetväst åker ju till Tyskland någon gång om året och besöker då en del affärer - men självklart så väljer vi då bort Bread and butter-affärerna och besöker istället specialaffärerna vilka som du säger är roligare att "botanisera" runt i
#78 - 3 juli 2013 17:49
Bra skrivet.. det är precis så.. hundmaten och neontetrorna betalar för showakvariet jag kom för att se och guppyn täcker förlusterna någon eldsjäl betalar för att mata den stora arowanan Ernst som ingen köpte och sen blev kvar i butiken som maskot..











Annons