Är vår Platy-hona sjuk?

#1 - 25 oktober 2004 06:24
De senaste dagarna har vår Platy-hona verkat ovanligt slö. Hon är mest stilla uppe vid ytan eller under pumpen. Hon har fenorna liksom indragna mot kroppen, och hänger med stjärten. Dessutom har hon magrat av rätt rejält (och det beror inte på att hon fått yngel, för senaste kullen kom för 2 veckor sedan). Men hon är med och äter lite vid matningarna. Kan hona vara sjuk? Några andra symptom än dessa kan jag inte se, men å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag ska titta efter....
#2 - 25 oktober 2004 12:42
Har två segelfens honor som lider av samma sak dvs hänger under ytan och är ganska magra, simmar med stjärten ner. Dessutom har dom vit genomskinlig avföring. Har kollat runt lite på trådar och vad jag kan komma fram till så kan det vara inälvsparasit. Är dock inte helt säker men det är den sjukdom som stämmer med de symptom mina fiskar har. Medicinering med Sterazin eller kanske Octozin. Någon annan som vet?
#3 - 26 oktober 2004 06:27
Jag vet inte om avföringen är genomskinlig precis, men "korvarna" är betydligt smalare nu än tidigare, och de är inte mörka. Hon har också börjat äta sämre, tar bara lite yngelmat. Om det skulle vara någon inälvsparasit, kan hon bli frisk från det alltså? Smittar det till andra fiskar också?
Hade en neontetra som dog för ett par veckor sedan som också var väldigt mager, men också färglös. Misstänkte neonsjuka då, men ingen anna tetra blev dålig, så det kanske var någon parasit istället?
#4 - 26 oktober 2004 08:33
Har exakt samma symtom på min platy hona, hon hänger med stjärten har indragna fenor simmar dåligt, äter dåligt och har magrat och ligger mest på botten. vad kan det vara vi har för sjukdommar på våra fiskar? Någon som vet?
#5 - 11 november 2004 12:46
Akva myran: Lever din Platy-hona fortfarande?
Det gör vår och hon verkar faktiskt bättre. Hon är fortfarande väldigt mager, men har inte längre indragna fenor och verkar inte lika slö.
#6 - 11 november 2004 17:54
hur gamla är era fiskar? =o
#7 - 11 november 2004 17:58
Har samma symptom på två svärdbärarhonor.... Slöa med indragna fenor, men äter lite iaf. Har varit så här i några veckor, men inga andra symptom... Vet inte vad det kan vara. Nu medicinerar jag i karet med bactopur direkt eftersom en guldbarb verkar ha fått ett bakteriangrepp. Får väl se om det påverkar Svärdisarna positivt också...
/Marit
#8 - 12 november 2004 07:38
Vi köpte våra Platys i slutet av juli i år, och vi har ju ingen aning om hur gamla de var då, mer än att de var vuxna.
#9 - 27 november 2004 23:01
Hej

Inger A: Hur är det med din hona nu? Jag har en platyhona med samma symptom nu och jag såg denna tråd, så jag lyfter fram den i hopp om att du ser den och kan berätta om det har gått bra och vad du i så fall gjorde?

Ni andra som skrivit i tråden, har ni några råd, hur har det gått med era fiskar som verkade lida av samma sak? Någon annan som känner igen sig?

Är Octozin och Sterazin mot inälvsparasiter? Bactopur låter mer bakteriehämmande, kan det hjälpa mot parasiter? Finns allt detta att köpa på zoo?

Många frågor blev det...
#10 - 30 november 2004 12:29
Har två platy honor i föräldrarnas kar. Med likadan symptom. En av dom har dessutom prick sjuka.Behandling för det har nyss gjorts. Det har också dött en och annan neon och en guppy hane. Hjälper aqua furan om det t.ex. skulle vara inälvsparasit som tidigare beskrivits ?
Eller vad kan det vara ?ÄR det värt att göra en stakare saltlösning (Ektozon)för de sjuka separat ?

Annons