Jo visste det, var lite fel formulerat från min sida.Men visst blir honan större innan hon lägger romen? Eller är hon oförändrad i kropsformen? Ska kolla imorgon lite närmare på "rören" och se om det skillnad på dem. Sedan så undrar jag hur man ska göra med äggen? ska man försöka att ta undan dem till ett annat akvarium med honan, eller ska man låta dem vara? Ska försöka skaffa bilder imorgon. Mvh// F
OK!
Nja, jag tycker inte det brukar synas speciellt att honan blir tjockare runt magen innan de leker. Det är en ständig äggbildning i magen på honan. Däremot kan man se en liten "insjunknad" på magen runt äggröret precis efter att leken fullbordats. Sedan äter ju scalarer gärna och mycket - så de verkar vara tjocka kring magarna i alla lägen!:)
Nu vet inte jag vad du har tänkt dig med ynglen som du får från dina scalarer - om du skall dra upp dessa och sälja, eller ha i avel själv framöver?
Men, om du har ett normalt fungerande kar och vill se hur scalarerna leker och vårdar sina yngel, så skall du bara låta scalarerna vara helt ifred. Inte ta undan äggen, flytta på bladet (eller det de väljer att lägga äggen på), inte separera honan och hanen - absolut endast låta dom vara ifred.
Är de unga och kanske inte har lekt innan, så kan det ta några lekar innan de riktigt får kläm på grejerna - men, som sagt, om de bara får vara ifred och inte blir störda så kommer du att få se en mycket vacker och intressant ciklid vårda sina yngel - det är något du inte vill missa!:)