Är min Golden sjuk?

#1 - 17 mars 2004 20:22
En av mina golden har börjat bete sig väldigt underligt. Den är inte lika aktiv som de andra fiskarna utan står i ett och samma hörn och "gapar" (ser ut som att den försöker svälja något). Den gräver ingenting i sanden och visar ingen aptit när det är dags för mat. Jag kan inte se några yttre förändringar förutom att den gapar hela tiden och har vitare läppar än de andra golden. Trodde först att den blivit mobbad, jag har kollat noga med både tänt och släckt akvarium, men den har inte blivit attackerad. Har dessutom gjort ett vattenbyte och svält fiskarna i ett par dagar för att sen mata dem men det har inte hjälpt.

Kan det röra sig om någon sorts parasit? Ska jag ta ur fisken ur akvariet.
#2 - 19 mars 2004 14:20
Du kan testa att rengöra filtret om du har ett sådant.
Sen kan du lägga in en bild på fisken så man får se den, om du har möjlighet.
#3 - 19 mars 2004 14:25
Låter som om den munruvar. Visserligen har jag inte koll på hur det ser ut, men det låter iaf så.
#4 - 19 mars 2004 14:32
Jo försök att kolla in i munnen och se om du ser några yngel.

/Sippe [:-35]
#5 - 21 mars 2004 13:41
Jag har bara haft akvariet sen årsskiftet så det borde inte vara något fel på filtret. Är det inte lite för tidigt för lek på mina fiskar? Har inte sett några yngel i alla fall.
Jag har plockat över den sjuka fisken till ett eget akvarium men den har inte blivit bättre. Återkommer med en bild senare.
#6 - 22 mars 2004 16:39
Jag har ingen egen erfarenhet av Golden, men jag har hört att de kan bli ganska skygga om de inte går med väldigt lugna och "snälla" fiskar.

Livingstonii, är det Kaligono eller snäck- mbunas? Jag antar att det är snäck-mbuna och de verkar ju inte vara allt för skrämmande.

Har du mycket gömställen och grottor. Ju fler grottor desto modigare blir fiskarna.När de vet att det finns skydd vågar de vistas mer i det öppna
#7 - 22 mars 2004 17:31
Kolla om det ser ut som att den har en påse under hakan, eller om den fläktar med gälarna. Om den gör det så är det yngel på gång.
Jag fick yngel från mina golden bara ca 3 veckor efter att jag fått igång karet. Om den har yngel i munnen så äter den inte under tiden, det är antagligen därför som den inte äter. Försök se om det finns yngel i munnen. Lycka till!
#8 - 25 mars 2004 13:45
Om den star o "gapar" sa lar det ju inte vara sa att det ar en hona som haller agg/yngel. Det vanligaste problemet med Mbunas ar ju soten och det forsta teknet pa soten ar att fisken slutar ata. Vad ger du dom for mat, far dom tillrakligt med gront/fiber? Har du algatare i ditt Malawi akvarium?, ta i sa fall ur den eftersom den konkurerar om samma foda men ar battre pa att rensa av en sten an en Mbuna.
#9 - 26 mars 2004 10:20
Jag ger mina malawiciklider köpt räkmix och ibland pellets och gör regelbundna vattenbyten.
Jag har 4st små Siamesiska algätare (de var 6st från början).
Tycker inte att de har gjort någon större nytta då det snabbt blir alger på stenar och akvarie.
#10 - 26 mars 2004 10:37
Om den håller munnen stängd och har en haka så ruvar den. Håller den munnen öppen och inte har en hakpåse kan den ha skadat munnen, kanske i ett gräl med en annan fisk. Om dina livingstoonii är Nimbochromis livingstoonii (vit med bruna fläckar) så är de alldeles för aggressiva för att vistas i det akvariet. Det kan ju vara så att den fått stryk av en av de firrarna. Kosten med räkmix är bra, det ger jag min avelsgrupp på 22 djur och de älskar det. De får i sig bra med näring genom mixen och efter att honor tuggat färdigt och släptt ynglen(honorna avmagrar mycket under ruvning) så ger jag dem lite extra räkmix så de får ut magarna igen.

Jag hoppas att allt löser sig med din fisk.
Golden är underbara firrar =)
#11 - 27 mars 2004 19:29
Jag har Metriaclima livingstonii så det ska inte vara någon fara.
De är lugna av sig. Rödzebrorna är de som uppvisat mest aggresivitet av mina fiskar. Får väl se om min Golden repar sig snart nu när den har ett eget akvarie.

Annons