Är sporren bruten ?

#1 - 7 januari 2007 20:37
Var ute med flickorna (hundarna) i skogen.
De hade hur kul som helst, sprang hit och dit.
Jag spolade av dem i duschen när jag kom hem och det var inga problem..
Nu några timmar efteråt tog jag upp lilla twiggy i famnen och hon pep till:confused:
När jag började titta närmare på henne så såg jag att en av hennes sporrar stod rätt ut :confused: :(
När jag försiktigt nuddade vid den så ryckte hon till...hoppas att det bara är klon som är knäckt och inte hela sporren :(
Det blir vetrinären i morgon... "kul" :mad:
#2 - 7 januari 2007 20:38
Det går att "operera" bort den och hunden klarar sig helt perfekt utan den om det nu skulle vara fallet att den är bruten.
#3 - 7 januari 2007 20:41
en klo mindre att klippa då[:-103] ...usch som jag säger...stackars twiggy :(
#4 - 7 januari 2007 20:59
På jakthundar tas ofta sporrarna bort på någon dag gammal valp. Just för att de är i vägen i skogsterräng bl a.
#5 - 7 januari 2007 21:01
De flesta raser brukar faktiskt OP vad gäller sporrarna. Iaf bak.
Det är mest bergs- och herdehundarna som ska ha sporrar både fram och bak enligt standard.
Ett enkelt ingrepp som är gjort på några minuter.
#6 - 8 januari 2007 09:21
qenzo skrev:
De flesta raser brukar faktiskt OP vad gäller sporrarna. Iaf bak.

Det är mest bergs- och herdehundarna som ska ha sporrar både fram och bak enligt standard.

Ett enkelt ingrepp som är gjort på några minuter.

Men... de flesta raser har väl inte sporrar bak?:confused: I alla fall har jag aldrig sett en som har...
#7 - 8 januari 2007 10:12
var på djursjukhuset idag, fick en akut tid.
De drog bara av klon (efter en massa bedövningsmedel och lugnande)
inget brutet som tur var :)
#8 - 8 januari 2007 12:56
Akka&Asta skrev:
Men... de flesta raser har väl inte sporrar bak?:confused: I alla fall har jag aldrig sett en som har...

Nej men jag menar heller inte att de flesta raser får sporrar, utan att de flesta raser (utöver de mesta bergs- och herdehundarna) som har sporrar bak brukar OP bort dessa.
Min rottis var en bla.
#9 - 8 januari 2007 15:16
qenzo skrev:
Nej men jag menar heller inte att de flesta raser får sporrar, utan att de flesta raser (utöver de mesta bergs- och herdehundarna) som har sporrar bak brukar OP bort dessa.

Min rottis var en bla.

JAHA! Då förstår jag! Jo, en av våra bröt nästan av hela sporren:( ... och dessa hör ju till jakttypen, men man tar inte bort sporrarna på goldisar.
#10 - 10 januari 2007 18:15
jag känner en som har en pyrinée å dom har 2 sporrar på ena baktassen å lika så fram.. så att dom vaktar ju fåren å så har dom de.. varför vet jag inte...
#11 - 19 mars 2007 12:52
Våran vovve borde ha 2 sporrar bak, men något gick tydligen fel i det genetiska:)
Det är er islänsk fårhund.

Annons