<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hejsan! Vi har precis köpt ett akvarie på 55 liter och fick då ca. 20 guppys och två svärdbärare, har nu köpt till två pansarmalar och två lyrmollys. Vi fick hjälp med att sätta i gång allt så jag är inte så insatt ännu. Doppvärmaren står i alla fall på 26 grader, men nu är det 30 grader varmt i vattnet. Är det för varmt? varför blir det så varmt? Hur gör man när man ska delbyta vattnet, ska det nya vattnet ha stått ett tag och ska jag hälla i ett medel som vi fick med akvariet? Som ni ser så vet jag inte så mycket ännu men jag hoppas på att lära mig.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Hur varmt är det i rummet?
Har du glödlampor som belysning?
Att ställa in en termostatdoppvärmare när det är 28 grader varmt ute är inte lätt. Jag har just nu 29,5 grader i akvariet. Bortsett från vissa fiskar, t ex neontetror och en del malar, klarar de flesta fiskar 30 grader bra under några dagar. Men deras ämnesomsättning ökar och mängden syre i vattnet minskar (med temperaturen).
Jag tror inte din doppvärmare varit igång ens? Kan du se om den har en lampa som tänds och släcks? Vilket märke är det på den?
Det är bra att ha en termometer med minne när man ska ställa in termostaten. Då kan man göra en justering per dygn tills man ser att doppvärmaren förhindrar att temperaturen sjuker under en viss nivå.
/Micke