Är mina ciklider sjuka?

#1 - 29 december 2004 19:49
Noterade idag att två st av mina blå ciklider har uppfläkt fjäll i pannområdet. Därefter har jag sett att dom kliar sitt huvud irriterat mot stenar och bottenmaterial. Någon som vet vad detta kan bero på? Helt enkelt varför dom gör såhär och vad som är orsaken?

Alla tips/råd/erfarenheter är välkomna.
#2 - 29 december 2004 20:02
är det bara vid huvudet?
har de bråkat?
hur ser deras kroppsform ut? är de svullna?

låter som parasiter om det baar är huvudet. har du möjlighet att isolera de fiskarna i ett separat kar?

bilder?
#3 - 29 december 2004 20:17
Ursprungligen skickat av LadyTiera

är det bara vid huvudet?

har de bråkat?

hur ser deras kroppsform ut? är de svullna?

låter som parasiter om det baar är huvudet. har du möjlighet att isolera de fiskarna i ett separat kar?

bilder?

Hejsan. Har dessvärre ingen möjlighet att isolera dessa, annars skulle jag gärna gjort det. Det är liksom inga gropar, utan mer uppfläkta fjällbitar, ibland så kliar dom sig som sagt irriterat mot stenar och bottenmaterial. Kroppsformen på fiskarna är i övrigt precis som vanligt, och deras aptit är god. Inga fullvuxna blå ciklider utan ca 6cm stora.
Slåss gör dom dock inte. Tror du jag kan slå i en dos med Nitrivec (som iofs ska ta bort nitrit), men något måste jag kunna göra? Har ingen bild att visa, än sålänge är inte dessa uppfläkta bitar så elakartade, men något måste det ju vara. Dom sitter i pannan och sen en bit upp mot ryggen.
#4 - 29 december 2004 20:20
Går de i samma kar som sajicorna?
#5 - 29 december 2004 20:55
har du fiskar som tål salt så skulle jag saltbehandla för att det skall läka ordentligt om det rä stridsskador samt höja tempen två grader.

nitrivec är aldrig fel, passa på att göra ett 40% vattenbyte.

hur är det med nitrit och andra värdena? hur ser skinnet under fjällen ut? sårigt? hur är deras allmänn tillstånd, är de pigga eller slöa?

(ca 1 dl salt till 100liter vatten)
#6 - 30 december 2004 16:36
Ursprungligen skickat av Lenmar

Går de i samma kar som sajicorna?

Ja dom går i samma kar som Sajicorna. Men jag har aldrig sett dom bråka.
#7 - 30 december 2004 16:41
Ursprungligen skickat av LadyTiera

har du fiskar som tål salt så skulle jag saltbehandla för att det skall läka ordentligt om det rä stridsskador samt höja tempen två grader.

nitrivec är aldrig fel, passa på att göra ett 40% vattenbyte.

hur är det med nitrit och andra värdena? hur ser skinnet under fjällen ut? sårigt? hur är deras allmänn tillstånd, är de pigga eller slöa?

(ca 1 dl salt till 100liter vatten)

Hejsan. Dom har inga sår under skadorna, utan bara vit hud under det lossnande fjällbitarna, som sitter i pannregionen på två st av de 3 blå cikliderna. Såg en hantelciklidunge med samma "skada" precis nu också. Likadant där. Deras aptit är i övrigt monsteriös och dom visar inga tecken på sjukdom alls. Andningen är normal. Pga att jag tvingats att rengöra i akvariet och byta vatten några gånger för mycket den senaste tiden så har dom ju utsatts för temperaturfall när man fyller på med nytt vatten. Kan det vara detta? Just nu har jag 24c+ i akvariet, ska jag satsa på att byta vatten, hälla i nitrivec och därefter höja tempen. Har ingen aning var detta kan vara. Bland hantelcikliderna kan jag förstå för dom är bråkiga mot varandra, men blåcikliderna har aldrig bråkat.
#8 - 1 januari 2005 22:44
Jag tror dina ciklider bråkar när du inte ser, det gör nämligen mina! Ett tu tre så dyker de uppp med nåt litet sår i pannan eller runt munnen (hittills inga elaka som inte läkt på nån dag eller två). Din senaste rengöring och de senaste vattenbytena kan ha fått dem i dålig kondition och fått nitrithalten i karet att vandra uppåt. Som LadyTiera skriver så är det inte fel med lite salt i vattnet, kanske inte en hel saltvattensbehandling men lite grand för att skydda fiskarnas slemskikt.

Så länge fiskarna ser pigga ut och inte flämtar med gälarna är det ingen fara. Kanske nitrifikationsbakterierna har minskat i antal efter rengöringen också så rengör inte filtret. Undvik gärna att mata under några dagar för att ge de små bakterierna en chans att föröka sig. När fiskarna killar sig och simmar mor botten och inredning så kan det tyda på stigande nitrithalt. Skulle det vara nitrit så är saltet också bra för fiskarna.

God natt å gott nytt år,
Maria
#9 - 2 januari 2005 14:13
Ursprungligen skickat av Lenmar

Jag tror dina ciklider bråkar när du inte ser, det gör nämligen mina! Ett tu tre så dyker de uppp med nåt litet sår i pannan eller runt munnen (hittills inga elaka som inte läkt på nån dag eller två). Din senaste rengöring och de senaste vattenbytena kan ha fått dem i dålig kondition och fått nitrithalten i karet att vandra uppåt. Som LadyTiera skriver så är det inte fel med lite salt i vattnet, kanske inte en hel saltvattensbehandling men lite grand för att skydda fiskarnas slemskikt.

Så länge fiskarna ser pigga ut och inte flämtar med gälarna är det ingen fara. Kanske nitrifikationsbakterierna har minskat i antal efter rengöringen också så rengör inte filtret. Undvik gärna att mata under några dagar för att ge de små bakterierna en chans att föröka sig. När fiskarna killar sig och simmar mor botten och inredning så kan det tyda på stigande nitrithalt. Skulle det vara nitrit så är saltet också bra för fiskarna.

God natt å gott nytt år,

Maria

Hejsan. Tack för alla svar från alla människor.

Nitrit är jag inte oroad över. Jag mäter den varje dag. Och den har aldrig legat över 0,1.
Det låg den på de första 2 veckorna. Därefter har den sjunkit till 0 - 0,025 - 0,05. Såren är för övrigt läkta nu. Hurvida mina Blå ciklider andas normalt eller inte det vet jag inte. Dom har alltid andats häftigt. Alltså munnen öppnas och stängs i ett kör och hjällocken öppnas och stängs. Men så andas dom kanske? Dom har aldrig visat tecken på att må dåligt utan äter som sagt som grisar och växer så det knakar.

Annons