Är mina akvarier överbefolkade?

#1 - 2 februari 2008 13:33
Jag har lite ångest över att mina Endlers hann bli... ehhh... ganska många innan jag delade upp dem, så hanarna bor för sig och honorna för sig. Nu har det äntligen slutat ploppa ut yngel hela tiden, har inte sett nån liten på över en månad, och jag har hittat vänner som vill ha Endlers så jag blir av med en del...

jag planerar att köpa ett ordentligt akvarium så småningom, ca 300L eller så. De två små akvarierna jag har nu fick jag superbilligt och försöker öva upp mig på så länge :)

Tycker ni det är alldeles hemskt och vidrigt som jag har det nu?

60L-akvarium
ca 30 Endlers guppy hanar [:I]
2 corydoras (kanei?)
2 kuhliålar
1 zebrasnäcka

90L-akvarium
ca 35 Endlers guppy honor
10 neontetror
2 ancistrus
1 zebrasnäcka

Måste jag försöka ge bort fler Endlers? De dör ju aldrig! :D

En liten fråga till... Om jag får tag på ett vettigt 300L, är det knäppt att bara vilja ha små fiskar i det? Jag vill lära mig mer om fiskar och akvarier innan jag kör igång så jag planera det från början exakt som jag vill ha det. Hittills har jag haft en rent otrolig nybörjartur, inte minsta problem (förutom då bisarra mängder guppyyngel) och jag har fått väldans mycket bra tips från Åledspersonalen. Men min tankte just nu är att i det större akvariet ha ett gäng vanliga neontetror, ett gäng svarta neontetror, och så såna där helt underbara "Microrasbora kubotai". Några Endlers skulle ju kunna få flytta dit, ett par ancistrus på botten och sen... ja, inget mer egentligen. Inte i början i alla fall. Skulle man inte kunna ha lite större stim av småfiskarna då? Tror ni det blir dödligt tråkigt med så få sorter, som alla är såpass små? Jag är ärligt talat helt ointresserad av stora flashiga färgsprakande fiskar, jag gillar små mysiga färgskimrande firrar bättre... Men jag vill ändå ha ett ordentligt stort akvarium, som inte känns lika mycket som en burk vatten liksom.
#2 - 2 februari 2008 14:10
Hej
Jag tycker inte att det låter som om du har förmycket.
1 cm fisk/ 1 l vatten har jag fått lära mig.
Vill man ha fiskar som simmar i stimm behöver man nog någon lite "elakare" fisk som håller ihop dem - annars simmar de lite hur som helt.
lycka till med dina fiskar och fiskbebisar :)
#3 - 2 februari 2008 15:36
Jag tycker du har på gränsen till för mycket, men det är ju jättesvårt att avgöra när man inte kan se akvariet eller fiskarnas beteenden. Bra att du har separerat honor och hanar! Men hoppas det inte blir bråk bland hanarna.

Jag tycker det är JÄTTEFINT att ha SMÅ fiskar i ett stort akvarium, så jag tycker absolut att du ska satsa på flera små eller halvsmå fiskarter i ett 300-liters. Ett stim med kanske 10 corydoras på botten (alla samma sort), finkornig sand så att Corydoras-malarna kan böka i sanden och "sila" den i sina munnar, mycket växter och ett stim med neontetror + andra små eller halvsmå fiskar. :)

Jag tycker också mest om fiskar som är mindre än 5 cm. Undantaget är Ancistrus-malen, den gillar jag för den ser ut som en stor drake! Så en stor algätare kan vara en läcker kontrast till alla små vackra fiskar... "Skönheterna och odjuret", hehe.

Men jag rekommenderar inte att blanda ancistrus-malar med corydoras-malar. Corydoras äter visserligen inte alger utan de är köttätande malar, så kanske behövs en algätare.. Men jag har haft problem med att min ancistrus snor pansarmalarnas mat så att de inte får i sig någonting. Han jagar bort dem och är elak. Nu går mina Corydoras i ett eget akvarium, så att "monstret" får vara ensam herre på botten i det stora :)

Lycka till hur du än gör. Och var uppmärksam på om dina fiskar börjar må dåligt i de små akvarierna. Gör INTE rent filtret noggrant vad du gör, för filterkapaciteten är verkligen viktig när du har så många fiskar i så små akvarier. Viktigt med så stort filter som möjligt med mycket plats för alla nyttobakterier :)

Lycka till med dina fiskar!
#4 - 2 februari 2008 15:52
Ja, det känns ju som att det är åtminstone på gränsen till för mycket, det tycker jag också. De blev så många så fort...

Fiskarna mår prima (tror jag) det är ingen som verkar krasslig eller stressad eller så vad jag kan se, de simmar och äter väldigt bra, väldigt livliga är de allihop men jag har inte sett hanarna bråka. De visar upp sig för varandra ibland, men det är inte så att de är på och jagar varandra.

Det låter superskoj med ett helt stim corydoras i det större akvariet! Jag har ju bara två nu, i det minsta. Då skulle kuhliålarna kunna få ha botten för sig själva i 60L-burken och så får mina corydoras flytta in i det stora akvariet tillsammans med några nya kompisar. Måste ju bara lyckas ta reda på exakt vilken sort det är jag har först... :p så jag kan skaffa fler av samma. Sen efter ett tag kan mina neontetror få flytta dit också, så får endlershonorna 90L-burken för sig själva = minska överbefolkningen där. Så får jag väl helt enkelt fundera på vad jag vill komplettera med sedan efterhand, det får ta den tid det tar. Svarta neontetror vill jag verkligen ha... :)
#5 - 4 februari 2008 10:18
Pröva och ring akvariebutiker och se om du kan sälja endlers till dem. De flesta hobbybutiker köper in yngel från privatpersoner.
#6 - 4 februari 2008 11:13
Håller med Lena, gör dig av med några endlers.

Kom ihåg att pansarmalar ska ha mycket finkornig sand för att trivas, men jag tror det blir jättebra med ett stim corydoras. Ta ett kort på fisken och länka till det i mal-forumet här på Zoopet så kan någon säkert säga vilken sort det är. Annars finns det jättebra bilder på den stora malsidan "planet catfish" på bokstaven C:
http://www.planetcatfish.com/catelog/common_names.php?letter=c

Men det finns ett antal arter som är mer vanliga i handeln än andra, så det borde inte vara några problem att artbestämma.

Ja precis, ta det lugnt bara och köp några få fiskar i taget :)

Annons