Är min Slöjskärt sjuk??

#1 - 9 juni 2004 14:18
Hej!
För ca 3 veckor sedan så fick jag en guldfisk. Då mådde den bra o simmade runt och åt m.m. Efter ett tag tyckte vi att den verkade ensam så vi köpte en till. Första dagen (Igår)så simmade dom runt tillsamans och verkade må hur bra som helst. Men idag så verkar dom jättetrötta o ligger mest bara på botten. Min första fisk både simmar och ligger uppochner. När den simmar så är det nästan som om den "rullar" o vet inte riktigt vart den ska ta vägen.Den har inte heller velat äta nånting idag. Den kanske är sjuk?? Vi är väldigt oroliga för våra fiskar!
Tack för svar!
#2 - 9 juni 2004 14:45
Hur stort är akvariet? Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket mat får de?

//Annika
#3 - 9 juni 2004 15:02
Akvariumet rymmer 20 liter. Vi har inte bytt vatten än, eftersom det har bara gått 3 veckor sen vi satte igång det, och dom sa på djuraffären att vi skulle byta efter ca 1 månad. Min första slöjstjärt får ca 3 flingor om dagen, min andra har inte börjat äta än. Den skaffade vi igår.
#4 - 9 juni 2004 15:22
Slölstjärtar (avelsform av guldfisk) behöver MYCKET större akvarium än 20l!!! Om du ska få dem att överleva i ditt lilla måste du byta ca 30% av vattnet varje dag. Mata högt 1 gång per dag.

...men om du ska få dem att trivas och överleva en längre tid måste du skaffa ett större akvarium.

Läs om detta på andra trådar här på forumet om slöjstjärtar.
#5 - 9 juni 2004 15:29
Ok...Än så länge är fiskarna bara ca 4-5 cm med fenor. Dom på djuraffären sa att det gick bra o ha 2 st slöjstjärtar i ett sånt akvarium. Obs, Vi har bara dessa 2 fiskar. Dom sa också att man inte behöver byta vattnet så ofta eftersom vi har en pump som renar vattnet på flera olika stationer innan det åker ut igen. Kan det inte vara så att våran första fisk blir såhär för att han kanske fick en liten "shock" när de kom en ny till akvariumet?? =S
#6 - 9 juni 2004 15:46
Det är bra att du har ett biologiskt filter... men det kommer ändå bli svårt att få det att fungera.

Läs på följande trådar:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26920
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26874

Det blir lite infekterad debatt efter ett tag... men många av råden killen får kan du också ta till dig.

Om din zoo-handlare sa att man kan ha slöjstjärt i 20 liter, borda han inte vara zoo-handlare...

#7 - 9 juni 2004 15:59
Men nu var det egentligen inte det jag ville veta, utan jag ville veta om min fisk är allvarligt sjuk när han ligger uppochner o snurrar när han simmar?? Han har aldrig uppfört sig på det sättet förut =(
#8 - 9 juni 2004 16:10
Hej !

Träffande länkar du svarade GillarPutte med Johan W ?
MVH
#9 - 9 juni 2004 16:13
Ursprungligen skickat av GillarPutte

Men nu var det egentligen inte det jag ville veta, utan jag ville veta om min fisk är allvarligt sjuk när han ligger uppochner o snurrar när han simmar?? Han har aldrig uppfört sig på det sättet förut =(

Vad tror du? Kanske är det normala simsättet....

Det är väl klart att det är något som är fel!

Byt vatten till att börja med...
#10 - 9 juni 2004 16:20
Nu har jag provat att byta vatten. Det verkar faktist som det hjälpte, iaf så verkar min första fisk lite "rakare". Tack för hjälpen!
#11 - 9 juni 2004 17:15
Ursprungligen skickat av Johan W

[quote]Ursprungligen skickat av GillarPutte

Vad tror du? Kanske är det normala simsättet....

Det är väl klart att det är något som är fel!

Byt vatten till att börja med...
[/quote]

Förresten, Gu va onödigt! "Det kanske e de normala simsättet" =S
Spara dina onödiga kommentarer till någon annan!
#12 - 9 juni 2004 17:53
GillarPutte: Att ha två slöjisar i ett 20L akvarium och bara byta vatten en gång i månaden kan bara beskrivas med ett ord: <b>VANSINNE !</b>

För det första behöver dina slöjstjärtar ett <b>större akvarium</b>, ett "start kit" på 50 till 60L är nog det minsta acceptabla så länge de är så små, och dessutom behöver de ett rejält <b>vattenbyte varje vecka</b>.

Att de överhuvudtaget klarat tre raka veckor i 2tt 20L utan vattenbyte är helt fantastiskt. Men trivs dom ? Nej, för tusan, vattenvärdena måste vara katastrofala och döden annalkande !

Följer du ovanstående råd ger du dina fiskar en seriös chans till ett lyckligt, hälsosamt och långt liv. Om du insisterar på att behålla dem i ditt 20L kar så måste du sannolikt byta vatten <b>varje dag</b>, mellan 20 och 30% torde vara lagom.

Glöm inte att tillsätta vattenberedningsmedel (Tetra AquaSafe, Sera Aqutan m.fl) och nitrifikationsbakterier (Sera Nitrivec, Hobby Nitrit Killer m.fl.) i samband med varje vattenbyte.

Att en djuraffär påstår att ett vattenbyte månadsvis skulle vara tillräckligt för slöjstjärtar i ett 20L är anmärkningsvärt. Ett mer felaktigt råd får man ju leta efter om man säger så...

/Lillebror

#13 - 9 juni 2004 20:22
Måste alla låta så himla sura? De e väl inte mitt fel att djuraffären ger ut felaktiga råd till mej! Men jag har faktist inte råd (eller plats) att ha ett större akvarium, särskilt eftersom vi precis har köpt ett akvarium som kostade över 500 kr!
#14 - 9 juni 2004 20:33
Det beror nog på att alldeles nyligen har det varit några väldigt "infekterade" diskussioner med en annan person som också hade 2 guldfiskar i 10-25? liters rund "kula". Han ville inte alls förstå att frågar han så får han svaret att guldfiskar/slöjstjärtar ska ha mycket större akvarier. Han startade flera nya trådar och godtog inte svaren överhuvudtaget. Det är så trist att zooaffärer fortsätter luras, och synd att folk som börjar fundera på akvarier inte försöker ta reda på lite själva innan. Man kan låna böcker på biblioteket, eller fråga en massa här på Zoopet innan man slår till. Det är så synd om fiskarna.
#15 - 9 juni 2004 20:40
Gå till djuraffären med dina fiskar och be dem byta in dem mot något som passar akvariet bättre. För att få ha Zooaffär i dag måste man ha gått en utbildning... så din zoohandlare vet säkert att det inte kommer att funka... men han fick ju sälja ett akvarium. Det minsta han kan göra är att byta in fiskarna...
Att din fisk låg på botten och rullade var förmodligen för att vattnet började bli giftigt... av att fiskarnas avföring gjort vattnet fullt av nitrit... För att undvika det så får du byta 30% av vattnet varje dag så länge... men fiskarna kommer inte att överleva många månader i det karet... och inte kommer dom att få något bra liv heller... Byta fiskar eller akvarium är de alternativ du har... för fiskarna mår inte bättre av att det är djuraffärens fel...
#16 - 9 juni 2004 20:40
Ja, Jag vet att man borde kolla upp lite innan, men det var faktist så att jag fick den första av mina kompisar, och dom hade inte frågat någon i min familj inann. Så fick våran första fisk i en salladskål, efersom de inte hade haft råd med ett akvarium, o därför va vi ju bara tvungna o rättså snabbt gå ut o köpa ett akvarium. Då köpte vi ett sånt här litet som vi tyckte räckte för 1. Men sen tyckte vi att den verkade ensam, så vi frågade killen i djuraffären om man kunde ha 2 st i ett 20 liters-akvarium, o han sa att de gick bra...Så ¨då köpte vi en till.
#17 - 9 juni 2004 20:47
Finns det verkligen ingen chans att jag kan ha mina fiskar i de akvariumet jag har nu? Jag vill verkligen inte byta bort mina fiskar, de skulle ju kännas hemskt! men jag vet inte vad ja ska göra =( Jag vill ja att dom ska ha det bra!
#18 - 9 juni 2004 21:11
Om du läser tåtarna som länkats tidigare så förstår du att det är omöjligt att ha dem kvar... Förstår inte varför det skulle kännas hemskt att byta bort fiskarna... du gör dem ju en välgärning... och du vill ju att de ska ha det bra... De kommer aldrig att ha det bra i det akvariet...utan kommer att må lika dåligt där som du skulle göra om du för alltid blev instängd i en garderob. En vuxen slöjstjärt behöver 50 l vatten om jag inte missminner mig... så då inser du kanske att det omöjligtvis kommer att funka... Fiskarna kommer sakta att dö av kvävning eftersom de inte får nog med syre i så lite vatten... om de inte dör av förgiftning först förståss...
#19 - 9 juni 2004 21:11
Klart att du kan få dom att överleva, men det är ju en helt annan sak än att få ett djur att må bra.
Skaffa större akvarium och i 20-liters akvariumet/skålen kan du ju ha ett "stim" Lepisma saccharina tex ;)
#20 - 9 juni 2004 21:14
Kolla här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
i texten står att slöjvarianten av guldfisk blir max 25 cm.... Du kan ju tänka dig två st 25 cm fiskar i ditt akvarium...
#21 - 9 juni 2004 21:15
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Om du läser tåtarna som länkats tidigare så förstår du att det är omöjligt att ha dem kvar... Förstår inte varför det skulle kännas hemskt att byta bort fiskarna... du gör dem ju en välgärning... och du vill ju att de ska ha det bra... De kommer aldrig att ha det bra i det akvariet...utan kommer att må lika dåligt där som du skulle göra om du för alltid blev instängd i en garderob. En vuxen slöjstjärt behöver 50 l vatten om jag inte missminner mig... så då inser du kanske att det omöjligtvis kommer att funka... Fiskarna kommer sakta att dö av kvävning eftersom de inte får nog med syre i så lite vatten... om de inte dör av förgiftning först förståss...

Såklart att det känns hemskt o byta bort dom! Jag har ju börjat tycka om dom, o lära kanna dom (Lite iaf), Ska man då gå till affären o bara byta? Nej, de känns inte heller rätt! De enda som finns o göra är väl att köpa ett större avkvarium, men de går mina föräldrar aldri me på! *Suck*
#22 - 9 juni 2004 21:19
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Kolla här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

i texten står att slöjvarianten av guldfisk blir max 25 cm.... Du kan ju tänka dig två st 25 cm fiskar i ditt akvarium...

Så du tror alltså det går att ha dom i de lilla akvariumet??
#23 - 9 juni 2004 21:21
Eftersom det ena alternativet, större akvarium, är uteslutet... då finns bara en lösning, att byta dem.... om du nu tycker så mycket om dem...
Om vi säger så här... Du hittar en liten fisk i en vattenpöl i kanten av en sjö... visst skulle det kännas bra att hjälpa den tillbaka till sjön då???
#24 - 9 juni 2004 21:24
Nej jag tror inte att det går att ha dem i det lilla akvariet... jag ska vara lite mera tydlig.
Ta en linjal och kolla hur långt 25 cm är... försök att tänka dig in hur stor din fisk är när den har den längden från nos till stjärt... sedan försöker du tänka dig in i hur det skulle se ut med två sådana klumpar i ditt akvarium.... När du har gjort det så hoppas jag att du förstår att det vore en omöjlighet att ha dem kvar i ditt akvarium.
#25 - 9 juni 2004 21:36
Åh =( Mina älskade fiskar! Dom mår bra nu iaf...dom verkar inte sjuka som ja trodde dom va tidigare idag. Nu simmar båda runt åt rätt håll.
#26 - 9 juni 2004 21:38
Kolla länkarna som du fick på sid ett... Där fanns det till och med någon som var beredd att skänka bort ett 150 l kar till killen som hade samma problem som du...
#27 - 10 juni 2004 07:21
Nja, jag förstår att en ung flicka tycker om sina Slöjstjärtar, att byta dem mot några andra fiskar är som att byta sin BMW mot en begagnad cykel.
På vår klubbsida http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm finns det lite att läsa om Slöjstjärt.
#28 - 10 juni 2004 07:32
Kramfors: Lite haltande jämförelse, snarare som att byta in en BMW med en gammal skitig dieselmotor som bara ryker och förorenar mot en liten, ny, effektiv elbil.
#29 - 10 juni 2004 07:34
Självklart Kramfors.... men har man för litet garage så har man... Sedan är det skillnad på en bil och en fisk eftersom fisken är en levande varelse.... Jag tror inte att en BMW skulle lida särskilt mycket av att ha fel betingelser... trots att den skulle få skador av det...
#30 - 10 juni 2004 07:49
Ursprungligen skickat av GillarPutte

Min första slöjstjärt får ca 3 flingor om dagen.

Tre flingor om dagen?!
#31 - 10 juni 2004 08:35
Ursprungligen skickat av zazoo

[quote]Ursprungligen skickat av GillarPutte

Min första slöjstjärt får ca 3 flingor om dagen.

Tre flingor om dagen?!
[/quote]

Ja, den får 3-4 flingor om dagen. Den verkar inte vilja äta mer än så.
#32 - 10 juni 2004 08:40
Nu har jag en fråga till: Går det inte o ha kvar mina slöjstjärtar i de lilla akvariumet nu, när dom inte har börjat växa än? Dom är bara ca 3 cm utan stjärtfenor, 5 cm med. Kan jag inte ha kvar dom i de lilla tills dom har börjat växa, o sedan kanske köpa ett större akvarium (får tjata på mina föräldrar). Tror ni de går? Eller e akvariumet för litet nu ändå? Dom verkar iaf Inte ha de så trångt, fast dom kurar gärna ihop sig tillsamans.
#33 - 10 juni 2004 09:03
Denna info är hämtat från www.tropicalzoo.nu

-------------------------------------------------------------------
Guldfiskskålar helt värdelösa...

På grund av:
*Stor vattenvolym i förhållande till ytan. Det blir ett dåligt syreutbyte.

*Insyn från alla håll, som det oftast blir med en skål, orsakar stress.

*Det brukar vara lite inredning (och hur mycket får man plats med i en skål?), vilket också orsakar stress för fisken.

*Skålarna är för små. Det blir inget utrymme kvar att få "vara fisk".

*Detta är djurplågeri.

Behövs det verkligen fler orsaker?

Denna lilla faktaruta är komponerad efter samtal med Jordbruksverket.
----------------------------------------------------------------

Allmänna råd till 12 kap. 6 och 7 §§
Jordbruksverkets föreskrifter
i anslutning till djurskyddslagen (1988:534)

Fiskarna bör inte hållas i skålformade akvarium,
såsom guldfiskkupor.
------------------------------------------------------------------
Vad man kan göra med en "guldfiskskål"

* Lägga i glasfiskar. Det är prydnadssaker, som inte mår dåligt av att vara i en skål.
* Lite engelsk sjösten och ett blått ljus.
* Lite engelsk sjösten och ett gult ljus.
* Lite engelsk sjösten och ett rött ljus.
* Lite engelsk sjösten och en växt.
* Krossa den.
--------------------------------------------------------------------
#34 - 10 juni 2004 09:07
Jag har har ju nu inte en skål, utan ett <u></u>Akvarium<u></u> som rymmer 20 l. Vi har pump som renar, termostat, och belysning. Vi har lagt in flera växter och stenar också.
#35 - 10 juni 2004 09:17
Det går att hålla slöjstjärt i ett så litet akvarium, själv har jag fått en ca 11-12 cm lång (med fenor inräknade), 5-6 cm lång (fenor borträknade) slöjstjärt som har gått i ett kar som var <b>max</b> 40 liter, och som hade dålig pump samt vattnet byttes troligen inte så ofta. Men sen den kom hem till mitt 400 liter stora kar där den fick gå med andra guldfiskar har den växt någon cm (på några månader) samt (troligen) trivs mer.
#36 - 10 juni 2004 09:20
Dina fiskar har visst börjat växa... det gör dom lixom hela tiden även om du inte ser det med blotta ögat.... Du kan självklart ha dem där en kortare tid i väntan på ett större akvarium... men inte särskilt länge eftersom det är en syrekrävande fisk som skitar ner mera än många andra fiskar.
För att förklara lite bildligt då... skulle du tycka att det var mera ok att stänga in ett barn i en garderob än en vuxen???
OBS, jag försöker inte vara otrevlig... bara förklara hur jag tänker..
#37 - 10 juni 2004 09:22
Så du har trängt in en massa grejer också i ett 20 l kar..jag måste säga att jag lider med dina fiskar..jag tycker du verkar egoistisk i dina åsikter & synpunkter..du borde nog tänka lite mer på dina stackars fiskar än dig själv..om det nu är så dyrt med akvarium så leta efter begagnade, man kan ofta hitta väldigt billiga & stora akvarium till salu. Jag tycker du att du är skyldig dina fiskar det.
#38 - 10 juni 2004 09:35
Ja tänker ju på mina fiskar! Varför tror du annars att ja sitter här o skriver o väntar på svar m.m.?? De e ju inte så lätt eftersom jag Fick en fisk av mina kompisar, helt utan förvarning, så vi hade ju inte tid o läsa o ta reda på så mkt. Då frågade vi på djuraffären, o då sa dom att de va ett sånt akvarium vi skulle ha.Skulle de vara bättre o ha fisken jättelänge i en salladskål som vi fick med? O nu försöker jag ordna upp det o få reda på hur man gör, o då kallar du det egoistiskt. Gå o sura nån annanstans. =S
#39 - 10 juni 2004 09:43
Visst försöker du att ta reda på vad som är bäst för dina slöjstjärtar. Problemet är att du redan har bestämt dig för att lyssna på din "akvariehandlare" och strunta i alla råd du får av alla duktiga Zoopetare.
Slöjstjärtar passar inte i ett 20-liters akvarium, spelar ingen roll hur små de är.

Guy
#40 - 10 juni 2004 09:43
Men snälla Puttelina.... det vi reagerar på, i alla fall jag, är väl att du har en möjlighet att göra det bättre för de fiskar som du nu tycker så mycket om, men att du för din egen skull vill ha dem kvar.
Skulle de vara bättre o ha fisken jättelänge i en salladskål som vi fick med? O nu försöker jag ordna upp det o få reda på hur man gör,

Vi har ju talat om hur man gör, men du verkar inte nöjd med svaret utan verkar som att du vill att någon ska säga att det är OK att ha dem kvar i 20 liter... men det svaret kommer du INTE att få eftersom det är omöjligt.
Ingen har sagt att det skulle vara OK att ha dem kvar i en salladsskål.... men fiskarna hade inte valt det heller själva...lika lite som att de valde att hamna i ett 20 l kar... Du äger fiskarna och du har ansvar för hur de mår, du kan inte skylla det på varken kompisar eller Zooaffär... det blir i alla fall inte bättre för fiskarna....
#41 - 10 juni 2004 09:46
Ok, Ja ska försöka ordna så att dom kan få ett större akvarium, men eftersom mina föräldrar troligen inte vill det, så får vi väl kanske byta bort dom =( *Snyft* Men om de e bra för dom så...
#42 - 10 juni 2004 11:28
Min första fisk har inte ätit nånting sedan den andra fisken kom! Vi har försökt mata honom, men han vill inte ha! Vet inte va vi ska göra. Vet nån hur vi kan göra "sålänge" så att fiskarna kan må någorlunda bra innan vi har fixat nåt nytt??
#43 - 10 juni 2004 14:30
Byt 30% av vattnet varje dag, se till att det nya vattnet håller rätt temp. Se till att filtrering och syresättning är ordentlig och mata sparsamt. Mata gärna med hackade tinade och skalade gröna ärtor ibland.

Fixa sedan ett större akvarium så snart som möjligt.
#44 - 10 juni 2004 15:25
Hej Elin!Smöra lite för morsan och farsan,sätt er i bilen kom över till mig,så skall du få ett 150L kar, innerpump ,doppvärmare ,täckglas,ramp.Pumpen och rampen behöver du byta ut så småningom.Men du kommer i alla fall igång och kan ge dina fiskar bättre livsmöjligheter.Om du undrar varför jag gör detta så beror det på att jag har också varit ung och utan pengar och det var väldigt frustrerande att inte ens ha råd med den enklaste hobby.Att hålla på med akvarium är balsam för själen,och ett stort ansvar.Min adress hittar du i profilen.
MVH Jörgen
#45 - 10 juni 2004 15:48
Århundradets erbjudande
#46 - 10 juni 2004 17:07
jag vill tilläga att dom e zoo affärer inte brukar veta mycket å inte ha speciell bra koll på djuren dom har.
Att dom sa att man kan ha 2 slöstjärtar i ett 20L å byta vatten 1 gång/mån visar bara att dom inte vett ett SKIT om slöjstjärtar, så skaffa ett större akvarium lr gör dig av med fiskarna.
#47 - 10 juni 2004 18:45
Att inte fiskarna äter beror väl förmodligen på att de inte mår bra.... det tror jag att du också kunnat gissa dig till nu... du får nog inse att läget är akut om du ska få fiskarna att överleva. Ta det helt suveräna erbjudandet om ett gratis akvarium som är precis lagom stort för dina fiskar...
#48 - 10 juni 2004 19:14
Nu har min första fisk börjat o snurra runt när ham simmar igen =( Vi har bytt vattnet, men det fungerade inte! Känner mig hemsk!
#49 - 10 juni 2004 19:22
har du läst vad en skrev du skulle få ett akvarium om du hemta det
#50 - 10 juni 2004 19:23
Har du kollat om du kan hämta gratisakvariet??? Ni bor ju i alla fall i samma stad ju.... även om Stockholm är stort.
#51 - 10 juni 2004 19:26
Ja vet inte...Men jag tror faktist inte att de är det. De e ju inte så värst trångt i akvariumet ändå. Frågade pappa o han sa att det var väldigt liten chans att det var det som de hängde på. Han var ju i det lilla förut, helt utan problem. Han har nog en sjukdom =( Finns det nån sjukdom som beror på stress??
#52 - 10 juni 2004 19:30
men du putte det e vell bra om du kan få ett akvarium så slipper du köpa det det e ju bara ni åker o hämtar det nån da
#53 - 10 juni 2004 19:34
Uhm, utan att på något sätt vilja förringa din fader men... Det finns mycket samlad kunskap i vad som sägs här. Du borde nog lyssna mer på skribenternas råd ty jag försäkrar dig om att de endast har två saker som driver dem att dela med sig av sin kunskap nu. 1. De vill dina fiskar väl. 2. De vill att du skall fortsätta tycka om ditt nyvunna(?) intresse och inte bli uttråkad eller bitter över att du aldrig lyckas ha fiskar som mår bra.
mvh
/J
#54 - 10 juni 2004 19:35
Men det är inte de de handlar om! Jag vet inte ens om han klarar natten! Han verkar jättedålig! =(
#55 - 11 juni 2004 00:20
Du slår huvudet på spiken hela tiden men verkar missa det.

Lösningen på problemet ligger nog tyvärr inte i medicinering, om det inte finns några andra tydliga symptom. Lösning till problemet ligger i ett stort, välfiltrerat och bra syresatt akvarium, med regelbundna vattenbyten.

Tro mig när jag säger det här. Min flickvän hade själv en skål som hon hade fått av kompisar för många år sedan. Under den perioden förbrukade hon ungefär två fiskar per år och trodde att det skulle vara så. Akvariebutikerna säger givetvis att det är helt ok att sälja skålar, det ligger i deras ekonomiska intresse. När vi sedan flyttade ihop började jag intressera mig lite för akvaristik och började läsa på om guldfiskar. Mycket snart stod det klart att det var mycket dåligt att ha fisk i ett så litet akvarium. Det var dock mycket jobbigt att försöka förklara för flickvännen att det var djuplågeri att ha fiskarna i skålen och hon blev mycket ledsen flera gånger. Ingen vill ju inse att man gör någonting fel. Jag fortsatte dock en försiktig propaganda-kampanj och till slut, efter flera månader så började vi kika på större akvarium.

Nu har vi ett 200 liters med 4 slöjstjärtar och det är en helt annan värld. Fiskarna får ett helt annat beteende och ser otroligt mycket lyckligare ut. Det är som att han en hund instängd i en garderob hela livet och sedan plötsligt släppa ut den i trädgården... en enorm skillnad.

Tyvärr överlevde inte en av de två fiskarna i skålen. Den hade p.g.a. vistelsen där fått hämmad tillväxt och var trots att den var nästan 1,5 år gammal bara ca 3 cm lång. Den fick under sin sista tid i skålen problem med att simma rättvänd och vi hoppades på att det skulle bli bra i det stora akvariet. Skadan hade dock blivit permanent och vi fick göra det mest humana och avliva fisken.

Om du vill att fiskarna ska må bättre så är det bråttom. Jag tror dock tyvärr att den sjuka fisken redan kan fått för stora skador av sin förgiftning. Om den trots att di byter vatten varje dag inte återhämtar sig snart så får du ta mod till dig och avliva den humant (inte spola ner i toaletten, koka, eller lägga i frysen).

Jag hoppas verkligen att den blir bra igen och jag hoppas verkligen att den får leva tills den får se insidan på ett större akvarium. Tro mig när jag säger att det inte fungerar med ett så litet akvarium, jag har tyvärr förstahands-erfarenhet.
#56 - 11 juni 2004 07:31
Jag blir rätt irriterad på din pappa... Kan det vara så att han tycker att det är enklare att köpa medicin eller avliva, än att åka och hämta akvariet???
Om det nu är så att fisken är sjuk så skulle inte medicin hjälpa ändå... eftersom han bor kvar i det akvarium som gör honom sjuk. Att han mådde bra innan ni släppte i den andra fisken visar ju att det blev för trång med två fiskar.... dom har ju inte ens 10 liter vatten var... det blir inte mycket syre till dem inte... för att inte tala om vad snabbt lite avföring kan förgifta så lite vatten...

Annons