Arg och nedstämd.....

#1 - 6 november 2007 19:34
Min son kommer in och säger att alla fiskar är döda. När jag kommer in i rummet inser jag att de är döda pga att det inte finns något vatten. Hittar ingen skada så det måste vara fogen som släppt. Hade stoppat in en ny Back to Natur backgrund för tre veckor sedan kan de ha något med läckan att göra??? Eftersom jag silikonat fast bakgrunden håller förstås inte garantin på 2 år på det förbenade karet har inte kollat upp om hemförsäkringen tecker akvariet. Parketten i biblioteket är i dagsläget vågig och jag är livrädd att det fortfarande finns vatten i huset. Inväntar nu en försäkringssnubbe som skulle komma och titta på skadan.

Jag som var så nöjd med mina Johannisar som ynglade hela tiden och den nya snygga bakgrunden. I dagsläget är jag osäker om jag vågar har fiskar. I så fall finns det något kar som är säkrare än andra dvs bättre kvalité eller är alla lika osäkra???
#2 - 6 november 2007 19:39
Vad ær det før mærke på karet?
#3 - 6 november 2007 19:40
Crappy skrev:
Min son kommer in och säger att alla fiskar är döda. När jag kommer in i rummet inser jag att de är döda pga att det inte finns något vatten. Hittar ingen skada så det måste vara fogen som släppt. Hade stoppat in en ny Back to Natur backgrund för tre veckor sedan kan de ha något med läckan att göra??? Eftersom jag silikonat fast bakgrunden håller förstås inte garantin på 2 år på det förbenade karet har inte kollat upp om hemförsäkringen tecker akvariet. Parketten i biblioteket är i dagsläget vågig och jag är livrädd att det fortfarande finns vatten i huset. Inväntar nu en försäkringssnubbe som skulle komma och titta på skadan.

Jag som var så nöjd med mina Johannisar som ynglade hela tiden och den nya snygga bakgrunden. I dagsläget är jag osäker om jag vågar har fiskar. I så fall finns det något kar som är säkrare än andra dvs bättre kvalité eller är alla lika osäkra???

Aj då!:(

Eheim brukar vara bra!
#4 - 6 november 2007 19:43
Kjaer skrev:
Vad ær det før mærke på karet?

Juwel
#5 - 6 november 2007 19:45
Crappy skrev:
Juwel

Men som sagt eheim brukar hålla!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 november 2007 19:50
Varför skulle inte garantin gälla för att du satt i en BTN-bakgrund?
Juwel är för övrigt bra akvarier - men allt kan ju hända. Himla tråkigt bara när det händer och när man väl drabbas så är det ju inte mycket till trösta att det är ovanligt med akvarieläckage.
#7 - 6 november 2007 20:02
Jag uppfattade bara att garantin inte gällde då man modifierat produkten genom att då tex silikona fast en bakgrund dvs varan är inte i ursprungligt skick utan förändrad. Kanske missuppfattade jag akvariehandlaren. Jag var som sagt rätt chockad när jag pratade med honom och jag är osäker om jag ställde rätt frågor. Får gräva vidare i akvariegaranti träsket.
#8 - 6 november 2007 20:04
Crappy skrev:
Jag uppfattade bara att garantin inte gällde då man modifierat produkten genom att då tex silikona fast en bakgrund dvs varan är inte i ursprungligt skick utan förändrad. Kanske missuppfattade jag akvariehandlaren. Jag var som sagt rätt chockad när jag pratade med honom och jag är osäker om jag ställde rätt frågor. Får gräva vidare i akvariegaranti träsket.

Det låter ju helt sjukt.. Då kan man inte silicona fast en tvärribba heller då eller en akvarieavskiljare...

Tänk om man lägger i en stor sten då... Hmm, det är bäst att karen står tomma då.. [:o] :D
#9 - 6 november 2007 22:43
Om du inte kommer överens med akvariehandlaren, tycker jag att du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. Iofs är det ju tillverkaren som står för garantin, så det kan ju vara så att akvariehandlaren inte ids hålla på med böket runt en reklamation.
Du kan också kontakta Allmänna Reklamationnämnden, de tar upp ärenden över 300 kronor. Är akvariehandlaren med i en branschförening kan du kontakta dem också. Att rätta sig efter ARNs beslut brukar vara ett villkor för att vara med i sådana föreningar.

Hur stort var karet?
Med största sannolikhet har en del vatten tyvärr runnit ner i trossbotten, men det behöver INTE betyda katastrof, dock lite bök. Det finns kanonbra byggtorkar som torkar ut sånt här. Men dröjer försäkringsgubben för länge så ligg på, för ju fortare skadan åtgärdas, desto enklare blir det.
Hälsar min gubbe som håller på med sånt om dagarna (byggtorkar och andra manicker alltså)

Det kan återigen (finns ju andra trådar om läckor) inte nog betonas vikten av att kolla så att man har en hemförsäkring som täcker såna här skador. Annars byt bolag. Det är ju som Kjell skriver här ovan ovanligt med akvarieläckage, men det är kanske troligare med läckor än att folk lyckas ha sönder karen med vett och vilje (eller på fyllan och villan)
Det senare ersätter många bolag men inte det förra, märkligt nog.

Annons