Är mitt akvarium dödsdömt?

#1 - 11 september 2010 06:50
Det är andra gången nu som jag ger mig på ett småfiskakvarie.. Första gången fick de fenröta och någon pricksjuka.. Nu har vi startat om det på nytt denna gång är det gunny, kardinaltetror, pansarmal och vanlig mal.. Inom loppet av en månad har 10 gunny , 8 kardinaltetror, 2 malar och 3 pansarmalar dött.. En pansarmal och 2 guppy har fastnat i pumpen då den är lite trasig vid insuget.. Men de andra har dött helt utan anledning.. Vattenvärdena är normala, dock lite lågt ph, det ligger på 6,8, men det är ju okej.. Finns det några sjukdommar som kan sitta kvar i glaset eller siliconet i karet? Är mitt akvarium dödsdömt eller är det bara jag som har riktig otur?
#2 - 11 september 2010 06:54
Måste tillägga att vi hade våra zebraciklider i karet ett tag då stora akvariet sprack, dom överlevde och la tom rom, som blev yngel...
#3 - 11 september 2010 06:57
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
Här hittar du svar på dina frågor
#4 - 11 september 2010 07:30
Många sjukdomar som "pricksjuka" drabbar ju mest försvagade fiskar. Ofta är detta kopplat till dåliga levnads betingelser som dålig vattenkvalite, nitrit, för låg temp eller andra stressande orsaker. Att fiskar dör "utan anledning" beror ju i regel på förgiftning genom nitrit eller olämpliga inredningsdetaljer som vissa typer av färgat grus etc. Att det skulle "sitta i glaset" kan man nog utesluta. Men det är ju viktigt att "starta rätt" vilket nämnts tidigare.
#5 - 11 september 2010 07:47
Sleaper skrev:
Många sjukdomar som "pricksjuka" drabbar ju mest försvagade fiskar. Ofta är detta kopplat till dåliga levnads betingelser som dålig vattenkvalite, nitrit, för låg temp eller andra stressande orsaker. Att fiskar dör "utan anledning" beror ju i regel på förgiftning genom nitrit eller olämpliga inredningsdetaljer som vissa typer av färgat grus etc. Att det skulle "sitta i glaset" kan man nog utesluta. Men det är ju viktigt att "starta rätt" vilket nämnts tidigare.

Nitrithalten är 0, nitratet ligger lite över 10 men under 25, blir endast lite rosa på stickan, men inte så det går att mäta med måtten på burken..
GH 8´d
KH 6´d
pH 6,8-7,2
Cl2 0

Pricksjukan fick vi från djuraffären men gick inte att bota..?

Kan va så att de blev för stressade när de bodde tillsammans..
Kardinaltetrorna köpte jag 10st, de bodde ensamma i ca 2 v, sen köpte jag 6 guppy, men 4 dog..
Fyllde den på med 3 malar och 4 pansarmalar efter 1v.. En mal dog efter några dagar. Köpte sen 10 gunny förra veckan, nu är det endast 5 guppy, 2 malar och 1 pansarmal kvar..

Men i tisdags hittade vi yngel i stora växten, men nu finns inte de kvar... Vet inte vilka det va som ynglade.. Har bara guppyhonor men det kan ha varit kardinaltetrorna..
#6 - 11 september 2010 07:56
Just ja... Alla döda fiskar har jag inte hittat, utan de har bara "försvunnit".. Framförallt kardinaltetrorna.. Men de flesta guppisarna har legat döda lite här och var.. Jag vet att två har luftblåsan spruckit på för de har legat på rygg på botten med uppsvällda magar..
#7 - 11 september 2010 10:41
Du har inte angett en enda ledtråd hur du sköter ditt kar eller vilken teknik du har i karet, hur ska någon kunna hjälpa dig då:confused:
#8 - 11 september 2010 10:57
Och med de mätvärdena är jag tämligen säker på att du har kollat vattnet med mätstickor, du bör mäta iaf nitriten med dropptest.
Hur stort är karet?
#9 - 11 september 2010 18:27
Hur jag sköter det? Jag gör rent det en gång i veckan med en slammhävert, har i det blåa medlet för kranvatten och det röda för skadliga ämnen.. Det är ett 56L.. En stor grön växt och en liten plus "andmat", en rot, en regnbågssten och en svart "klippa" och vanligt akvariegrus medelgrovt.. En doppvärmare och en pump med innerfilter.. Jag matar 2ggr om dagen, med mat från Tetra och sen ett foder för färgade fiskar..
Jag har mätstickor och kollar värdena innan varje städning..
#10 - 12 september 2010 04:37
OK, regnbågssten har jag inte en aningom vad det är så den kan jag inte uttala mig om den kan vara orsaken till något icke önskvärt.

Om jag vore i dina kläder skulle jag inte göra något mer just i nuläget, annat än din vanliga skötsel under ca en månad. Kör inte med slamhäverten i onödan, det är den "geggan" som du suger upp som hjälper till att bryta ner "avfallet" du får från fiskar mm. Rengör filtret i pumpen endast när flödet börjar avta, kanske någon gång per månad.
Låt sedan karet gå in sig och komma i fas med de fiskar som går där nu. Dra ner på matningen till en liten nypa om dagen, maten ska vara uppäten på ca en minut, tar det längre tid så matar du för mycket.
När karet väl har börjat bli inkört kan du försiktigt öka på antalet fiskar, men tänk på att det inte får plats så där jättemycket fisk i ett 56 liters kar;)...
#11 - 12 september 2010 10:22
ansjo skrev:
OK, regnbågssten har jag inte en aningom vad det är så den kan jag inte uttala mig om den kan vara orsaken till något icke önskvärt.

Om jag vore i dina kläder skulle jag inte göra något mer just i nuläget, annat än din vanliga skötsel under ca en månad. Kör inte med slamhäverten i onödan, det är den "geggan" som du suger upp som hjälper till att bryta ner "avfallet" du får från fiskar mm. Rengör filtret i pumpen endast när flödet börjar avta, kanske någon gång per månad.

Låt sedan karet gå in sig och komma i fas med de fiskar som går där nu. Dra ner på matningen till en liten nypa om dagen, maten ska vara uppäten på ca en minut, tar det längre tid så matar du för mycket.

När karet väl har börjat bli inkört kan du försiktigt öka på antalet fiskar, men tänk på att det inte får plats så där jättemycket fisk i ett 56 liters kar;)...

Det är en röd och vit randig sten..

Jag slammar bara i gruset om det är jätte skitigt på botten, annars suger jag bara upp vattnet med häverten.. Filtret vet jag att man bara ska göra rent när det satt igen sig..
Ang matningen så får dom ca 2-3 flingor morgon och kväll som jag smular sönder, och dom hinner äta upp allt på mindre än en minut.. Så dom blir inte övermatade...

Men nu hittade jag ett yngel igen i karet, så det kan ju inte vara karet i sig som är dåligt eftersom att ett yngel då inte borde överleva..? Tror det kommer fel för det är en av honorna som är jätte tjock, och analet buktar ut, plus att det är svart mellan analet och magen.. Det är väl så man ser att dom bär på yngel om jag fattat det rätt..??
Bilagor:
#12 - 12 september 2010 10:27
Säkert din Guppy som föder eller har fött. De flesta yngel har nog blivit fiskmat, men kanske lika bra det då det hade4 snabbt blivit ett överbefolkat kar annars:p.
Att ynglen överlever i ev. dålig miljö är inte så konstigt, de föds in i det men efter ett tag så brukar även dessa visa tecken på att de inte mår väl ifall det är problemet.

Nu har du haft lite otur med ditt kar, men om du inte grejar för mycket med karet utan låter det gå in sig så tror jag nog att saker och ting ska lösa sig för dig till slut:).
#13 - 12 september 2010 14:02
Instämmer i allt ansjo säger, men har ytterligare en fråga.

Vad har du för täckglas och hur stora öppningar har du i glaset?
Hur stor luftspalt är det mellan vattenytan och täckglaset?
#14 - 12 september 2010 16:11
c90368 skrev:
Instämmer i allt ansjo säger, men har ytterligare en fråga.

Vad har du för täckglas och hur stora öppningar har du i glaset?

Hur stor luftspalt är det mellan vattenytan och täckglaset?

Ehh va? Har ingen aning om vad du menar... :/
Bilagor:
#15 - 12 september 2010 16:17
Laila87 skrev:
Ehh va? Har ingen aning om vad du menar... :/

För några år sedan var det en person som förlorade massor av fiskar, men alla vattenvärden var helt ok.

Det visade sig att han hade tät slutande täckglas med minimalt med luft mellan glasen och vattenytan. Hans fiskar kvävdes till döds för det fanns för lite syre i vattnet.
#16 - 12 september 2010 16:24
c90368 skrev:
För några år sedan var det en person som förlorade massor av fiskar, men alla vattenvärden var helt ok.

Det visade sig att han hade tät slutande täckglas med minimalt med luft mellan glasen och vattenytan. Hans fiskar kvävdes till döds för det fanns för lite syre i vattnet.

Jaha! Nä, jag har en ljusramp i plast och det är ca 4 cm från vattenytan upp till lysrören.. Ca 1,5-2cm från vattenytan till glaskanten..
#17 - 12 september 2010 16:29
Laila87 skrev:
Jaha! Nä, jag har en ljusramp i plast och det är ca 4 cm från vattenytan upp till lysrören.. Ca 1,5-2cm från vattenytan till glaskanten..

En sådant där heltäckande svart lock med en lucka som man kan mata igenom?

Om det är en sådan, lägg luckan lite snett så att du får in luft.
Bilagor:
#18 - 12 september 2010 17:23
c90368 skrev:
En sådant där heltäckande svart lock med en lucka som man kan mata igenom?

Om det är en sådan, lägg luckan lite snett så att du får in luft.

Det är en stor lucka och en liten, men i den lilla är det en stor spricka i som går nästan över hela rampen.. Men jag kan lyfta lite på lilla locket så jag vet att det kommer i mera luft...
#19 - 13 september 2010 16:01
c90368 skrev:

Du kan ha gett mig svaret på mina böner!

Har själv haft problem med enstaka fiskar som dör med ett par veckors mellanrum, till synes utan orsak. Många gånger har fisken som dött hängt nära ytan och sippat luft trots att jag har riktig bra cirkulation på ytan.

Men jag vet med mig att jag har en tendens att fylla på karet rejält med vatten och jag har näst intill ingen öppning vid locket. Samtidigt har jag haft klockrena värden (testat frenetiskt varje dag med dropptest). Ska testa att ha öppen luckan några timmar om dagen samtidigt som jag fyller på lite mindre vatten.

Hur många centimeter luft ska det vara i ett tätt slutet kar egentligen?
#20 - 13 september 2010 16:16
Cyruz10 skrev:

Hur många centimeter luft ska det vara i ett tätt slutet kar egentligen?

Min åsikt är att det ska finnas minst två öppningar i var sin ände på karet som alltid ska var öppna. Har man problem med rymlingar så får man lösa det med nät.

Minst två centimeter luft mellan vattenyta och täckglas.

Annons