Är kräftor förbjudet att importera?

#1 - 19 november 2006 14:53
Är det förbjudet att importera eller till och med ha utländska kräftor i akvarium eller damm?
Fick tag på 2 st Cambarellus patzucarensis ("Mexikansk dvärgkräfta") härom dagen av en kille som importerat dom.

Underbara små djur men min akvariehandlare upplyste mig om att jordbruksverket har satt upp mycket hårda regler för kräftor på grund av sjukdomsrisken...
#2 - 19 november 2006 14:57
Är det förbjudet att importera eller till och med ha utländska kräftor i akvarium eller damm?

Fick tag på 2 st Cambarellus patzucarensis ("Mexikansk dvärgkräfta") härom dagen av en kille som importerat dom.

Underbara små djur men min akvariehandlare upplyste mig om att jordbruksverket har satt upp mycket hårda regler för kräftor på grund av sjukdomsrisken...
Nä man får importera om man ska ha i akvarium om dom inte är listade .Kolla i menyn på första sidan om lagar o regler
#3 - 19 november 2006 15:18
Nä man får importera om man ska ha i akvarium om dom inte är listade .Kolla i menyn på första sidan om lagar o regler

Helt fel information du ger, i Lagar och regler behandlas akvariefisk. För kräftor gäller andra regler. Läs denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92585
#4 - 19 november 2006 15:43
Guy Palm skrev:
Helt fel information du ger, i Lagar och regler behandlas akvariefisk. För kräftor gäller andra regler. Läs denna tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92585

Ok fel av mej men förbudet gällde [FONT=Arial]familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae den kräftan storfiskarn fått hette [/FONT][FONT=Verdana]Cambarellus så då borde det va tillåtet?
[/FONT]
#5 - 19 november 2006 16:55
Ok fel av mej men förbudet gällde [FONT=Arial]familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae den kräftan storfiskarn fått hette [/FONT][FONT=Verdana]Cambarellus så då borde det va tillåtet?[/FONT]

Cambarellus patzcuarensis tillhör Familjen [FONT=Arial]Cambaridae därför tillhör den de förbjudna arterna.[/FONT]
#6 - 19 november 2006 17:45
Guy Palm skrev:
Cambarellus patzcuarensis tillhör Familjen [FONT=Arial]Cambaridae därför tillhör den de förbjudna arterna.[/FONT]
Okej finns det bara dom familjerna?Så då är det uppdelat i familjer o sen släkten ?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 november 2006 17:51
I praktiken SAMTLIGA kräftor utom europeisk flodkräfta samt signalkräfta är förbjudet att såväl, importera, sälja samt inneha.
Det som bryter mot detta riskerar dryga böter (åtskilliga tusen).
#8 - 25 november 2006 12:57
Även Cherax quuadricarinatus som simontorp tar in?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 november 2006 17:19
Berserken skrev:
Även Cherax quuadricarinatus som simontorp tar in?

Som sagt samtliga i handeln förekommande kräftarter inbegrips.
#10 - 25 november 2006 17:23
Som sagt samtliga i handeln förekommande kräftarter inbegrips.
Ok blev lite förvånad att en zooaffär sålde kräftor o dom sa att dom fick kräftorna från simontorp som är en stor grossist o borde veta om att det är olagligt
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 november 2006 17:27
Det går ju ett rykte om att tropiska kräftor (dvs sådana som behöver varmt vatten för att överleva) skulle vara tillåtna och det vore ju även logiskt ur djurskyddssynpunkt. Så är dock inte fallet.
Cherax är ju förövrigt som sagt tropiska.
#12 - 25 november 2006 17:33
Det går ju ett rykte om att tropiska kräftor (dvs sådana som behöver varmt vatten för att överleva) skulle vara tillåtna och det vore ju även logiskt ur djurskyddssynpunkt. Så är dock inte fallet.

Cherax är ju förövrigt som sagt tropiska.
Jo den är från Australien har jag för mej att där stod.Det är väl smitrisken som som är rädda för. Inte att dom ska konkurera ut de svenska arterna
#13 - 6 januari 2008 14:20
Berserken skrev:
Jo den är från Australien har jag för mej att där stod.Det är väl smitrisken som som är rädda för. Inte att dom ska konkurera ut de svenska arterna

[FONT=Garamond][SIZE=3]Släktet [FONT=Times New Roman]Cherax[/FONT] inrymmer nästan 50 olika arter, och finns representerat över nästan hela Australien, samt på Nya Guinea. Flertalet Cherax kan vare sig drabbas av eller bära vidare smitta av kräftpest, men det [FONT=Times New Roman]finns[/FONT] Cherax-arter som kan bli sjuka och/eller vara smittbärare. För säkerhets skull råder förbud av [FONT=Times New Roman]alla[/FONT] arterna oavsett eventuell smittorisk, eftersom det kan vara mer eller mindre omöjligt för exempelvis tullpersonal att skilja de olika arterna åt.

Utöver kräftpest så är de [FONT=Times New Roman]alla[/FONT] dessutom mottagliga för diverse parasiter, främst protozoer i släktet [FONT=Times New Roman]Psorospermium[/FONT], som orsakar porslinssjuka även hos svenska kräftarter. Ett fåtal av Cherax-arterna kan dessutom överleva svenska förhållanden, vilket gör dem synnerligen olämpliga för införsel. Synd, för de skulle vara trevliga att pröva odla. [;)]

[/SIZE][/FONT]
#14 - 6 januari 2008 15:29
Berserken skrev:
Det är väl smitrisken som som är rädda för. Inte att dom ska konkurera ut de svenska arterna

Både och. Det är nog framförallt Röd Sumpkräfta (Procambarus clarkii) man är rädd skall sprida sig - den är mindre, förökar sig snabbare, smakar sämre, och konkurrerar med signal och ädelkräfta. Dessutom underminerar den dammar och vägbankar med sina hålor och bär kräftpest. Om den kom in kunde det kort sagt betyda ett stort ekonomiskt avbräck för kräftfisket.
Eftersom tullen inte anses kunna se skillnad på kräftarter förbjuder man då alla kräftor, inklusive arter som inte kan leva utomhus i Sverige (och som sannolikt inte har några egna sjukdomar som kan det heller).

Det finns f.ö. troligen inga svenska arter av kräfta. Signalkräftan planterades in på 50-talet, och flodkräftan tros vara bland de arter som inplanterades under medeltiden.
#15 - 6 januari 2008 15:35
Med tanke på moralen i det här landet i övrigt vad gäller brottslighet så lär det ju vara få som bryr sig om vad någon har för kryp i sina akvarier... har man ett par fina små blåa kräftor i ett av sina kar lär man ju ha vett nog att inget yppa om den saken... sen kan ju vilken moralkärring som helst kasta första stenen... såvida denne nu själv är fri från all synd... :)
#16 - 6 januari 2008 16:17
Hur är det med de skaldjur som i affärerna märks som "hummer"?
Vet att bland annat Trop här i gbg har "blå hummer"... jag antar att det är någon art av Cherax, och därmed lika olaglig som alla andra kräftor?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 januari 2008 16:54
Trollsvans skrev:
Hur är det med de skaldjur som i affärerna märks som "hummer"?

Vet att bland annat Trop här i gbg har "blå hummer"... jag antar att det är någon art av Cherax, och därmed lika olaglig som alla andra kräftor?

Det existerar inga sötvattenshumrar - det handlar alltså om kräftor
#18 - 6 januari 2008 17:14
Precis vad jag misstänkte...
Och då fortsätter alltså även "seriösa" handlare att ha dom? Vet dom inte bättre, eller skiter dom bara i det?
#19 - 6 januari 2008 23:30
Dom borde veta tycker man men sålänge det går så går det och några kronor klirrar till i kassan. Har någon affär eller grossist åkt dit sas?
#20 - 7 januari 2008 02:32
Jag hoppas ärligt talat polisen har bättre saker för sig än att jaga folk som har kräftor i sina kar.
#21 - 7 januari 2008 14:26
Azur skrev:
Jag hoppas ärligt talat polisen har bättre saker för sig än att jaga folk som har kräftor i sina kar.

[FONT=Garamond][SIZE=3]Sant, och det håller nog de flesta med om [/SIZE][/FONT]–[FONT=Garamond][SIZE=3] dessutom är inte polisen så att säga första instans, eftersom det är jordbruksverket som är tillsynsmyndighet, genom länsveterinärerna. Och ärendet rör förstås inte bara privatpersoner: utöver ovanstående är det åtminstone [FONT=Times New Roman]meningen[/FONT] att kommunernas kontrollanter för miljö och hälsa ska besöka zoo-butiker och grossister ibland, om inte annat så för att kontrollera att handlaren och anställda gått de utbildningar och avlagt de prov som numera krävs för att få bedriva en sådan verksamhet lagenligt. Med rätt informerade tillsyningsmän/kvinnor hos tillsynsmyndigheterna så bör alltså en zoohandlare eller grossist som innehar andra sötvattenlevande kräftor än signal- och flodkräfta belastas med dryga böter, och om djuren dessutom ligger ute för försäljning också beläggas med förbud mot att fortsatt driva verksamheten.

[/SIZE][/FONT]
#22 - 7 januari 2008 16:18
Känns helt klart som att det finns viktigare saker om bara kräftägare inte släpper ut dom utan är seriösa som förmodligen alla är. Men lite konstigt ändå att inte grossister mfl kollas någon gång.

Annons