Hej!
1: Har du verkligen så vassa kanter på ditt grus?
2:Pansarmalar tycker jag simmar mesta av de malar som jag har haft. De simmar runt ganska mycket. Ancistrus håller till mycket på botten.
Mvh Maria
Pansarmalar behöver fin sand, så de inte skadar skäggtömmarna när de letar mat. Det är också lättare för dem att hitta mat i fin sand, eftersom den är lättare att gräva i.
Alla malar är inte bottenlevande. Hajmalar, paroonhajar och glasmalar simmar till exempel i öppet vatten.
Har inga vassa kanter än men planerar en fiskbesättning.
Det får väll bli att akta deras skäggtömmar då med fin sn doch växter.
Ska leta efter växter och komemer nog fråga er här om de är "ofariga".
1. Är pansarmalarna bra som algätare?
(känner en som har albinos med de äter inte alger=(fast det kan bero på att de bor i ett litet akvarium)
2. De pansarmalar jag sett "stannar" upp ibland så det ser ut som de är döda.
Gör alla så?
Långt ifrån alla malar äter algätare, skulle tro att dom flesta faktist är köttätare. Dock är dom växt/alg ätande populärast i akvarium just efter somatt dom äter alger men pansarmalarna hör inte dit. Dom fungerar mer som små städpatruller i akvariumet och äter överblivet foder etc.
Jag skulle inte skaffa pansarmal enbart för att den är en bra städare, tycker dom flesta har rätt dålig syn på sina malar och ser dom enbart som städmaskiner.
även malarna är djur och bör behandlas så. Visst pansarmalarna är bra städare det går inte att komma ifrån men dom måste fortfarande tas hand om, stödmatas etc. så skaffa pansarmalar om du gillar pansarmalar inte bara för att du vill ha det renare i burken isåfall kan man slammsuga botten och vill man ha algfritt kan man skaffa en algskrapa.
PS. men om vi endå ska prata bra algätare så är jag mäkta nöjd med mina ancistrusar (blirdock lite aggresiva med åldern) och min gibbiceps och plecostomus gör också sitt jobb bra.
DS.
Ok. Men i allmänhet har jag blivit riktigt lockad med någon art av pansarmal. Lite fler frågor:
1. Kan man ge dem ärtor och sallad som ersättningsfoder?
2. Simmar de bra i stim?
(sprider inte ut sig över hela akvariet)
3. Skulle de passa med:
Kampfisk (en ensam hane), Ett stim av någon regnbågsfisk, någon gurami (som inte stressas av regnbågarna), Paradisfisk, segelfensmolly och ev. någon algätande mal som typ. ancistrus (bara ett förslag)???????????
1. Pansarmalarna kan äta grönsaker och algtabletter men då de är köttätare så vill de ha lite kött ibland, tex om lite mygglarver hinner trilla ner till botten innan de andra fiskarna glufsar i sig det.
2. Ingen fisk i akvariet simmar i stim om de inte blir skrämda. Stimsimmandet är en försvarsmekanism så de ser större ut och rovfiskar inte kan fokusera på enstaka individer.
Jag har i ett annat kar sorgmantel tetra och B.Airestetra.
B.A stimmar vad som än händer.
Däremot sorgmanteltetrorna har ingen AAaaaaAAAAAAAAAAAAAAAaNing om vad ett stim är.
Är det så olika med pansarmalar också?