Jag har lite ångest över att mina Endlers hann bli... ehhh... ganska många innan jag delade upp dem, så hanarna bor för sig och honorna för sig. Nu har det äntligen slutat ploppa ut yngel hela tiden, har inte sett nån liten på över en månad, och jag har hittat vänner som vill ha Endlers så jag blir av med en del...
jag planerar att köpa ett ordentligt akvarium så småningom, ca 300L eller så. De två små akvarierna jag har nu fick jag superbilligt och försöker öva upp mig på så länge :)
Tycker ni det är alldeles hemskt och vidrigt som jag har det nu?
60L-akvarium
ca 30 Endlers guppy hanar [:I]
2 corydoras (kanei?)
2 kuhliålar
1 zebrasnäcka
90L-akvarium
ca 35 Endlers guppy honor
10 neontetror
2 ancistrus
1 zebrasnäcka
Måste jag försöka ge bort fler Endlers? De dör ju aldrig! :D
En liten fråga till... Om jag får tag på ett vettigt 300L, är det knäppt att bara vilja ha små fiskar i det? Jag vill lära mig mer om fiskar och akvarier innan jag kör igång så jag planera det från början exakt som jag vill ha det. Hittills har jag haft en rent otrolig nybörjartur, inte minsta problem (förutom då bisarra mängder guppyyngel) och jag har fått väldans mycket bra tips från Åledspersonalen. Men min tankte just nu är att i det större akvariet ha ett gäng vanliga neontetror, ett gäng svarta neontetror, och så såna där helt underbara "Microrasbora kubotai". Några Endlers skulle ju kunna få flytta dit, ett par ancistrus på botten och sen... ja, inget mer egentligen. Inte i början i alla fall. Skulle man inte kunna ha lite större stim av småfiskarna då? Tror ni det blir dödligt tråkigt med så få sorter, som alla är såpass små? Jag är ärligt talat helt ointresserad av stora flashiga färgsprakande fiskar, jag gillar små mysiga färgskimrande firrar bättre... Men jag vill ändå ha ett ordentligt stort akvarium, som inte känns lika mycket som en burk vatten liksom.