Är min belysning bra?

#1 - 25 mars 2007 14:23
Hej!

Har ett 112l akvarie med ganska hyfsad växtlighet för tillfället. Dock så ser mina växter inte helt välmående ut då vissa börjat gulna en aning samt fått trasiga blad. Göder för tillfället inte med nått. Har dock beställt PMDD som skall i för en förhoppnings vis frodig grönska.

Frågan är som rubriken lyder. Täcker mina 2 Power-glo 20W lysrör växternas ljusbehov?

MVH Simon B:) !
#2 - 27 mars 2007 14:32
Beror på vilka växter du har.
Vissa är väldigt ljuskrävande och andra inte.
Jag har sett att järntillskott gjort underverk i mina tidigare akvarium (körde då med ferrogan) Har läst ngn stans att ca 80 % av alla tankar har järnbrist.
Jag kör nu med 7 kulor och ferrogan.
#3 - 28 mars 2007 14:45
ok, jag har precis fått ett paket PMDD hemskickat. Skall ha i lite sådant i nästa vattenbyte.

På en klassisk skala då, är märket Power glo 20W 1 glödlampa eller 5???

Kanske är en svår fråga men det är bra och veta när man skall handla växter.

Tack för svaret:) ! MVH Simon B!
#4 - 28 mars 2007 14:52
Det är bra att byta ut rören då och då (ca 1 gång / år) eftersom de tröttnar med tiden.
#5 - 29 mars 2007 07:52
Simon B skrev:
ok, jag har precis fått ett paket PMDD hemskickat. Skall ha i lite sådant i nästa vattenbyte.

På en klassisk skala då, är märket Power glo 20W 1 glödlampa eller 5???

Kanske är en svår fråga men det är bra och veta när man skall handla växter.

Tack för svaret:) ! MVH Simon B!

Skulle tro att upp till "3 glödlampor" inte är något problem, i vissa fall kan du nog även klara växter med lite högre krav.
#6 - 29 mars 2007 09:27
Heeke: Tack så mycket för svaret, precis det jag var ute efter:) !

Jli: Mm, sant. De börjar närma sig året båda två snart tror jag. Får undersöka den saken. Tack för svaret:) !

MVH Simon B:) !

Annons