jag har lyckts sakta ner sjukdomen, från att man ser att det är något fel på platyn tills den dör brukar det max ta 2 veckor, fick en platy att överlevi i 4 månader genom att medicinera mot både parasiter OCH svamp sammtidigt, men jag har inte lyckts rädda någon, alla fem jag hade har dött... tycks inte vara smittsamt till annan art, men guppys kan få liknande symtom... relativt smittsamt mellan platys, som någon influensa... Själv tycker jag att det borde heta platysjukan eller platy-mördare, alternativt platypest, beroende på vad det igentligen är för något. Nästa person som råkar ut för det råder jag att ta fisken ur karet och åka raka vägen till en bra djuraffär (med akvarium så klart) eller en speciallaffär med bara fiskar och akvarium och fråga vad det är och vad man kan göra åt det! Vi är många som undrar!!! Om det var min fisk som var svårt sjuk av denna tillsynes obotliga sjukdom skulle jag kunna tänka mig att döda den i forsknings-syften, för att få veta vad det är/var den lider av och hur man botar det. Känns så dumt att dom dör utan att man förstår vad som är fel och utan en chans att göra något åt det...