Är jag ute och seglar,eller låter detta bra

#1 - 28 maj 2009 13:10
Kommer att få hem ett 60 x 60 x 130 cm stort akvarie och tänkte inreda detta och jag har några grundideer.

Tänkte lägga ett tunt lager frigolit i botten just för saken skull (för extra säkerhet men kanske inte ut till främre kanterna) ev ett tunnt jordlager (kanske inte ända fram) och sedan fin sand. Så långt allt OK tycker jag

Jag funderar på om man kan bygga upp en bakgrund i torv (sådan man kan skära) och på något sätt klä bakväggen. Denna tänkte jag sedan fylla med växter. Går detta och behövs hakar för att hålla fast eller kan jag silikona fast torven (låter döfött men jag vet inte) eller använda rötter på något sätt att stött.

?
#2 - 28 maj 2009 13:16
Xul skrev:
Kommer att få hem ett 60 x 60 x 130 cm stort akvarie och tänkte inreda detta och jag har några grundideer.

Tänkte lägga ett tunt lager frigolit i botten just för saken skull (för extra säkerhet men kanske inte ut till främre kanterna) ev ett tunnt jordlager (kanske inte ända fram) och sedan fin sand. Så långt allt OK tycker jag

Jag funderar på om man kan bygga upp en bakgrund i torv (sådan man kan skära) och på något sätt klä bakväggen. Denna tänkte jag sedan fylla med växter. Går detta och behövs hakar för att hålla fast eller kan jag silikona fast torven (låter döfött men jag vet inte) eller använda rötter på något sätt att stött.

?

Bygg upp med rötter längs baksidan. Blir skitfint!
Kolla min kub.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=503
#3 - 28 maj 2009 13:54
NIC skrev:
Bygg upp med rötter längs baksidan. Blir skitfint!

Kolla min kub.

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=503

Hur snyggt som helst! :D
Man kan ju ändå ha växter som man knyter fast på rötterna.
#4 - 28 maj 2009 14:20
ToveTott skrev:
Hur snyggt som helst! :D

Man kan ju ändå ha växter som man knyter fast på rötterna.

Yup!
#5 - 29 maj 2009 09:07
OK, då är jag övertygad om rötterna och sand på botten. Dessutom kan jag gömma lite teknik där och jag kan skippa sump..:)

Finns det anledning att ha torv bakom eller är det bara en dum idee, gult vatten är ju helt OK men kommer det att växa i torvblocken. Går det att använda bränntorv (typ från skottland, caithness) eller är den helt inert.

Annons