Är mina äppelsnäckor proppmätta?

#1 - 18 oktober 2010 18:19
Jag gav dom en maltablett i morse, den lite större började äta efter en stund. Den lilla också, nu på eftermiddagen ligger dom helt stilla. ?!
Är dom så mätta tro eller mår dom dåligt?

Sen tänkte jag på krossade äggskal, är det nåt dom ska äta eller tas det bara upp av deras skal i vattnet?
För dom ser ut att ha lite kalkbrist nämligen (köpte dom i lördags). Jag la i äggskal i morse också men dom har inte ätit på det vad jag sett...
#2 - 18 oktober 2010 18:29
Dom kan dega ganska länge emellanåt;)
Lukta på dom, luktar dom skit så är dom döda...

Kalket måste ätas av snäckan.
Det räcker inte med att vattnet är kalkhaltigt
Bilagor:
#3 - 18 oktober 2010 18:33
mina kan ligga i dagar på samma ställe sen är de ute o rejsar igen :P
#4 - 19 oktober 2010 05:43
Okej thanks :) men hur ska jag få dem att äta kalket då? jag hade i en bit av en sån kalksköldpadda men den åt dom inte på heller ju :S Dom ligger inte på samma ställe som igår iaf så dom är ute o far lite igen :)
Men hur ska jag få i dom kalk nu då?
#5 - 19 oktober 2010 07:18
De kryper upp och gnager på skalet då och då själva.
#6 - 19 oktober 2010 08:08
du kan inte tvinga dom. de käkar när de vill. bara låt de vara. jag matar aldrig mina snäckor. o de är fasen stora som golfbollar nu.
#7 - 19 oktober 2010 09:35
om du vill vara säker på att dom får i sej kalk så lägg maten i närheten av din kalksköldpadda...
Typ en bit broccoli... då går det bra.
Dom måste inte äta kalk varje dag.
#8 - 19 oktober 2010 09:42
Bra att tänka på också är att snäckorna är väldigt nattaktiva, så bara för att du inte ser dem äta, så betyder det inte att de inte är där och knaprar när du sover. :) Mina har lyckats totalrensa en hel växt på alger över en natt, så det händer grejer när man inte är publik...
Sliaros
#9 - 19 oktober 2010 10:33
Lånar tråden lite då jag oxå funderar lite på det här med kalk till mina äppelsnäckor.

Har för nån månad sen flyttat över dom till mitt 540-liters, där det även finns malaysiska sandsnäckor och A. Helena (äpplena är stora som golfbollar och skadas inte av helenorna).

Det finns en hel del tomma snäckskal efter de uppätna malayiska på botten, är detta något som äppelsnäckorna äter av för att få i sig kalk?

Slänger i weekendfoder emellanåt till äpplena för att de ska få i sig kalk, men om min gibbis får syn på den så är den borta i ett nafs.

Om jag skulle slänga i en kalksköldpadda, kan det på något vis påverka mina firrar?
Gibbis
Ancistrus
Kardinaltetra
Scalare
Siamesisk algätare
Khulii-ål
#10 - 19 oktober 2010 15:26
okej tack för svaren. Jag krossade dom och la dom i en liten skål på botten. Hur länge kan dom ligga innan jag behöver byta ut då? För dom behöver få i sig kalk de syns på skalet, dom har nog vart dåliga med det på djuraffären kanske. :s
#11 - 19 oktober 2010 16:33
Sliaros skrev:
Lånar tråden lite då jag oxå funderar lite på det här med kalk till mina äppelsnäckor.

Har för nån månad sen flyttat över dom till mitt 540-liters, där det även finns malaysiska sandsnäckor och A. Helena (äpplena är stora som golfbollar och skadas inte av helenorna).

Det finns en hel del tomma snäckskal efter de uppätna malayiska på botten, är detta något som äppelsnäckorna äter av för att få i sig kalk?

Slänger i weekendfoder emellanåt till äpplena för att de ska få i sig kalk, men om min gibbis får syn på den så är den borta i ett nafs.

Om jag skulle slänga i en kalksköldpadda, kan det på något vis påverka mina firrar?

Gibbis

Ancistrus

Kardinaltetra

Scalare

Siamesisk algätare

Khulii-ål

Nej, men se till att inte Ph värdet blir för högt bara. Många av de fiskarna du listat vill ha lite åt det surare hållet.
Sliaros
#12 - 20 oktober 2010 10:23
Jo, precis det jag tänkte på. Får köpa ett test!
#13 - 20 oktober 2010 10:46
Eller att din kalkskölpadda inte ligger i hela tiden?

Jag brukar lägga lite kalk vid sidan av maten efter 12 timmar tar jag ut både maten och kalket.
För att det inte ska frigöras kalk i vattnet;)
Sliaros
#14 - 24 oktober 2010 08:30
Bra tips, tack! Då gör jag så. :)
#15 - 25 oktober 2010 15:45
Angående kalk till snäckorna

Hej.
Har läst mycket ang äppelsnäckor , o det finns många som menar att det ska vara högt kalk-halt i vattnet så att snäckorna får bäst skal, jag har själv haft ett renodlat kar till äppelsnäckorna o då kan man ju ha mycket kalk i vattnet , men inte alla akvarie-invånare vill ju ha det.
Mvh PiaL
#16 - 25 oktober 2010 16:03
för låg kalkhalt vill man ju inte ha...
Men det har egentligen inget med snäckan att göra... har du för surt vatten så kan kalket bli svagt och lösa upp sej.
Men om du har jättemkt kalk i vattnet så kommer snäckorna ändå inte att få bättre skal. dom måste som sagt äta kalket för att bygga skal.

Ph 4-5 (typ jättelågt) i detta vatten kan skalen bli fula ganska snabbt.
Ph 6-8(normalt typ) så blir inte skalen lika fula, inte för att snäckan äter, utan för att kalket inte löser upp sej av vattnet surhet.

Annons