Är mitt lysrör sönder??

#1 - 27 februari 2010 11:16
tjenis gott folk.

För 4 dagar sen köpte jag ett nytt lysrör till mitt kar ett Power Glo men idag när jag vakna lite bakis men ändå haha så märkte jag att akvariet inte var tänt, så jag titta runt lite och testa tända rören manuellt utan timern så såg jag att det gamla röret liksom blir lite rödfärgad i början och sedan blixtrar till en gång men inte mer och det nya röret tänds inte alls.

låter även som om det finns något löst i det gamla röret när man skakar lite tätt på det.

är det bara att dra sig upp ur sängen och köpa ett nytt rör.

En sak till, jag råka läsa någonstans att T5 rören inte fungerar på alla armaturer, kan det ha något med saken att göra. allt fungerar bra igår kväll men de gamla rören var minst 2 år gamla så det kanske är dags att byta hehe
#2 - 27 februari 2010 11:21
Byter du rör så bör du byta glimtändare med, om rampen är utrustad med sådan:).
Nu vet jag inte hur just din ramp funkar, men en del rampers rör är seriekopplade och tänds då inte det ena, så tänds heller inte det andra...
#3 - 27 februari 2010 11:26
ansjo skrev:
Byter du rör så bör du byta glimtändare med, om rampen är utrustad med sådan:).

Nu vet jag inte hur just din ramp funkar, men en del rampers rör är seriekopplade och tänds då inte det ena, så tänds heller inte det andra...

Ja okej, min ramp är seriekopplad, då jag testa detta en gång, varför vet jag inte hehe och nej någon glimtändare finns inte vad jag kan se iaf
#4 - 27 februari 2010 11:27
Då är det troligen nytt rör som gäller:).
#5 - 27 februari 2010 11:34
ansjo skrev:
Då är det troligen nytt rör som gäller:).

Okej tack, men det går bra med ett T5 rör då eftersom det fungera innan:confused:
#6 - 27 februari 2010 11:36
Är det en T5 ramp så funkar inte något annat än T5-rör. Ta med dig det gamla till affären om du är osäker, annars är det bara att kolla längden eller wattantalet:).
#7 - 27 februari 2010 11:42
ansjo skrev:
Är det en T5 ramp så funkar inte något annat än T5-rör. Ta med dig det gamla till affären om du är osäker, annars är det bara att kolla längden eller wattantalet:).

hehe okej, gjorde detta när jag köpte det nya röret, det har samma längd och watt antal som det gamla röret så det ska inte vara något problem då.

Men en annan fråga ska jag i så fall köra med 2st power glo eller ska jag testa någon av de andra, sun glo eller marine de råkar nämligen har rabatt på dessa rör på min lokala zoohandlare
#8 - 27 februari 2010 11:44
Jag skulle personligen köpa ytterligare ett Power-glo isf.
#9 - 27 februari 2010 11:47
ansjo skrev:
Jag skulle personligen köpa ytterligare ett Power-glo isf.

Okej tack för hjälpen ansjo [:-79]

Ska bara orka mig upp nu haha:D
#10 - 27 februari 2010 11:47
Kanske en tub med Treo först:p?
#11 - 27 februari 2010 14:10
ansjo skrev:
Kanske en tub med Treo först:p?

haha mm.....ville bara uppdatera lite, det var faktiskt det nya röret som hade spruckit tur i oturen så sprack det precis vid fästet, helt mitt fel, jag visste inte riktigt hur jag skulle få in det så jag förde in det med våld vilket inte var så smart nu i efterhand men som tur va så fick jag faktiskt ett nytt utan extra kostnad för det hade ju spruckit utan någon anledning:p:p:D hehe

Men men och det var T8 rör inte T5 rör som jag trodde först;)
#12 - 27 februari 2010 15:04
haha mm.....ville bara uppdatera lite, det var faktiskt det nya röret som hade spruckit tur i oturen så sprack det precis vid fästet, helt mitt fel, jag visste inte riktigt hur jag skulle få in det så jag förde in det med våld vilket inte var så smart nu i efterhand men som tur va så fick jag faktiskt ett nytt utan extra kostnad för det hade ju spruckit utan någon anledning:p:p:D hehe

Men men och det var T8 rör inte T5 rör som jag trodde först;)

Så kan det gå ibland, men nu funkar det va? Och då vet du sedan hur det ska sättas på plats vid framtida byten.

Vill också tipsa om Philips Aquarelle om du kör med växter, det är ett kanonrör som håller bra och ger ett fint ljus som växterna älskar, jag tycker att det allt som oftast även återger fiskarnas färger bra.

(Dessa rör ska tyvärr (om de inte redan har det) sluta att tillverkas, det är en "för liten efterfrågan" så det blir inga mer än de som säljs 2010 ut enligt vad jag har hört.)

Får hoppas att någon annan tillverkare köper "receptet" på aquarelle rören och tillverkar en kopia alternativt helt enkelt uppfinner rätt recept. Haha

Hoppas allt går bra med rören nu

Nicke
#13 - 27 februari 2010 15:20
Jo allt fungerar som det ska nu hehe, ja nu vet jag hur de ska sättas på i framtiden och jo jag vet att det finns mycket bättre rör speciellt när jag har rätt mycket växter men eftersom jag ändå ska köpa nytt kar när som helst så kändes det som att jag kan lägga pengarna på annat, jag menar dessa kosta ändå 59kr st så why not hehe

men tack för tipsen :)

Annons