Såg också det programmet på National Geographic Wild, och vad jag har kunnat se, så håller Rescue Ink till i en stat där det snöar på vintern, alltså inget bra klimat för pirayor, så att de skulle överleva om de släpptes ut där är nog inte så troligt. Men just i det fallet fick jag känslan av att det var för att de ansågs farliga för ägarna (barnen), och eftersom lagar tämligen ofta verkar stiftas av okunniga människor som tror att de vet, så förvånar det mig inte alls om det är så i den delstaten, helt enkelt att nå´n myndighetsperson som gått på myten om pirayors blodtörstighet i alla lägen, har bestämt att de ska förbjudas. Tror det finns nå´t liknande här i Sverige, som jag läste om på ett reptilforum, nå´n kvinna på nå´n hög position har ormfobi, så därför vill hon förbjuda alla ormar som husdjur, om jag minns rätt. Vad bra, nästa steg blir väl att nå´n hundrädd politiker förbjuder hundar :rolleyes:
Däremot kan jag förstå resonemanget vad det gäller djur (särskilt rovdjur) som kan ställa till problem för det lokala djurlivet i områden där de kan överleva. Utsläppta och förrymda ormhuvudsfiskar (eller rättare sagt människorna som fått dit dem) har t.ex ställt till det rätt ordentligt på vissa ställen i USA. Men där är det inte bara utsläppta akvariefiskar, utan förrymda matfiskar som transporterats levande (de kan ta sig en bra bit på land), och några släpptes enligt programmet ut av en vidskeplig kines (boende i USA) som trodde att nå´n sjuk släkting skulle bli frisk om han släppte ut dem. Jag har läst att de i Malaysia (tror jag det var) släpper ut Flowerhorns för att de tröttnar på att de så kallade "lyckobringarna" vänder upp och ner på akvarierna. För att återgå till pirayorna, så är de förbjudna i bland annat Australien, om jag minns rätt.