Är Malawi skygga som små?

#1 - 18 april 2006 08:34
Är Malawi cikliderna skygga som små? Har dragit igång ett 260l med malawi.

Har 9 golden, och så ca 14 av.. hmm.. är inte säker, fick av en kompis, malawi - fläckigt/prickig och några blåaktiga typ.Men ialf.

Alla är ganska så små än så länge, 2-3cm, några är lite större 3.5-5 kanske, men alla är otroligt skygga. Man får sitta blickstilla för att dom ska komma fram lite. Har haft golden ca 1 mån, dom andra 1 v. Kommer dom vänja sig med tiden o vara framme? Ser väldigt tomt ut när man går förbi o det känns ju lite tråkigt.

=)
#2 - 18 april 2006 08:50
Har precis startat ett 450-liters med 8 st golden (4 cm) och 2 st blå delfinciklider (8 cm). Särskilt golden är oerhört nyfikna, kommer fram och "hälsar" när man kommer i närheten av karet.

Karet har ganska gott om gömställen, baksida och sidorutor täckta och mellanmörk botten (engelsk sjösten typ).
#3 - 18 april 2006 10:35
Malawi är väldigt skygga för häftiga rörelser,se till så att det inte lyser in nåt ljus utifrån så att det inte blir skuggor mot akvariet.Då blir de livrädda och gömmer sig.Sät dig stilla framför akvariet och titta om de kommer fram när allt är lugnt runt omkring.
MvH Richard
#4 - 18 april 2006 10:38
Efter ett tag så kommer de fram så fort någon rör sig framför akvariet, för då tror de att det är matdags. De är experter på att tigga mat :)
#5 - 18 april 2006 11:50
Jag har 2 stycken akvarier med Malawi och dessa är rätt rejäla i storleken. Mycket gömställen och bra blandning av fisk som har varit i mellan 1 år och en en vecka. Jag tror nog att jag kan stå bredvid och flaxa med armarna(om jag skulle behöva) utan att dessa reagerar nämnvärt. Jag har bl.a Golden och dessa kommer och möter mig hela tiden när går fram.
Det är svårt att säga varför dina verkar så skygga men jag tippar på att det avtar i takt med att tiden går och karet blir inbott ordentligt.

Mvh Daniel Lindholm
#6 - 18 april 2006 12:48
Jag får vänta o se.:)

Jag har det akvariet i sovrummet, men har alltid persienner nere, men inte stängda, men har balkong "inbyggd i huset" så solen ligger aldrig direkt, men är ganska ljust fram till runt 13.

Dom är väldigt livliga när dom äter om man sätter sig stilla på sängen o tittar, men reser jag mig eller bara rör armarna mot akvariumet så gömmer dom sig bakom stockarna o i grottan. Har en grotta, och ett par stockar, Btn rocky bakgrund, e-sjöstensgrus, och en hel flytväxter som dämpar belysningen lite grann för tillfället.

Men dom kanske vänjer sig. Som i lokala fiskeaffären här, är ju alla framme vid rutan o simmar efterhanden, och dom har ju knappt ett enda gömställe.
#7 - 19 april 2006 08:12
Mina malawi var inte ett dugg skygga i början, sen efter ett tag blev de helt plötsligt vettskrämda för allting, det verkar inte spela någon roll om det är ljust i rummet eller inte. Ibland ser man att de helt plötsligt gömmer sig när man bara ligger i soffan helt stilla. Min gissning är att de är för få då allt började när en av mina ps. elongatus honor gick bort. De är ju stimfiskar, så det är säkert bara en rädd jävel som alla andra följer efter. Ska införskaffa några fler och se om det blir bättre. Kan också nämna att det här gömmandet sker väldigt oregelbundet, många gånger kommer de fram och ser ut som att de inte fått mat på flera år, precis som de ska.

Annons