Ja och hur man än vänder och vrider på det så är det ju i grossistledet som sortimentsvariation bottnar. Så har alla butiker samma grossist så spelar det ju knappast någon roll vad det står på skylten ovanför butiken. Då har alla samma beställningssortiment att utgå ifrån.
Sedan lär man sig väl rimligt fort vem i vilken butik man ska prata med och vem som inte har någon koll alls på fisk.
Då bör ändå påpekas att den största svenska fiskgrossisten i Sverige (Imazo) är den fiskgrossist i Europa som har det 3:e största sortimentet i Europa (bara Ruinemans i Holland och Glaser i Tyskland är något större). Dogman (som inte lagerhåller fisk) tar ju också in fisk från Glaser som levereras direkt till affärerna.
Så om en affär har ett dåligt utbud så beror det definitivt inte det på att de inte kan köpa in utan att de inte vill/inte har råd etc. etc.
Trots allt så är det så att 80% av fiskomsättningen i alla affärer står kanske högt räknat 10% av fiskarterna för och har man dålig ekonomi (vilket många affärer har), trångt om utrymme, höga hyror etc. så blir det ganska självklart att dessa satsar på de 10% av fisksortimentet som det säljs mycket av.
På den tiden som jag hade affär (på 80-talet) så hade vi ca. 20 kvm i affären avsatta för kattprylar och ca. 600 kvm för akvariedelen. Arbetet som las ner i affären las till ca. 1-2% på kattavdelningen, medan kanske 60% las på akvarieavdelningen. Katt och akvarieavdelningen omsatte ungefär lika mycket.
Att jag ändå satsade på akvaristiken (hade då Europas stösrta akvarieaffär) berodde enbart på att jag var akvarieintresserad - hade jag istället tänkt mer ekonomiskt så hade jag självklart satsat helt anorlunda.
Vi skall vara glada för att det fortfarande finns en hel del affärer där ägarna är akvarieintresserade och har ett riktigt bra sortiment. Dessa skall stödjas oavsett om det handlar om oberoende affärer eller kedjeaffärer.