Är salt bra för något?

#1 - 30 mars 2004 20:24
De flesta verkar emot salt i akvariet,är det bra för någonting eller är det helt onödigt,växter verkar inte må bra vid för hög salthalt men för fiskarna då.Vad är lämplig dosering
#2 - 30 mars 2004 20:31
Det förebygger parasiter och svampsjukdomar hos fiskarna och hjälper den att hålla uppe sin naturliga saltbalans. Till Malawi brukar jag tillsätta 3-5msk / 100 liter.
#3 - 31 mars 2004 07:09
inga fler som använder salt
#4 - 31 mars 2004 07:11
antibiotika förebygger även det sjukdommar men skullealdrig använda det i det syftet!

Salt kan hjälpa fiskar att bli av med parasiter och läka sår etc. och jag skulle aldrig använda det i förebyggande sytfte utan enbart som medicin.
#5 - 31 mars 2004 07:13
Ektoconsalt är bra för växter och fisk tar dö på hudparasiter och skyddar fisken.
#6 - 31 mars 2004 07:16
till gosatta,varför använder du inte salt
#7 - 31 mars 2004 07:16
Som spaceace hävdar är salt bra till mycket. Det förebygger massor av parasiter och svampsjukdomar etc. Ifall du som nybörjare även får nitrit i karet så har saltet en dämpande effekt, alltså fiskarna tar inte lika stor skada av nitriten... Är du säker på att de flesta verkligen är emot det? Så tycker inte jag det verkar vara.

Jag använder alltid grovt havssalt, 1dl / 100 liter i mina malawi- och tanganyikakar i förebyggande syfte. Jag har heller aldrig haft problem med sådanna saker som parasiter och svamp...

Växter gillar det inte, men det har jag ju inga heller :)
#8 - 31 mars 2004 07:21
1dl/100 L,så mycket om man läser på ektozon salt är så är rek.. 1 tsk/50L ,du har kanske inga växter för annars dör väl de
#9 - 31 mars 2004 07:29
?
#10 - 31 mars 2004 07:30
Rob J - jag skulle enbart använda salt som medicin, ALDRIG i förebyggande syfte. Själv sysslar jag iaf med sötvattensfiskar som lever i en saltfri miljö.

Låt oss säga att du redan har salt i dina akvarium och du börjar få problem, vad ska du göra då? hiva i mer salt? sen lite till? vipps så har du problem hos salt känsliga fiskar och många växter.

i en saltfri miljö där salt används enbart som medicin dom få gånger det kan behövas är jag övertygad av att det hjälper bättre. Jag föredrar iaf att sköta mina akvarium, se till att ha en stabil miljö där jag inte behöver drabbas av parasiter och sjukdommar och en miljö där salt inte behövs.

Men ni kanske käkar alvedon varje morgon ifall ni skulle få huvudverk lite senare på dagen?
#11 - 31 mars 2004 07:35
detta ämne disskuterades ganska nyligen här:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23940
#12 - 31 mars 2004 14:27
visst är det sötvattenfiskar vi pratar om ,men till saltvattenfiskar används väl mer än 1 tsk /50 L vatten så det är en viss skilnad och allt vatten i naturen innehåller väl lite salter ,de som vräker ner 1 dl / 100 L vatten då kan jag förstå dig men tydligen går det lika bra utan salt som med salt.

Annons