Är "räkhobbyn" säsongsberoende?

#1 - 17 november 2008 18:02
Jag har haft räkor i ett par månader nu och har ju fastnat såklart, men jag tycker att intresset har svalnat på forumen. Är det bara inbillning eller är det säsongsbetonat. För några månader sedan var det mer fart på forumen och mer räkor till salu tycker jag. Vad säger ni som hållit på ett tag med dessa skönheter?
#2 - 17 november 2008 18:43
Hos mig har det inte svalnat men många av mina frågor får jag svar på i olika räktrådar och sälja kanske är svårt med tanke på årstiden.
#3 - 17 november 2008 19:08
Fast jag har märkt att aktiviteten här på (räk)forumet varierar ganska mycket, ibland skrivs här väldigt mycket och ibland väldigt lite. Men det kanske har med datorintresset och inte med räkintresset att göra? Sen har väl alla sina perioder då akvarieintresset inte ligger på topp.
#4 - 17 november 2008 22:54
Sedan kan dat vara så med att det finns många olika trådar att kika på och man bara inte råkar komma hit var gång man är på zoopet för man letar svar på något som inte har direkt att göra med räkorna utan mer allmänt som ex. bakgrunder, belysning och växter. Så här är det för mig i alla fall. Jag är nog mer fast i räkträsket än i slöjstjärtarnas slöijor =)
#5 - 18 november 2008 05:53
Prova även Redbee.se
#6 - 18 november 2008 20:46
Jo men det är på Redbee som jag tycker att det är dåligt med inlägg i forumet.
Men som sagt det kanske bara är inbillning.
#7 - 18 november 2008 22:54
Mitt räkintresse har i alla fall inte gått ner, tvärtom. Dom blir bara fler och fler hela tiden :D Jag fotar dom rätt ofta men vill inte trötta ut er med för många bilder på samma räkor ;)
#8 - 19 november 2008 05:11
Stomatol- det är ju bara lägga fler inlägg då, ställ fler frågor om inte annat skriv om dina erfaringar lägg in fler bilder osv...

Sonja- det är kanske dags för nya räkor då =O)
#9 - 19 november 2008 06:15
Känns faktiskt som att "räkboomen" vi upplevde i fjol/våras har lagt sig, nu är det bara vi knasiga räkakvarister kvar ;) Mina knatar på fint i sin 180liters, trevliga att titta på - mer än så är det väl inte :) Jo dom funkar fint som mat till stora ciklider om man får för många ^^

//C
#10 - 20 november 2008 11:33
[quote=peterhaack;1217928]Stomatol- det är ju bara lägga fler inlägg då, ställ fler frågor om inte annat skriv om dina erfaringar lägg in fler bilder osv...

Jag är helt på din linje. min fråga var bara av nyfikenhet och oerfarenhet. Akvaristhobbyn är ju intensivast på vinterhalvåret och misstänker att räkintresset följer med men det är svårare att skicka räkor då så jag tänkte att det kanske var annorlunda.
Vi ska såklart hålla intresset uppe och det tycker jag görs bäst via dessa forum.
#11 - 20 november 2008 18:06
prova www.akvarietorget.se där finns flera räk annonser just nu.
#12 - 20 november 2008 19:26
Sonja skrev:
Mitt räkintresse har i alla fall inte gått ner, tvärtom. Dom blir bara fler och fler hela tiden :D Jag fotar dom rätt ofta men vill inte trötta ut er med för många bilder på samma räkor ;)

Det där var att fiska med håv!!!

Du vet att vi alltid tycker att det är kul med dina bilder och önskar att vi också kunde fota sådär... :D
#13 - 20 november 2008 21:28
Stomatol skrev:
[quote=peterhaack;1217928]Stomatol- det är ju bara lägga fler inlägg då, ställ fler frågor om inte annat skriv om dina erfaringar lägg in fler bilder osv...

Jag är helt på din linje. min fråga var bara av nyfikenhet och oerfarenhet. Akvaristhobbyn är ju intensivast på vinterhalvåret och misstänker att räkintresset följer med men det är svårare att skicka räkor då så jag tänkte att det kanske var annorlunda.

Vi ska såklart hålla intresset uppe och det tycker jag görs bäst via dessa forum.

Jupp kan vara så där har du rätt.. men intresset är nog inte svalt för jag får många frågor ännu, men man tvekar inte direkt på att skicka men vissa som bor högt upp tja där e man lite tvivelaktig..
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 november 2008 21:41
Stomatol skrev:
Jag har haft räkor i ett par månader nu och har ju fastnat såklart, men jag tycker att intresset har svalnat på forumen. Är det bara inbillning eller är det säsongsbetonat. För några månader sedan var det mer fart på forumen och mer räkor till salu tycker jag. Vad säger ni som hållit på ett tag med dessa skönheter?

Under våren så kom det ju in en massa nya varianter från Sulawesi och då skrivs det av naturliga skäl mer om räkor. Nu har det hela väl satt sig lite mer - vi har sett foton på dom flesta och pratat om dom i olika trådar så det finns kanske inte så mycket nytt att prata om.
Så jag tror inte att intresset har minskat - snarare att det har stabiliserats på en jämn och hög nivå.

Vad som dätremot är lite inne just nu och också diskuteras i många trådar är "Nanoakvarium" och i dessa finns det ofta räkor. Så efter att ha pratat mycket om själva räkorna tidigare - så handlar diskussionen idag istället mycket om hur vi skall kunna göra snygga "räkakvarium"
#15 - 20 november 2008 22:45
Katharina skrev:
Det där var att fiska med håv!!!

Du vet att vi alltid tycker att det är kul med dina bilder och önskar att vi också kunde fota sådär... :D

Jep håller med, jag lyckas mest med att få med min egen tumme eller att focus hamnar på någon detalj på botten :(
Så håll i kameran oftare vid räkkaret Sonja!!!
#16 - 21 november 2008 11:14
Jag tycker att det har planat ut lite det är ju inte lika spännande när det inte kommer
nya varianter ,tyvär visade det ju vara nästan omöjligt att hålla fungerand kolonier
av dom nya sulawesi räkorna under längre tid annars skulle det nog vara betydligt mera fart på forumen.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 21 november 2008 11:23
bjar skrev:
Jag tycker att det har planat ut lite det är ju inte lika spännande när det inte kommer

nya varianter ,tyvär visade det ju vara nästan omöjligt att hålla fungerand kolonier

av dom nya sulawesi räkorna under längre tid annars skulle det nog vara betydligt mera fart på forumen.

Vissa av dom verkar tydligen vara relativt lätta - innan de blir "allemansegendom" krävs det dock att priserna går ner rejält.
Det tog faktiskt gott och väl 1-2 år innan Red Crystal-räkorna slog igenom på bred front.

Annons