är kardinaltetror extremkänsliga för vitaprick

#1 - 4 januari 2004 17:03
upptäckte det idag o det är inte mycket prick de har men redan har 3 dött. blackmolly har inte en enda prick. är det så att de är känsligare..kardinalerna?
#2 - 4 januari 2004 17:22
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=475

Står ju lite där om den, vet inte om det kan vara neonsjuka..
#3 - 4 januari 2004 17:23
Neonsjuka (Pleistophora-sjukan)
Symptom: Drabbar speciellt neon- och kardinaltetror och är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort.
Åtgärd: Svår att bota, medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta) har ibland gett positivt resultat.

Saxat från denna sida
#4 - 4 januari 2004 17:31
attans nu har 2st dött sen jag skrev tråden. verkar vara neon sjukan kanske kombinerat med vita prick . det började i dag med vita prick sen de som dog nu sist så har de simmat upponer sen bara sten dött på studs. har varit o mekat lite i karet bytt växter o lite sånt.

detta är extremt tycker jag .har haft dessa i över ett år o först nu märkar jag av att de varit sjuka. innan har det aldrig varit några problem.
#5 - 4 januari 2004 17:32
läs inlägget... vita prickar är inte neonsjukan..
har också hört att kardinaler är känsligare för vita prick, och för medicinerna. Medicinera så fort du kan, förmodligen det enda du kan göra, men överdosera absolut inte medicinen.
#6 - 4 januari 2004 17:36
har läst inlägget.

det jag menar är att de har vita prick. och det var de jag trodde de dog utav.men är säkert inte så utan de har vita prick o sen även fått neon sjukan kanske därför de dör så fort för att de fått bägge två samtidigt.
#7 - 4 januari 2004 17:51
använder medicen som heter
protozin av märket waterlife står på så här
används för kontroll av olika svamp infektioner,vitarprick. neon tetra sjukdom och trichodinasis va nu det är. så det ska väl vara det bästa idetta fallet. det är bara att vänta o se nu...

Annons