Argusfisk

#1 - 4 juli 2004 16:09
Var kan man få tag på denna vackra fisk? Har kollat hos de vanligaste som Åled, Simontorp & Akvarieteknik men de finns inte med på deras listor. Någon som vet?
Mvh /Anna
#2 - 4 juli 2004 16:11
Jag har inte sett den i affärer på flera år... men du är medveten om att den blir väldigt stor, va? Ett gott stycke över 30 cm lång.
#3 - 4 juli 2004 16:40
Ja, jag har läst på en hel del om dessa fiskar. Meningen är att de ska få gå i ett 720l ev tillsammans med mina fengäddor.

Mvh/Anna
#4 - 4 juli 2004 19:58
Du vet då också att argusfisken är en bräckvattensfisk under sina första år leva i bräckvatten och gradvis vandra längre ut i havet för att senare under tiden bli äldre och bli en saltvatensfisk. Tror knappst fengäddorna skulle gilla så mycke salt i vattnet...
#5 - 5 juli 2004 15:37
Jag har knappast sagt mig vara en expert på argusfiskar utan kan endast basera mig på vad jag har tagit reda på tex står detta i en artbeskrivning:
<b><font color="red">Scats are brackish water fish. They can adapt to living in either freshwater or saltwater but do best in water with about 1 Tablespoon of aquarium salt per 5 gallons of aquarium water</font id="red"></b>

Här är ett svar ang fengäddor & salt som jag fick av en erfaren akvarist som bla håller fengäddor:
<b><font color="red">I currently keep mine in a tank that has about 1 spoon of salt per gallon; this keeps my FW moray happy and the bichirs are just the same as w/o salt. most LFS's actually use salt in all of their tanks to some extent, except for their planted tanks, so you should be fine with 1 spoon or less per gallon of water. good luck--</font id="red"></b>

Min tanke var att om man kan hålla argusfiskar med ca 1 sked salt per 5 gallon & fengäddor med 1sked per 1 gallon så borde väll dessa gå att ha ihop iaf vattenmässigt, <b>eller?</b>

Dock inte sagt att det är så jag kommer att göra ( märk att det står ev i föregående inlägg) utan just nu håller jag bara på att samla information. Jag kommer inte springa iväg & köpa en fisk bara för att jag tycker den är fin, jag vill veta vad det är jag köper & att jag kan sköta den på bästa vis. När jag undersöker om det är argusfiskar jag vill ha tillkommer också frågan om den är möjlig att få tag i utan att importera den privat & hur mycket de skulle kosta, därför frågan om var man kan få tag i dem.

Vet inte varför jag kände behovet av att förklara mig kanske kände jag mig lite kränkt av ett vad jag tycker ganska så spydigt svar. det är ju inte så att jag håller en 20cm guldfisk i en 10l skål[;)]

frågan kvarstår dock: Finns det någon som vet var man kan få tag i argusfiskar?
Mvh/Anna
#6 - 5 juli 2004 18:46
Ber om ursäkt ifall jag svarade lite spydigt. det var inte min mening.. ber om ursäkt för det. ville bara vara informativ.

Iguana zoo på tegnergatan tar in argusar på beställning.. de har för tillfället en inne. priset ca 200..
#7 - 5 juli 2004 19:30
Finns på Trop Akvarieimport i Göteborg men jag kan tänka mig att det är lite för långt bort. Jättefina, ganska små...
Mvh // Jenny
#8 - 5 juli 2004 20:04
Royal Theed, det är lugnt! Du vet hur det kan vara när man kommer hem efter en tuff arbetsdag[;)] kanske överreagerade jag lite[:I]

Göteborg låter intressant, har en vän som ska upp ditt om ett par veckor. Så nu gäller det bra att bestämma om det är argusfiskar som jag ska satsa på eller inte...[:-100] Om någon har andra förslag så tas de tacksamt emot.
Mvh /Anna
#9 - 6 juli 2004 01:24
jag tror att det är silverargus som finns på trop akvarieimport om det inte var den du ville ha.
annars kan det finnas andra på herkules ibland, men dom brukar ofta va välldigt magra (i alla fall när jag har sett dom där).
#10 - 13 juli 2004 20:02
Hhrm... Jag har tre stycken sliver...eller grön argus som är ca 8 cm stora.. de gick länge i ett bräckvattens kar men nu när jag startade mitt saltvattenskar fick de hoppa i som test piloter... dessa tre är dock till salu har även två månfiskar o en sprutfisk..
#11 - 13 juli 2004 20:06
De jag såg på trop akvarieimport ser likadana ut som Scatophagus multifasciatus, randig argusfisk, under zoopets fiskbeskrivningar - har varit där igen. I karet tvärsöver hade de också några större argusfiskar, kanske de som kimman menar är gröna.
Mvh // Jenny

Annons