Är mitt UV-filter för klent?

#1 - 23 december 2005 09:27
Jag åkte på en riktig svävalgsbomb för ett par veckor sen och kopplade in uv-filtret som jag hade till min gamla burk på 250 liter. Tyvärr så var lampan trasig så det tog drygt en vecka innan jag fick den nya.

Nu har jag kört filtret dygnet runt i snart en vecka utan att det blivit riktigt bra, det är betydligt bättre men fortfarande så pass att man precis ser bakgrunden. Därför har jag börjat fundera på om det kan vara lite väl underdimensionerat till 530 liter som jag har nu.
Kör det på mitt ytterfiler på 1000L/h och har även testat att strypa flödet ganska rejält utan något resultat

Enligt andra som bekämpat svävalger med uv så har det gått från knallgrönt till kristallklart på 24h. Är det dags att kräma på med mer UV-C änd dom 11w jag har nu?
Lucas_no1
#2 - 23 december 2005 09:31
Det låter lite klent till det flödet ditt filter på 1000 liter har.
Skulle nog snarare vara bättre med ett 20w eller att du sänker flödet till 500 liter i timmen.
#3 - 23 december 2005 09:35
Jag har redan testat att sänka flödet på ytterfiltret utan resultat, kan vattenvolymen spela något roll? Är det inte bara flödet som bestämmer hur mycket filtret ska bränna bort?
HazelCR
#4 - 23 december 2005 09:40
[QUOTE=Fredde_]Jag åkte på en riktig svävalgsbomb för ett par veckor sen och kopplade in uv-filtret som jag hade till min gamla burk på 250 liter. Tyvärr så var lampan trasig så det tog drygt en vecka innan jag fick den nya.

Nu har jag kört filtret dygnet runt i snart en vecka utan att det blivit riktigt bra, det är betydligt bättre men fortfarande så pass att man precis ser bakgrunden. Därför har jag börjat fundera på om det kan vara lite väl underdimensionerat till 530 liter som jag har nu.
Kör det på mitt ytterfiler på 1000L/h och har även testat att strypa flödet ganska rejält utan något resultat

Enligt andra som bekämpat svävalger med uv så har det gått från knallgrönt till kristallklart på 24h. Är det dags att kräma på med mer UV-C änd dom 11w jag har nu?[/QUOTE]

Vilket UV-C filter har du? Finns det mer rekommendation än bara 11 Watt?
Är det aquaels?
Detta står om Aquaels på PWSS:

Effekt: 11 watt.
Max vattenvolym för steralisering: 300 liter.
Max pumpvolym för klarning: 3500 liter/tim.
#5 - 23 december 2005 09:56
Filtret är köpt från tyskland på ebay.
Ser precis ut som Aquaels filter och det är samma lampa.

Jämför man med tex deltecs 10w filter så säger dom max 500L/h, finns så mycket olika bud på det där så man vet inte vad man ska lita på
HazelCR
#6 - 23 december 2005 10:02
Det som borde ha betydelse är både avståndet mellan UV-lampan och vattnet och flödet förbi. Det energirika UV-ljuset måste ju komma åt och hinna "fritera" bakterierna m.m.

Strypa flödet borde ju öka chansen till fritering, men å andra sidan hinner det växa till sig i själva akvariet också. Fritreringen måste ju vara effektivare än tillväxten i akvariet.
Med strypt flöde och väntan några dagar, så kanske det kommer att fungera. Men det är bara min gissning. Lycka till!
Lucas_no1
#7 - 23 december 2005 10:25
Aquaels uv-c filter är tråkigt nog rena rama skiten.
Kan passa på att nämna att en ofta omtalad internetfirma som har bokstäverna p w i sig har fina erbjudanden på Deltec uv-c filter denna månaden.
Jag köpte två st ett 20w och ett 10w och dom fungerar utmärkt till mina två stora kar.
720 och 240 liter.
Dessa är kopplade till fluval 304 och 204.
#8 - 23 december 2005 10:38
Jag har redan pratat med Patrik och har lite funderingar på att köpa ett deltec filter.
Kikade lite på ett 20w men konstigt nog så älskar jag att överdimensionera saker, det känns bättre på något vis, finns det någon fördel med att ha den större modellen på 39w förutom vid en eventuell uppgradering av filter/burk
#9 - 23 december 2005 10:47
Jag använder ett 9 watts damm uv-c filter till mitt ena diskus/växt kar och har alltid kalasklart vatten.

Har iofs 2 ytter filter på totalt 1600 l/tim till mitt 540 kar som det gäller.

Enligt uv-c filter tillverkaren ska detta uv-c filter klara 7000 liter/tim.

Köpte det i tyskland på Aquarium wilhelmi för 30 euro för ett halvår sedan.

Annons