Är min slöjstjärt sjuk?

#1 - 7 februari 2005 18:20
Har en 9cm slöjstjärt i ett 70liters akvarium på ca:26grader. De senaste veckorna har jag uååtäckt små små vita prickar utmed ovansidan på framkanten "sidofenorna"

Den verkar dock inte ha några som helt andra problem, den simmar runt överallt och äter med god aptit.
#2 - 7 februari 2005 20:38
26 grader?

Är det säkert att du inte menade 16?

Slöjstjärtar skall ha kallare vatten. Prickarna kan nog bero på för hög temp.
#3 - 7 februari 2005 20:45
tacka för det, frågan är vad jag gör då, med tanke på att mina andra fiskar, te x black molly vill gärna ha högre temp, kanske skaffa ett eget boende till slöjstjärten ?
#4 - 8 februari 2005 02:24
Det bästa vore nog att skilja dem åt. Precis som påpekats bör slöjstjärten ha kallare vatten.

I övrigt kan det vara vita pricksjukan den fått.
#5 - 8 februari 2005 07:02
Ja, jag skulle nog vilja lägga mitt tips på vita prick-sjukan. Om du ska medicinera mot det kan du bibehålla din nuvarande höga temperatur, men tänk på att slöjstjärtar föredrar kallare vatten (om än inte 16 grader som någon föreslog, snarare 21-22 grader. Något varmare än vanliga guldfiskar, men så högt att vi når tropiska temperaturer).

Sedan får du gärna läsa på om fiskarna du planerar att köpa, Beanie. Då hade du vetat bättre än att stoppa ner en kallvattensfisk i ett kar med tropiska fiskar.

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren
#6 - 8 februari 2005 16:45
Har lånat ett till 70-100 liters akvarium av en polare, ska tvätta det nu och låta slöjstjärten simma ensam där, får se om han blir av med prickarna eller om jag får köpa medicin. Skyller fortfarande på butiksägaren som sade till mig att dom skulle passa så fint ihop dom där fiskarna. :)
#7 - 8 februari 2005 17:12
[QUOTE=beanie]Har lånat ett till 70-100 liters akvarium av en polare, ska tvätta det nu och låta slöjstjärten simma ensam där, får se om han blir av med prickarna eller om jag får köpa medicin. Skyller fortfarande på butiksägaren som sade till mig att dom skulle passa så fint ihop dom där fiskarna. :)[/QUOTE]

Åhhh dessa akvariebutisksanställda/ägare! Antingen har de noll koll eller så skiter de i fiskarna och vill bara sälja. Jag blir så trött!!! Lita aldrig på det de säger i akvariebutiken! Utan läs på innan! Guldfiskar ska inte heller bor i kar som är mindre än 250 liter... Det finns lite info om guldfiskar på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

Om det är vita prick så beror det på en parasit och det är smittsamt. Tyvärr är black molly väldigt känsliga för vita prick. Har du lite salt (utan jod) i vattnet? Black molly trivs i bräckvatten och blir mindre känslig för sjukdomen då. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=35

Tyvärr vet jag inte om guldfiskar tål salt.
#8 - 8 februari 2005 17:46
med tanke på att jag har två "salt och peppar malar" som jag enligt zoopets arkiv är väldigt känsliga mor salt så får jag nog hoppas på det bästa utan salt. Har i vilket fall slöjstärten i det nya akvariet nu, et fjäll verkar ha lossnat och hänger löst bakåt på honom.
#9 - 9 februari 2005 13:37
Köpt medicin på akvarieaffären idag. TIchtocell hette det, undrar om någon har tips utöver att följa förpackiningens beskrivningar ? Bör jag behandla det förra akvariet också, även om jag inte kan se några solklara symptom?
#10 - 9 februari 2005 15:56
Ja slamsug botten noga och gör ett delvattenbyte.
#11 - 9 februari 2005 20:52
Slamsög ej, har inte heller någon sådan. Gorde ett mindre delvattensbyte. Det är grönt och mysigt i akvariet iaf, fisken har fortfarande lika god aptit och simmar runt glatt. Ser ju ut att gå bra :)
#12 - 10 februari 2005 20:10
Min slöjstjärt fick också skumma prickar för några veckor sedan. Jag sänkte temperaturen till 18-19 grader och lade i lite salt och prickarna försvann på en gång.
En slamsug måste du skaffa, slöjstjärtar är riktiga grisar.. ;)
#13 - 10 februari 2005 20:50
Coolt, hur mkt salt per liter hade du i? Hur stort var det? Var det några andra fiskar däri ?

Med tanke på detta bör jag hälla i lite av det "Jozo salt utan jod" jag köpte på coop idag ?

Ska jag vänta ett dygn innan jag hivar i saltet med tanke på att jag hällde i den andra medicinkuren för ett par timmar sen. Vattnet är fortfarande rätt grönt :)

Skaffade en växt till akvariet idag iaf, har inge pump ännu :( Hade tänkt beställa, nån som vet någon bra sida ? :)
#14 - 10 februari 2005 23:10
Mitt är på ca 22-25 liter, har två slöjstjärtar och en mal, men bara en av slöjstjärtarna (black moor) fick prickar. Jag köpte "salttabletter" som jag delade och lade i, annars är det 2 g jodfritt salt per liter vatten som gäller.
Angående medicinen borde det väl inte vara någon fara? Står det inget på förpackningen så antar jag att du kan hälla i saltet.
#15 - 11 februari 2005 06:45
Står bara att vissa fiskar bör hållas isär under behandling och min fisk är för nuvarande ensam, så jag häller väl i lite salt då. Dock inte fullt mått ännu, tack för att du delar din erfarenhet Insomniac :)
#16 - 11 februari 2005 18:19
Detta verkar inte bra, ögonen börjar mörkna med en rostbrun toning och blir bara mörkare och mörkare, sedan har en stjärtfenan "torkat" en millimeter, liknara ungfär som när blad på krukväxter torkar. Vad ska jag ta mig till, precis när det hela såg ut att vända så åkte jag på bakslag.

Jag har ingen pump i karet, dock en tre gånger så hög storbladig växt. Har bytt 10-20 liter de tre senaste dagarna när jag medicinerat. Hällde i en aning mindre salt än vad Insomniac sa.
#17 - 11 februari 2005 18:27
du.. medecinerar du bara karet den är i men inte karet det utbröt i? vita prick är nämligen en mycket smittsam parasitsjukdom som finns kvar i vattnet även om fisken är borta..
#18 - 11 februari 2005 18:31
Jag har flyttat den sjuka slöjstjärten till ett tomt kar, jag har inte medicinerat något i det förra, där alla andra fiskar finns kvar.
#19 - 13 februari 2005 16:13
Har prickarna försvunnit? Hur mår de andra fiskarna? Tycker det är konstigt om de inte har fått några prickar.
Har du vattenberedningsmedel i vattnet? Min fisk blev sjuk nästan direkt efter jag fått den, jag var lite oförsiktig och väntade nog inte tillräckligt länge innan den fick simma ut ur påsen. Har du inte vattenberedningsmedel är det lätt att de får parasiter vid flytt, och vad jag har läst så påverkar det hur länge man väntar innan man flyttar över dem.
#20 - 14 februari 2005 13:30
Dom andra fiskarna mår prima, Tillsatte salt i den sjukes kar, den verkar ha drabbats av fenröta, ena "bakfenan" har försvunnit en millimeter in längst uppifrån en centimeter efter fenan som kanske är 7 centimeter bakåt, om du förstår. Andvänder inget vattenberedningsmedel och byter ca:40 procent varje dag innan eller en timme innan medicinering. Sedan står det att man ska ha minsta 26 grader varmt vid medicinering, jag har ca:20 grader med tanke på att fisken inte vill ha varmare och det är vad jag skulle tro gorde att sjukdomen bröt ut. Det var också ett bra tag sedan dom senaste tillskotten av fisk hade kom.

Bör jag fortsätta med salt och bör jag höja temperaturen ?
#21 - 14 februari 2005 14:25
Bakterier trivs sämre i varmare vatten och fisken immunförsvar stärks.
Parasiter förökar sig lättare i varmare vatten (utvecklas snabbare).
Tänk på att bara tillsätta salt för den mängd vatten du byter.
#22 - 16 februari 2005 10:43
tack så mkt

Annons