one__akvarium skrev:Kanske lite OT....
Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!
one__akvarium skrev:Kanske lite OT....
Personligen tycker jag det är läskigt hur avel idag bedrivs på hund! Skulle aldrig falla mig in att köpa en renrasig sönderavlad hund! Ett bra expempel är alla chäfrar med höftproblem och sluttande bakdel. Kolla hur en chäfer såg ut för 30 -40 år sedan. Nä usch ibland kan människan förstöra rikigt mycket. Har inge siffror nu men jag vågar lova att 80% av alla blandraser mår bättre och lever längre!
nettan_82 skrev:Ja detta var lite OT men jag håller med dig. Jag har en blandrastik och det har aldrig varit några fel på henne. Mina föräldrar hade en schäfer innan men hon såg ut som de skulle göra, inte sönderavlad.
Azur skrev:Det finns anledning att tro att korsningar i snitt är friskare och lever längre än renrasiga (pga den genetiska effekt som kallas heterosis eller hybrid vigor), men just i det här fallet är väl problemet att korsningar normalt sett är billigare än renrasiga, och annonsen alltså vilseledande.
Robin_Hedstrom skrev:Det finns två avelsvarianter när det gäller Schäfrar. En bruksavellinje där hunden ska vara liten (för smidighet) och "rak i ryggen" samt utställningslinjen där de ska vara så stora som möjligt och ha en sluttande rygg/bak, vilket är fruktansvärt fult och inte kan vara bra för hunden.
Utställning
http://web.telia.com/~u30303149/Benny_v._H._Pe-Ja.jpg
Bruks
http://web.telia.com/~u58505215/images/exxonstar2.jpg
Inka skrev:En bra bruksschäfer är en underbar hund!
Azur skrev:Det finns anledning att tro att korsningar i snitt är friskare och lever längre än renrasiga (pga den genetiska effekt som kallas heterosis eller hybrid vigor), men just i det här fallet är väl problemet att korsningar normalt sett är billigare än renrasiga, och annonsen alltså vilseledande.
Inka skrev:Men är det inte också så att den första generationen blandras huvudsakligen är frisk, medan senare generationer visar upp problemen?
Robin_Hedstrom skrev:Men en korsning är ju inte bättre än sitt ursprung, särskilt inte om den inte är första generationskorsning.
Azur skrev:
Jo, första generationen är alltså bättre än sitt ursprung, pga att risken att bägge föräldrarna skall ha anlag för samma genetiska problem minskas (eftersom de är mer avlägset släkt med varandra än vad medlemmarna i vardera föräldrarasen är med varandra), men det betyder inte att den är felfri. Har bägge föräldrarna samma sjukdomsanlag trots att de är hyfsat avlägset släkt blir förstås också F1'an sjuk. Men är det olika genetik bakom höftledsdysplasin hos Schäfer och Labrador blir alltså F1 generationen fri från HD.
.
Robin_Hedstrom skrev:Det finns två avelsvarianter när det gäller Schäfrar. En bruksavellinje där hunden ska vara liten (för smidighet) och "rak i ryggen" samt utställningslinjen där de ska vara så stora som möjligt och ha en sluttande rygg/bak, vilket är fruktansvärt fult och inte kan vara bra för hunden.
Utställning
http://web.telia.com/~u30303149/Benny_v._H._Pe-Ja.jpg
Bruks
http://web.telia.com/~u58505215/images/exxonstar2.jpg
jag tycker nog ändå att blandras har mer problem med svagt psyke än renrasiga...one__akvarium skrev:Kanske lite OT....
åheim skrev:ja fast det där handlar väl ganska mycket om posen som de får hunden att stå i, klart ryggen sluttar när den har bakbenen så utsträckta;)
åheim skrev:ja fast det där handlar väl ganska mycket om posen som de får hunden att stå i, klart ryggen sluttar när den har bakbenen så utsträckta;)
Azur skrev:Nja, det är snarare så att fördelen försvinner i senare korsningar, dvs ytterligare avkomma blir "genomsnittlig".
Att påstå att heterosis inte existerar är rent nys; att F1 hybrider växer snabbare, är friskare, och blir större än någon av föräldraraserna används allmänt inom jordbruket.