Kan säga att jag under dagen varit i kontakt med två som jag tror har koll, en akvariebutiksinnehavare och en kampfiskuppfödare.
Den första säger "Ja" på frågan i rubriken (jag antar att det fortfarande är en fråga även om frågetecken saknas) och den andre säger "Nej".
Jag vidhåller tillvidare min ståndpunkt i denna fråga som lustigt nog klassificerades som en "skitfråga" av trådstartaren INNAN tråden skapades
Ja jag glömde frågetecknet men kunde lika väl skrivit "kamfisken är en gurami" eftersom den faktiskt är det.
Jag skapade den här tråden för att inte förstöra den andra tråden med denna "skitfråga". Så här skrev jag alltså innan "Detta är egentligen en "skitfråga". Jag har liksom inget mot att någon kallar en kamfisk en "betta" och inte nämner ordet gurami, men man kan enligt mig inte säga att det är "fel" att kalla kampfisken en gurami".
Vad får dig att tro att de två personerna som du talat med samt personen som skrivit den Stora Akvarieguiden vet mer om detta än jag och Mike?
Edit: Baensch och Fisher Aquarien Atlas (1-5) kallar kampfisk, makropoder gurami om vi nu ska ha en akvaristisk referens då vetenskapliga referenser inte duger. Vi kan även ta Wikipedia för att ta en populär. De kallar tydligt kampfisken en gurami
http://en.wikipedia.org/wiki/Gourami
Personligen känns mitt "jorden är rund och en lätt kropp faller lika fort som en tung"-argumentation leder till sitt slut. Jag har inget mer att säga.