Är mina vattenvärden ok?

#1 - 4 januari 2009 11:55
Hej!
Har precis varit iväg och köpt ett sånt här "billigt" testpaket som man kan testa nästan alla värden i det periodiska systemet :D.

Hur som helst dessa värden fick jag fram:
GH 5 DH
KH 5 DH
NO2- <0,3 MG/L
CO2 3 MG/L
PH 7,5-8,0

I karet finns det, Guppy, black molly, platy ancistrus samt några körbärsräkor.

Vi har haft några fiskar som dött, för nån vecka sedan lämnade en black molly in, hade köpt den ca en vecka tidigare.

akvariumet har varit igång cirka 2 månader.

så min fråga är dessa värden okej, eller måste man öka/minska något av värderna?

MVH
Alexander
#2 - 4 januari 2009 15:37
no2 (nitrit) ska vara noll eftersom det är väldigt giftigt!
#3 - 4 januari 2009 15:38
värdet som du anget för No2 "Nitrit" är alldeles utmärkt, kan aldrig få ner det helt på 0,oftast har man <0,3mg/l. men inte helt ovanligt med 0.3mg/l

Börjar det närma sig 0,8mg/l
eller tillomed har högre värden då bör du göra ett ordentligt vattenbyte.
#4 - 4 januari 2009 15:51
Leo_Zvar skrev:
värdet som du anget för No2 "Nitrit" är alldeles utmärkt, kan aldrig få ner det helt på 0,oftast har man <0,3mg/l. men inte helt ovanligt med 0.3mg/l

Börjar det närma sig 0,8mg/l

eller tillomed har högre värden då bör du göra ett ordentligt vattenbyte.

jag tror att testet som jag köpte har som lägsta mått <0,3mg/l sen om det är noll vet man inte, enbart att det är mindre än 0,3mg/l, vilket är lite dumt enligt mitt tycke att de inte kunde mätta så att man kunde se om det var noll.
#5 - 4 januari 2009 16:03
Dims_2004 skrev:
jag tror att testet som jag köpte har som lägsta mått <0,3mg/l sen om det är noll vet man inte, enbart att det är mindre än 0,3mg/l, vilket är lite dumt enligt mitt tycke att de inte kunde mätta så att man kunde se om det var noll.

stämmer bra de du säger, förmodar du använder dig utav tetratestet
#6 - 4 januari 2009 16:50
Leo_Zvar skrev:

du kan/ska visst ha noll nitrit med de tester som finns att tillgå och 0,3 kan fisken klara en tid men inte i längden!
#7 - 4 januari 2009 16:59
åheim skrev:
du kan/ska visst ha noll nitrit med de tester som finns att tillgå och 0,3 kan fisken klara en tid men inte i längden!

Det minsta på testet de pratar om är dock < 0,3. :)
#8 - 4 januari 2009 17:01
Johanski skrev:
Det minsta på testet de pratar om är dock < 0,3. :)
Ja det är det lägsta testet kan ge utslag på men har du noll får du inget utslag!
#9 - 4 januari 2009 17:03
åheim skrev:
Ja det är det lägsta testet kan ge utslag på men har du noll får du inget utslag!

På mitt test är <0,3mg = inget utslag. Samma färg fås även med kranvatten.
#10 - 4 januari 2009 17:55
Peter1904 skrev:
På mitt test är <0,3mg = inget utslag. Samma färg fås även med kranvatten.
då har du ett dåligt test om du inte kan avläsa en skillnad på 0 och 0,3...[:o] fiskar som får gå i nitritvatten (0,3) kan få permanenta skador
#11 - 4 januari 2009 18:59
åheim skrev:
då har du ett dåligt test om du inte kan avläsa en skillnad på 0 och 0,3...[:o] fiskar som får gå i nitritvatten (0,3) kan få permanenta skador

Du kanske inte ser att "< " betyder under <0.3, nästa värde är 0.3 & då menas det med över 0.3 vilket är gränsen till att det är farligt för fisken.

kan garantera att nitrit ALLTID finns på botten, när du mäter nitrit så mäter du uppe vid ytan, det är helt andra värden på botten, så med andra ord är det svårt att få exakta värden, Tetratest som han förmodligen använder är mer exakt än mätstickor.
#12 - 4 januari 2009 20:28
japp det är tetratest,
vad använder ni som inte får något utslag alls?
#13 - 5 januari 2009 05:16
Dims_2004 skrev:
japp det är tetratest,

vad använder ni som inte får något utslag alls?

jag själv använder tetratest, och det är rekomenderat av dom flesta, undvik mätstickor!!!
#14 - 5 januari 2009 14:47
Vad heter detta lilla pket, kan man köpa det på alla djuraffärer?
Frågvis ;)'
MvH Ejlert
#15 - 7 januari 2009 19:46
Köpte mitt på Honrbach för 500 kr

Annons