Är min pump på väg att gå sönder??

#1 - 2 september 2011 20:35
Detta kanske är en dum fråga men ja är ju faktiskt nybörjare på detta med akvarium.
ja köpte ett akvarium för 2 veckor sedan och när ja då satte i pumpen och starta så strömmade de på jätte bra och de bubblade lite på ytan. men sen har ja märkt nu senaste veckan att den liksom lugnar ner sig emellanåt. men de skumma är ju att den gör de av sig själv. drar man ut kontakten och i igen så bubblar de och strömmar sådär bra igen, men direkt så hostar den lite och övergår till det lugna igen. MEN sätter man handen framför så strömmar de ju bra endå fast ja vet ju inte om de e tillräckligt. man blir ju lite orolig att de inte är som de ska va. va tror ni??

sen är jag lite fundersam, expediten i djuraffären säger att hela pumpen ska va under vattnet även den där lilla röret som på bilden visar ska vara över ytan är de rätt?? hur får dom isf syre? jag har iaf låtit halva röret varit över ytan endå.
#2 - 2 september 2011 20:51
kan ju vara så att det är mycket skit i filtret som sitter i pumpen, ta ur det och gör rent det, skölj det lite under kranen med jummet vatten, ta bara bort det värsta. för du har goda bakterier i filtret som du vill ha kvar.

du behöver inte ha pumpen ovanför allt, syre får du ner i vattnet när du har ytcirkulation, så se bara till att du får en krusande yta :)
#3 - 2 september 2011 21:01
ok jag har prövat göra rent filtret för ett par dagar sen men ingen förbättring.
#4 - 2 september 2011 21:06
okej då är det ju lite värre, kollat så det inte sitter massa skit i impellern?
#5 - 2 september 2011 21:08
vad är impellern?? och var sitter den?
#6 - 2 september 2011 21:09
Flodda skrev:
ok jag har prövat göra rent filtret för ett par dagar sen men ingen förbättring.
Det du upplever är att bubblorna försvinner och dem kan du strunta i för de gör mer skada än nytta (driver ut co2 som växterna behöver)! Du ska bara se till att ha rörelse på ytan från utblåset, det är det optimala!
#7 - 2 september 2011 21:16
okey men hur mycket rörelse då? nu är de ju knappt små vågit
#8 - 3 september 2011 06:46
Det räcker.
#9 - 3 september 2011 07:49
okey tack
#10 - 3 september 2011 08:56
När du gör rent filtret är det väl ändå att rekommendera att krama ur det lite lätt i akvarievatten (tex när du byter vatten)?!
#11 - 3 september 2011 09:34
Går alldeles utmärkt med kranvatten också, betydligt mer praktiskt.
#12 - 3 september 2011 14:59
Mumin skrev:
Går alldeles utmärkt med kranvatten också, betydligt mer praktiskt.
Om man har ett sort filter med flera filtermaterial där man endast rengör ett filter i taget, där kan man gott använda kranvatten tycker jag men med ett litet innerfilter med minimalistiskt filter så tycker jag absolut man ska ta akvarievatten för att behålla så mycket bakterier man kan, kranvatten innehåller klor och det finns där just för att döda bakterier, men visst var och en gör som den vill!
#13 - 3 september 2011 15:02
Tack, och även jag kör med kranvatten de gånger jag rengör filterinnehåll:).
#14 - 3 september 2011 16:01
ansjo skrev:
Tack, och även jag kör med kranvatten de gånger jag rengör filterinnehåll:).
Ja du är ju hopplös ansjo;) men det kanske finna NÅN där ute som kan inse att akvarievatten är skonsammare:)
#15 - 3 september 2011 16:03
Någon finns det säkert...
#16 - 3 september 2011 16:07
Jag börjar tveka...
#17 - 3 september 2011 16:10
Jag med...
#18 - 3 september 2011 16:15
haha, ni är roliga! :) Ni är lätt roligast att följa i alla trådar! Jag håller med Åheim i den här tråden. Har lärt mig att vatten från karet är bättre då man får ha kvar en större mängd bakterier i filtret. Filtret lär ju bli lika rengjort i vatten från karet, med fördelen att det vattnet även innehåller massa godsaker. Rätta mig om jag har helt fel, kan vara sjysst att lära sig något nytt :)
#19 - 3 september 2011 16:23
Jag har aldrig stött på problem att skölja i kranvatten. Fast det är klart det är väll mer milö rätt att blaska i gammelvatten än spola med massa nytt.
#20 - 3 september 2011 16:44
lillfrasse skrev:
Jag har aldrig stött på problem att skölja i kranvatten. Fast det är klart det är väll mer milö rätt att blaska i gammelvatten än spola med massa nytt.
Apropå det resonemanget så har jag snusat i 20år och jag har inte stött på några problem så det är nog väldigt bra...
#21 - 3 september 2011 16:46
Åheim, jag har snusat i 15 år, det måste vara helt ofarligt :)
#22 - 3 september 2011 19:26
Åheim, jag har snusat i 15 år, det måste vara helt ofarligt :)
TACK Mathias för att du bekräftar dess ofarlighet!!! Nu kan jag andas ut och ska även påpeka detta för min tandläkare och läkare:D
#23 - 3 september 2011 19:31
Grejen är att man får gå till folktandvården och strunta i privata tandläkare. Att vi snusar leder ju i långa loppet till att folktandvården överlever ;)

Så man får nog konstatera att snusning är bra, både för oss och staten/folket. :)
#24 - 3 september 2011 19:35
[COLOR=#222222]Nu är det dock synd om trådskaparen, frågan är om det har kommit fram några konkreta lösningar.

Är pumpen ny så kan man byta ut den, annars får man nog göra rent allt ordentligt, vad är det för pump?

[/COLOR]

Annons