Är labyrintfiskar känsliga för nitrit

#1 - 24 augusti 2006 16:05
Eftersom labyrintfiskar naturlig lever i stillastående (dåliga?) vatten och kan andas luft så kanske dom är mindre känsliga för nitrit och kan passa bra som "start" fiskar i ett "nytt" akvarium?
Eller tänker jag fel...
#2 - 24 augusti 2006 21:55
Några labyrintfiskar är ganska tåliga. Andra synnerligen ömtåliga. Luftandningen gör att de är mindra känsliga för syrebrist än andra fiskar men därmed inte nödvändigtvis tål nitriter bättre.

Callichthys, sumpålar, vissa Corydoras ur aeneus-gruppen, guppy, (och troligen flera labyrintfiskar, karpfiskar och andra malar - men jag vet inte vilka) lever ibland i naturen i riktigt äckligt vatten. Men det betyder inte att dom gillar det - bara att de överlever (ett tag) i miljöer som andra fiskar inte klarar (och därmed har ett övertag gentemot andra arter när regntiden kommer och förhållandena blir drägliga igen).

Få fiskar, lite mat och inte för lite växter så brukar det gå bra ändå.
#3 - 25 augusti 2006 12:23
Bara för att dom lever i skitiga vatten i asien innebär inte att dom tål nitrit/nitrat mm ;)
#4 - 30 augusti 2006 19:32
Hm, jag tittade just in för att kolla lite om man kunde hitta något om mosaikgurami och huruvida dom skulle vara speciellt känsliga för något. Köpte nämligen 4 st för nån månad sen och dom verkade ju trivas finfint till att börja med. Nu har emellertid alla fyra dött. Vad jag har lagt märke till när dom inte har sett ut att må så bra är att främre delen av fisken har en ljusare färg än bakdelen. Ungefär mitt på fisken alltså, med en tydlig gräns mellan ljust och normalfärg. Dom har varit lite hängiga och inte rört sig så mycket men har ätit, sen plötsligt död. Kollade mina vattenvärden och det enda man kan anmärka på är att det är lågt kh-värde (1-2). Örebrovatten. I burken finns ca 35 ancistrus, 2 pleco, 2 segelfenspleco, 4 scalarer och en flyingfox. Inga av dessa verkar må dåligt. Nån ide?

Annons