Är räkor väldigt skygga?

#1 - 8 november 2010 17:11
Jag har sett 1 räka sen jag släppte i dom i kuben. Det var tre dagar sen.
märkte att min kap lopez-hane var ganska intresserad av dom direkt dom åkt i, men han har ingen chans att få in dom i munnen.
Har ganska mycket växter varav en hög javamossa, tror dom gömmer sig i den. :)
Kommer dom någonsin att visa sig? Är dom nattaktiva?
Jag har körsbär och CR. Har tidigare haft amanoräkor, dom var alltid framme trots nyckelhålciklider mm.....:p
#2 - 8 november 2010 17:16
har du fiskar med dom så är dom skygga och håller sig undan, amano är en större och ganska orädd som även är framme i kar med fiskar.
#3 - 8 november 2010 17:24
Kan man locka fram dom på något vis eller kommer dom alltid hålla sig gömda när det finns fiskar?
#4 - 8 november 2010 17:26
Tyvärr får man nog räkna med att de oftast håller sig gömda när det finns fiskar i samma kar
#5 - 8 november 2010 18:58
Mina CR går med 9 rasborer och är verkar inte störa sig på fiskarna utan är framme en hel del.
Bilagor:
#6 - 8 november 2010 19:13
Kanske blir tuffare när dom vuxit till sig?
#7 - 8 november 2010 19:20
Ja mina var inte jättesmå när dom kom. Sen har jag en rot i mitten där de gillar att hänga när dom inte är innne i mossan.
#8 - 8 november 2010 21:56
I början gömde sig mina körsbär mest, det var först efter nån vecka de kom fram överhuvudtaget. Nu är de framme mkt, iofs samsas de med småfisk (Guppy, neontetror och ottosar). Men de kan också vara riktigt duktiga på att gömma sig och vara helt försvunna några dagar. Jag har märkt att de är mera aktiva dagarna efter vattenbyte.
#9 - 20 november 2010 22:09
Räkor är "flockdjur"... ju fler du har desto djärvare blir dom. Har du några få håller de sig gärna gömda, speciellt i fiskars sällskap. Har du en hel drös så håller de sig gärna framme om andra räkor också håller sig framme ;)
#10 - 6 december 2010 19:22
Är neontetror och sebra fiskar farliga ?
#11 - 6 december 2010 20:52
nej
#12 - 10 december 2010 16:15
Våra är inte ett dugg skygga men det beror säkert på sällskap. De lär sig att det inte finns något hot. Har våra Körsbärsräkor tillsammans med Guppy, Riotetror och Ottosar. De är framme hela dagarna och till och med sätter sig på våra fingrar när vi är i karet och rotar. Tror de blir modigare när de lärt sig att omgivningen är ofarlig. Räkorna som går i karet med Scalarer sitter och trycker bakom några stenar hela dagarna och vågar sig enbart fram nattetid. Det gör de rätt i....;)

Annons