Flera stimfiskar uppvisar ett sådant beteende att de "hackar" på den svagaste individen, piraya är en av dem. Risken att sådant beteende uppvisas är nog oxå större om de går i ett trångt akvarium (spekulation).
Att ha 2-3 stycken tycker jag är tokigt med en sådan stimfisk, skall man ha sådana fiskar bör man ha rejäla ytor för dem anser jag, och ha ett "stim", dvs ganska många individer. I princip anser jag att pirayor är ganska olämliga i de flesta akvarium i "sällskapsstorlekar". Stora rymlig akvarium -OK, då kan det vara acceptabelt. Men med tanke på deras maximala storlek och hur de lever i naturen tycker jag att de generellt kan anses olämpliga som akvariefiskar. Att de är "rädda" är nog oftast för att vi inte kan ge dem tillräckligt goda förutsättningar i akvarium.
Jag har själv gått på denna "mina" i min tidiga akvaristbana, och jag är övertygad om att du tröttnar ganska snart om du skall hålla dem under de förutsättningar du kan erbjuda, dessutom har vi ett ansvar som djurägare att försöka hålla våra fiskar under någotsånär liknande förhållanden som de naturliga!
EDIT:stavning